Kan een volk ook achterlopen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Bats
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 17:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Kan een volk ook achterlopen

Bericht door Bats » wo 18 mei 2016, 20:47

Oke bedankt voor ieders duidelijke antwoorden

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Kan een volk ook achterlopen

Bericht door Dirk Blanken » wo 18 mei 2016, 20:51

Hans schreef:Dirk,

Dat klopt niet wat je zegt. Alle volken gelijk behandeld en gelijk uitgewinterd. Dus daar zie ik geen oorzaak.

Hans
Ik selecteer al jaren op uitwinterings sterkte, volken die klein uit de winter komen krijgen een nieuwe koningin zodra dit mogelijk is of ze worden vroeg verenigd.
Bij bijen is er altijd één de beste en zijn er altijd een aantal zwakkere.
Die zwakkere moet je afschaffen.

Selecteren !!! heet dat.
Als je dat ook met de raszuivere koninginnen doet, de beste raszuivere koninginnen leveren de koninginnen voor de jonge volken dan overwinter je steeds grotere volken uit.

Voor de kleinere imker is het wat moeilijker maar het principe blijft overeind staan, schaf af wat niet voldoet.

Je teelt na van je beste volk maar zorg ook dat je steeds nieuw bloed binnenhaalt zeker als je geisoleerd zit.

Dirk.
dertiende

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kan een volk ook achterlopen

Bericht door Ewout » wo 18 mei 2016, 21:37

Een groot volk is niet altijd beter dan een klein volk, afhankelijk van wat je er mee wilt. Als je honing wilt en een slecht jaar hebt, heb je meer aan Zwarte Bijen/Mellifera die klein uitwinteren en lang klein blijven. Veel haalbijen en klein broednest, levert veel voorjaarshoning bij slecht weer. Groot broednest (Buckfast) eet alle voorjaarshoning op bij slecht weer. Voor bestuiving in het voorjaar zijn grote volken natuurlijk wel praktisch.
En als die honing je gestolen kan worden maakt het helemaal niet uit natuurlijk, dan is een volk op 1bk veel leuker dan op 3bk.

Let wel, er kunnen verschillende redenen zijn waarom een volk achterblijft (dracht, ras/karakter, ziekte). Als dit door ziekte is, dan zou ik ze zeker niet aanhouden en indien mogelijk ook niet op de stand met gezonde volken laten staan.

Ik heb weleens een volk op 2 ramen uitgewinterd, in juni niet meer te onderscheiden van de andere productievolken (klaar voor de linde ).

Hans
Berichten: 241
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 09:47
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 12
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Kan een volk ook achterlopen

Bericht door Hans » wo 18 mei 2016, 21:48

Hoi Dirk,

Ik garandeer je dat die 2 achtergebleven volken van de zomer het perfect doen, net als Ewout zegt van zijn kleine uitgewinterde volkje.

Ik vind selectie op uitwintering zeer eenzijdig. Ik kijk liever naar andere dingen.

Had ik ze op het fruit gezet waren ze nu waarschijnlijk ook groot geweest, maar ieder volk is weer anders. Je moet niet altijd in sterk of zwak denken. Het ene volk werk je weer prettiger mee, het andere bouwt mooier, enz.

Selecteren op grootte zou niet mijn doel zijn. Ik werk ook niet met raszuivere koninginnen, je merkt dat de bijen dat liever niet hebben. zodra je die invoert gaan ze eigen doppen aanzetten. Zegt mij genoeg.

Maar zoveel imkers zoveel meningen en ik hoop dat Bats nu een idee heeft wat hij allemaal kan doen :D

Gr.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten