Moerloos

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Moerloos

Bericht door Teake de Jong » vr 22 apr 2016, 00:49

Tijdens de kast inspectie vandaag kwam ik tot mijn grote schrik de moer tegen buiten de kast, ze was zwaar beschadigd.
Ik heb haar terug gezet, maar ik denk dat ze het niet haalt.
In de kast zit volop brias, kan ik ervan uitgaan dat er nu koninginnedoppen aangemaakt worden, of is dat nog te vroeg met een koude period in het verschiet, ik heb nog geen dar gezien,wel de nodige darren doppen.
Of kan ik beter een volwassen koningin invoeren?

Groet, Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Bart DC
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 00:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Leuven, België
Contacteer:

Re: Moerloos

Bericht door Bart DC » vr 22 apr 2016, 09:48

Als je nu gesloten darrenbroed ziet, dan duurt het nog maximaal 31 dagen tot die dar geslachtsrijp is (15 dagen pop + 16 dagen om geslachtsrijp te worden). Een koningin kweken duurt 20 dagen tot geslachtsrijp + 20 dagen bronstig. Dat betekent dat je in het slechtste geval 10 dagen bronstige periode van je koningin overhoudt, als je alleen met je eigen darren rekening houdt.

Maar er zijn ongetwijfeld al darren bij de buren, bij mij lopen ze al rond... Dus ik denk dat dit wel moet lukken.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Moerloos

Bericht door Jaap v.Popering » vr 22 apr 2016, 09:57

Ik zou deze even in de gaten houden . Het kan zijn dat de koningin in leven blijft maar geen eitjes meer kan produceren , dan zullen er geen redcellen aangezet worden .
Wanneer zij wel dood gaat heb je met 13 dagen jonge koninginnen , doppen breken dus ,.

Bevruchting van deze koninginnen om die tijd is zeer goed mogelijk .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Moerloos

Bericht door Teake de Jong » vr 22 apr 2016, 10:28

Bart en Jaap, bedankt voor de snelle antwoorden!

Hoeveel doppen moet ik na de dertiende dag heel houden, is 1 voldoende, of op safe spelen en meerdere heel laten en de dames zelf uit laten maken wie de sterkste is.
Groet, Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Moerloos

Bericht door Jaap v.Popering » vr 22 apr 2016, 10:55

Op de dertiende dag doppen breken . Wanneer je koninginnen uit ziet lopen ..alles wegbreken ...zo niet slechts een laten staan .

Jaap v P

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Moerloos

Bericht door ErikS » vr 22 apr 2016, 11:24

Zou van de gelegenheid gebruik maken en vandaag een aflegger maken met tenminste 2 ramen broed. Kan die aflegger de komende week doppen aanzetten, dan heb je die met zekerheid. Kun je nog 2 afleggers van maken als je 2 ramen met doppen hebt.
- hersteld de koningin, heb je een reservevolk.
- blijft de koningin leven maar is beschadigd en legt niet meer. Dan zetten de bijen geen doppen aan als het gebrek onvoldoende effect op de feromonen heeft. Dat zie je als er geen eitjes meer komen. Je hebt een reservevolk en kunt een dop inhangen.
- als de koningin dood gaat heb je redcellen. Ik zou ook hiervan een aflegger maken als reserve.

Koninginnen bevruchten kan prima rond deze tijd maar is een risico. Waarom een risico nemen als je di kunt voorkomen.

grtz

erik.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Moerloos

Bericht door Jaap v.Popering » vr 22 apr 2016, 13:16

ErikS schreef:
Koninginnen bevruchten kan prima rond deze tijd maar is een risico. Waarom een risico nemen als je di kunt voorkomen.

.
Met de oplossing welke jij voorstelt .......Voorkom je daar bovenstaand risico mee ??

Jaap v P

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Moerloos

Bericht door Teake de Jong » vr 22 apr 2016, 13:27

Hallo Eric, bedankt voor het advies, het is geen bijster groot volk (zwerm van vorig jaar), dus twee ramen met broed en de nodige bijen verwijderen wordt een hele grote aanslag op de populatie lijkt mij en ik wil eigenlijk ook niet verder uitbreiden dan de vijf volken die ik nu heb.
Kan me niet voorstellen dat de moer nog leeft, dus ik heb 3 mei in mijn agenda gezet voor het doppen breken.
Op hoop van zegen!

Groet,

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gebruikersavatar
harry
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 10 aug 2014, 14:11
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Moerloos

Bericht door harry » zo 24 apr 2016, 19:07

Vind het een vreemd verhaal.
Een andere mogelijke verklaring is de volgende:
De moer kan alleen door eigen werksters "hardhandig" eruit gegooid zijn.
Hoe komt ze anders toegetakeld buiten de kast terecht.
In dat geval zou er van een stille moerwissel plaats gevonden hebben dit jaar of al eerder waarbij er mogelijk al een andere moer rond loopt.
Bevrucht lijkt me als er brias is.
Mogelijk hebben er al ruime tijd dan 2 moeren in gezeten waarbij de tweede mogelijk al die tijd al niet functioneerde maar nog wel getolereerd werd.
Ben benieuwd hoe dit allemaal afloopt en hoe het nu echt zit.

Groeten en sterkte
Harry

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Moerloos

Bericht door Teake de Jong » ma 25 apr 2016, 00:03

Hallo Harry,
Ik zal mijn verhaal even een beetje toelichten, het toetakelen is ongemerkt door mijzelf gedaan...
Ik voelde tijdens het werken in twee kasten gekriebel in mijn knieholte en ja dan is er weer eens een bij bij de broekspijp naar binnen gekropen.
Na wat geklop en gefriemel viel er tot mijn verbazing een moer uit mijn broekspijp en helaas flink toegetakeld.
Tijdens het bekijken van de ramen hou ik ze altijd angstvallig boven de kast om te voorkomen dat ik de moer zal verliezen en zo zit er een in mijn broekspijp :shock:

Groet, Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 42 gasten