Kan een volk ook achterlopen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bats
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 17:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Kan een volk ook achterlopen

Bericht door Bats » di 17 mei 2016, 12:04

Dag,

Ik heb een volkje op een 10 raams BK. Zijn 6 ramen echt bezet. Buitenste ramen nog helemaal niks. Verhoudingsgewijs veel gesloten broed, ook larven. Als ik dit zo zie krijg ik de komende 2 weken groei. Zie totaal nog geen darren of darrenraad. Ook geen speeldoppen, laat staan moerdoppen. Ook best veel onverzegelde honing.

Als beginnend imker ben ik natuurlijk op zoek naar zwermtekens. Ik zie er echt geen een.

Kan het zijn dat mijn volk dat zwak de winter door gekomen is gewoon nog achterloopt? Of zijn er ook wel eens volkjes die het zwermen een jaartje overslaan omdat ze te klein zijn?

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Kan een volk ook achterlopen

Bericht door Tieme » di 17 mei 2016, 13:11

Hi,

Klinkt wel zo.

Ik heb er ook een tweetal die er zo uit zien.

Waarschijnlijk zal dit volk niet gaan zwermen dit jaar.

Groeten,
Tieme

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Kan een volk ook achterlopen

Bericht door Hans » di 17 mei 2016, 14:15

Ik heb er ook 2 die er precies zo uitzien. Waren vorig jaar grote volken en gelijk uitgewinterd met anderen die nu vele malen groter zijn. Verschil is dat dit de enige 2 zijn die niet op het fruit hebben gestaan. Niettemin halen die 2 ook veel stuifmeel en nectar dus ik kan het verschil niet verklaren. Maar van mij mogen ze hun eigen tempo aanhouden. Ook wel fijn als niet alles tegelijk komt denk ik dan maar.

Groeten,
Hans

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Kan een volk ook achterlopen

Bericht door joselito » di 17 mei 2016, 15:14

Het verschil tussen de kasten die op het fruit gestaan hebben of niet is hier altijd duidelijk zichtbaar. Ondanks dat ze hier ook van alles hebben, maar blijkbaar niet in die overvloed en niet zo dicht bij.

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kan een volk ook achterlopen

Bericht door Dirk Blanken » di 17 mei 2016, 18:49

Het verschil is de grote in uitwintering.
Een klein volk moet eerst heel lang voor zich zelf zorgen dat lijkt me logisch.

Waarom komen volken klein uit de winter??

Als het niet aan de koningin ligt ligt het vaak aan het te weinig aandacht geven aan de varroa gedurende het jaar.
Een volk moet een gezond wintervolk op kunnen zetten.

Eind juli moeten de volken weinig varroa hebben dan kunnen ze goede winterbijen produceren en dan overwinteren ze goed uit.

Een niet toegestane bespuiting om aardappels of peen te beschermen met dimenthoaat tegen luis geeft ook zwakke volken in het voorjaar.

Volkjes die uitwinteren op 6 ramen bijen zijn voor de dracht te verwaarlozen.
En dat merken jullie nu.

Groeten Dirk.
dertiende

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Kan een volk ook achterlopen

Bericht door joselito » di 17 mei 2016, 20:05

Dirk Blanken schreef: Als het niet aan de koningin ligt ligt het vaak aan het te weinig aandacht geven aan de varroa gedurende het jaar.
Een volk moet een gezond wintervolk op kunnen zetten.
Het is niet altijd zo eenvoudig te verklaren. Volken staan naast elkaar, al de koninginnen zijn zusters, ze krijgen dezelfde behandeling en toch heb je er om de een of andere reden tussen die plots minder zijn als ze de winter in gaan, alhoewel ze in augustus zo sterk leken als de anderen.
Pia Aumeier controleert nog laat, op het aantal bezette straten en als dat er te weinig zijn verenigt ze nog in oktober.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Kan een volk ook achterlopen

Bericht door Hans » di 17 mei 2016, 23:33

Dirk,

Dat klopt niet wat je zegt. Alle volken gelijk behandeld en gelijk uitgewinterd. Dus daar zie ik geen oorzaak.

En die volken die nu uitpuilen op het fruit, die zijn uitgewinterd op 6 a 7 straatjes, dus hoezo te verwaarlozen?

Net als bij Joselito stonden ze naast elkaar, het verschil was het fruit en nu staat een deel in het bos. Ik kan het zelf niet verklaren, maar denk wat Joselito zegt wel klopt, omdat de volken die het minder doen niet op het fruit stonden. Dat zijn betonplex simplexkasten en ik moet ze een heel eind tillen dus heb besloten ze maar te laten staan. De spaarkasten en Segebergers zijn wel verhuisd en die hebben het wel heel goed gedaan.

Zoals gezegd maak ik me geen zorgen, kan ik tzt rustig aandacht geven als de volken aan zwermen toekomen.

Groeten,
Hans

Bats
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 17:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Kan een volk ook achterlopen

Bericht door Bats » wo 18 mei 2016, 17:14

Dus ik moet heel lang in de gaten houden of ze alsnog gaan zwermen ofis het bijna zeker dat ze dat niet gaan doen.

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Kan een volk ook achterlopen

Bericht door Hans » wo 18 mei 2016, 19:07

Bats,

Hangt wat mij betreft helemaal van de omstandigheden af. Wat ik doe met die 2 volken kan ik je in ieder geval wel zeggen. Ik wacht rustig af tot ze een broedkamer vol hebben (ze halen veel dus dat zal niet lang meer duren). Dan verdeel ik het broed en de nectar over 2 BK en hang kunstraat naast het broednest, zodat ze weer ruimt hebben en kunnen bouwen. Als dan de zomerdracht begint, komt de HK erop en dan kan het zomaar zijn dat ze ergens in juli nog zwermdrang krijgen. Als je de verzegelde honingramen slingert of lege ramen plaatst (met reepje kunstraat die ze helemaal kunnen uitbouwen), dan kan het zijn dat ze helemaal niet gaan zwermen, omdat je ze ruimte blijft geven maar dat is niet van te voren te zeggen.

Gewoon op tijd ruimte geven en dingen doen als het volk eraan toe is (zoals bijv. HK geven).

Groeten,
Hans

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Kan een volk ook achterlopen

Bericht door ErikS » wo 18 mei 2016, 19:25

Hallo Bats,

Een bijenvolk zwermt om 2 redenen. Ze willen zich voortplanten of ze zitten klem in hun huis. Normaliter is een volk 2-3 broedkamers spaarkast groot voordat ze sterk genoeg zijn om te zwermen en er voldoen voorraad achter blijft voor het oude volk.
Een dergelijke grootte volk als je omschrijft zal niet willen zwermen in een normale bak tot ze klem komen te zitten en dat kan met een week al zijn.
Zou een HK plaatsen zodat ze de nectar/honing kunnen bergen weg van het broednest. Tegen het broednest lege ramen hangen.
Met een goede week een BK eronder en 2 ramen in de onderbak hangen, liefst ramen met veel gesloten broed, dat zijn waarschijnlijk de ramen die je nu bijgehangen hebt.
Als de HK halfvol is een 2e honingkamer erop.

een zwerm kun je ten alle tijden krijgen, zeker bij carnica.
Laatst gewijzigd door ErikS op do 19 mei 2016, 06:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten