De cirkel is rond .

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

De cirkel is rond .

Bericht door Jaap v.Popering » za 26 mar 2016, 19:17

Op 8 januari 2007 heb ik mijn eerste bericht op dit forum geplaatst . Ik kon toe niet vermoeden dat ik 3712 berichtjes ...goede en minder goede hier zou plaatsen . Ik was wat aan het minderen met mijn neven beroep Bedrijfsmatig bestuivings Imker , en heb mijn kennis destijds en tot heden wat op dit forum geschreven . Het is mij van het begin af niet in dank afgenomen omdat de hobbyist weinig van bedrijfsmatig imkeren af weet , en zijn volken anders behandeld . Ook ben ik heel vaak tegen de schenen geschopt omdat men het blijkbaar met mijn ervaringen en kennis niet eens is . Ik ben besloten om niet weg te lopen op dit forum , en het een en ander nog te volgen .....wel om te proberen mij van het plaatsen van bijdrages of reacties te onthouden zodat deze commotie stopt .

Ik wil besluiten met de bijdrage welke ik op 8 januari 2007 hier geplaatst heb , :think: Voor wat ik destijds heb geschreven heb ik lange tijd mijn tenen gevoeld .


Re: De verdwijnziekte slaat toe !


Berichtdoor Jaap v.Popering » 08 Jan 2007 14:32
Hallo allemaal , Ik ben jaap van Popering.
Ik bekijk deze site al een tijdje ik ben geen schrijver of diplomaat, maar ik wil toch voor een keer reageren op de (verdwijn ziekte).

Een jaar of 5 geleden was ik om deze tijd ook 20 % verloren en nog eens 20 % heel klein.
Ik ben IMKER en had dit in augustus al aan zien komen, maar ik geloofde ook dat die paar bijen zonder vleugels niets uitmaakten, als je een paar bijen zonder vleugels ziet komen er bijna geen gezonde bijen meer, en heb je geen winterbijen. Sindsdien bestrijd ik mijn bijen effectief. Wat dat betekent behoord elke imker te weten, het ligt niet aan de hoeveelheid mijten, maar aan de met een virus besmette beet van een mijt is voor een pop ongeveer hetzelfde dan de beet van een vreemde hond voor de mens, maar over niet toegestane middelen schrijft, en spreekt men niet, heel Nederland en België lezen dit mee, ook de A.I.D. Om dit op te lossen moet er nog heel wat gebeuren, want ook de enquêtes van wie ook, zullen om dezelfde reden niets opleveren want men laat het achterste van zijn tong niet zien, zeker niet op papier, of aan mensen die men niet kent. Genoeg hierover het is vandaag 8 jan de bijen vliegen een rondje , zo te zien heb ik nog geen uitval , maar de wintersterfte moet nog komen.
Als de verdwijnziekte vanwege het stuifmeel zou komen, is de oplossing simpel, in mei-juli een volk moerloos maken de ramen vol met stuifmeel opslaan en in aug. voor de inwintering naast het broednest hangen. Veel succes bij het uitwinteren.
Jaap van Popering

peter h
Berichten: 201
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 13:15
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 48
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpse Kempen Belgie
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door peter h » za 26 mar 2016, 19:33

Jaap.

Ik hoop dat je je nog bedenkt.
Ik haal veel uit je schrijven en commentaar.
Of ik overal mee eens ben is wat anders maar je pakt toch het ding eruit die bij je past.
De een schrijft rond het onderwerp en de ander over het onderwerp zoals hij/zij denk en doet.

Ik zou het zonde vinden om zoveel ervaring weg te laten gaan.
Dus Jaap overdenk het nog eens :mrgreen:
gr. Peter

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door jjmvaningen » za 26 mar 2016, 20:27

dag jaap,
gewoon doorgaan.
tenslotte zijn de bijen het (hoofd)item.!!!
ongeacht de discussies!!
ook al zijn er malloten op dit forum die daar anders over denken. :wink:
groet, jacques

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door Hans » za 26 mar 2016, 20:28

Beste Jaap,

Heb de afgelopen jaren veel van je geleerd en ben blij dat jij altijd de tijd neemt om iedereen te helpen en te woord te staan. Ook mij heb je wel eens geholpen.

Maar lees ik het goed dat jij je tegen de schenen getrapt voelt als iemand het niet met jouw ervaring of kennis eens is? Ik kan me voorstellen dat die ervaring in lange tijd is opgebouwd, maar mag dan niemand zijn eigen ervaring daar bij zetten zonder dat jij je aangevallen voelt?

Ik ga er vanuit dat je als ervaren imker boven de 'partijen' staat en wel tegen een stootje kunt. Er zijn verschillende manieren van imkeren (bijv. hoe je met zwermbeheersing omgaat) en dan krijg je automatisch verschillende ervaringen. Dat is toch niet iets om boos op te worden of je hierdoor aangevallen te voelen?

Hoewel ik niet achter zijn ideeën sta, heb ik onlangs bij het lezen van het boek van Steiner de zaak weer van een heel andere kant gezien. Of het allemaal waar is, is een tweede punt, maar hoofdzaak is voor mij dat ik weer heb geleerd dat je het imkeren en het bijenvolk ook op een heel andere manier kan benaderen dan bijv. de Aalstermethode, waar hele volksstammen mee zijn opgeleid en waar ook variaties op mogelijk zijn. Ik zie niet goed in waarom je je aangevallen dan wel tegen de schenen getrapt voelt als iemand tegen jouw kennis of ervaring ingaat. Dat is iets wat overal voorkomt, kranten, wetenschap, noem maar op.

Ik denk dat jij best goede argumenten hebt en goede raad, als iemand dat dan niet oppikt, so be it. Laat hem dan leren van zijn eigen weg en zien wat hem dat brengt. Bijen zijn gelukkig fexibel en passen zich aan mijn fouten aan, is althans mijn ervaring.

Hoop je nog vaak te lezen hier!

Mvg,
Hans

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door Hans van der Post. » za 26 mar 2016, 21:58

Andere Hans je had het niet beter kunnen verwoorden.
Denk dat ruimte geven voor een bijenvolk geld maar ook iets is voor de mens. :be2:

Je kunt niet jou idee van imkeren dit moet zus, dat moet zo, "opdringen".
Zeker met al die methodes en soorten kasten en niet te vergeten de streek waar je imkert.

Ooit zei mijn imkervader Jan van Os als er weer kritiek kwam over de Aalster methode:
Het is een confectiepak bij de een zijn de mouwen te kort en de ander de broekspijpen te lang.
Juist het inzicht en kennis van de imker die van het confectiepak een maatpak maakt.
Zo ook kan dit van toepassing bij elk andere methode van imkeren.

Jaap hoop en verwacht je nog vaak hier te lezen en foto's te bewonderen.
!Hans.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door Kroese » zo 27 mar 2016, 00:49

Beste Jaap,

Ik zou het jammer vinden dat je door woorden van anderen je de mond laat snoeren.

Je bent toch in je leven als IMKER al zo vaak "gestoken"dat je een dik vel moet hebben gekregen.

Je hebt altijd je ervaring aan beginners gedeeld.

Dus gewoon doorgaan A.u.b.

Groet,
Hennie.......

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door joselito » zo 27 mar 2016, 08:43

Hans schreef: Ik ga er vanuit dat je als ervaren imker boven de 'partijen' staat en wel tegen een stootje kunt. Er zijn verschillende manieren van imkeren (bijv. hoe je met zwermbeheersing omgaat) en dan krijg je automatisch verschillende ervaringen. Dat is toch niet iets om boos op te worden of je hierdoor aangevallen te voelen?

Hoewel ik niet achter zijn ideeën sta, heb ik onlangs bij het lezen van het boek van Steiner de zaak weer van een heel andere kant gezien. Of het allemaal waar is, is een tweede punt, maar hoofdzaak is voor mij dat ik weer heb geleerd dat je het imkeren en het bijenvolk ook op een heel andere manier kan benaderen dan bijv. de Aalstermethode, waar hele volksstammen mee zijn opgeleid en waar ook variaties op mogelijk zijn. Ik zie niet goed in waarom je je aangevallen dan wel tegen de schenen getrapt voelt als iemand tegen jouw kennis of ervaring ingaat. Dat is iets wat overal voorkomt, kranten, wetenschap, noem maar op.

Ik denk dat jij best goede argumenten hebt en goede raad, als iemand dat dan niet oppikt, so be it. Laat hem dan leren van zijn eigen weg en zien wat hem dat brengt. Bijen zijn gelukkig fexibel en passen zich aan mijn fouten aan, is althans mijn ervaring.
Mooi onder woorden gebracht, Hans

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door bee-tree » zo 27 mar 2016, 09:26

Een citaat van A.Waugh : There are few more melancholy spectacles than the litter
of a room after a dear guest has said goodbye.
Er is niets droefgeestiger dan de aanblik van een kamer nadat een dierbare gast
afscheid heeft genomen.
Dus Jaap, blijf "indefessus agendo" oftewel, blijf "onvermoeid in actie" in het forum.
"Indefessus agendo" was de zinspreuk van de 17de-eeuwse boekdrukkers Blaeu. Zjef :b10:

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door Erik Konijn » zo 27 mar 2016, 09:43

Ook ik heb veel bijgeleerd en bijdrage's van jouw kant hebben daartoe bij gedragen. Maar vergeleken met jouw ervaring ben ik een groentje. Ik zou het jammer vinden om jouw reacties te zullen missen wantje gaat er toch over nadenken en telkens wordt toch je kennis vergroot. Blijf graag ook je foto's plaatsen. Denk wat zou er gebeuren als alle ervaring zou weglopen van het forum dan blijft er en lege huls achter. Beginnelingen Hebben de oudere/ervaren imkers nodig.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: De cirkel is rond .

Bericht door JackC » zo 27 mar 2016, 10:12

Beste Jaap,

Nadat ik in 2009 mijn eerste bijenvolk kreeg kwam ik al snel op dit forum terecht. Het is eigen aan een forum dat er verschillende meningen worden verkondigd en dat geldt zeker voor de meningen van imkers omdat er geen twee imkers zijn die hetzelfde denken en hetzelfde handelen. Dan ga je op zoek naar bakens; jij bent zo'n baken: imker al zolang als ik leef, alle ontwikkelingen in de imkerij meegemaakt en werkend met bastaardbijen.
Jouw bijdragen bekijk ik altijd met iets meer interesse en respect omdat de liefde voor het onderwerp ervan afspat. En wat een energie breng je nog op om dat alles voor ons op te schrijven, zowel hier als op facebook. Heel vaak ook met bijzondere foto's.
Hoewel je altijd vanuit je eigen ervaring schrijft breng je veel respect op voor wat anderen na gedegen onderzoek verkondigen en ben je dan ook bereid je mening bij te stellen. Maar een forum is een forum, daar kun je niet 3712 keer hetzelfde zeggen, maar reageer je op anderen vanuit je eigen ervaring om de discussie verder te brengen, en zo hoort het ook. Blijf dat vooral doen! En zo niet, bedankt voor al je bijdragen in de voorbije jaren.
Fijne paasdagen, hier breekt de zon net door.
vriendelijke groet, Jack

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten