vervuild kunstraat melding maken

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
chaussie
Berichten: 97
Lid geworden op: do 24 jan 2008, 17:23
Locatie: Deventer
Contacteer:

vervuild kunstraat melding maken

Bericht door chaussie » do 28 jul 2016, 17:07

Beste leden, indien u vermoedens heb te maken met vervuilde kunstraat kan u dit het beste melden bij de NVWA (T: 0900-03 88 (dit informatienummer kost € 0.20 per gesprek, plus uw gebruikelijke belkosten). Het zijn zij die monsters moeten nemen van de raten zodat de herkomst traceerbaar is (dus niet je eigen monsters gaan nemen).
Ik heb zojuist melding gemaakt en ook aangegeven dat de voedselveiligheid in het geding kan zijn, hoe meer imkers melding maken bij het NVWA des te beter overzicht zij krijgen van het probleem.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: vervuild kunstraat melding maken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 29 jul 2016, 13:13

Vandaag is het FAVV langs geweest en die bevestigde het inmiddels bekende beeld: geen bijenziektes maar een was gerelateerd probleem. Nu wordt FOD ingeschakeld die hopelijk volgende week langs komen. Helaas wist de mevrouw van het FAVV vertellen dat ze nauwelijks oproepen heeft gehad! Belgische imkers als je problemen hebt, doe dan een melding aub! Het is erg belangrijk om duidelijkheid te krijgen en vooral ook om iets te kunnen doen aan dit probleem. Als er geen meldingen worden gemaakt weet deze instantie formeel ook van niks.

Je kunt je melden bij:
http://www.favv.be/pce/

Kies de juiste provincie.
Schrijf een mailtje met het probleem en laat je gegevens achter. Meer is het niet.
JP

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: vervuild kunstraat melding maken

Bericht door m.kolsters. » vr 29 jul 2016, 14:13

Ook hier heb ik mijn twijfels over, was wordt al gekeurd voor ze gaan gieten of persen.
Het zal wel zo zijn dat er een zwart schaap moet komen.
Veel regen geeft in de bijen kast veel stres en verveel voor de bijen, ze verbouwen alles en plakken alles vast.
Hagelschot kan ook komen als er honing in de raten zit of stuifmeel en dan kan de moer er niet in leggen ,
dit komt alleen voor als er een nieuwe moer in zit en aan de leg gaat.
Ook als er draden niet goed worden in gesmolten.
En oude was die te vuil is.
En ga zo maar door, imkers kijk goed voor je anderen de schuld in de schoenen schuift :clap: :dance:
Tinus Kolsters

Lippe

Re: vervuild kunstraat melding maken

Bericht door Lippe » vr 29 jul 2016, 15:04

Dat zou dan wel verklaren als er rotzooi in het losmiddel zit. Als eea na gieten niet meer getest wordt.....

Steve_Delannoye
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 20:41
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Roesbrugge, west-vlaanderen
Contacteer:

Re: RE: Re: vervuild kunstraat melding maken

Bericht door Steve_Delannoye » vr 29 jul 2016, 15:16

m.kolsters. schreef:Ook hier heb ik mijn twijfels over, was wordt al gekeurd voor ze gaan gieten of persen.
Het zal wel zo zijn dat er een zwart schaap moet komen.
Veel regen geeft in de bijen kast veel stres en verveel voor de bijen, ze verbouwen alles en plakken alles vast.
Hagelschot kan ook komen als er honing in de raten zit of stuifmeel en dan kan de moer er niet in leggen ,
dit komt alleen voor als er een nieuwe moer in zit en aan de leg gaat.
Ook als er draden niet goed worden in gesmolten.
En oude was die te vuil is.
En ga zo maar door, imkers kijk goed voor je anderen de schuld in de schoenen schuift :clap: :dance:
Als je er zoveel vertrouwen in hebt dan mag je die rotzooi gratis komen ophalen en al het bovengenoemde gerust zelf eens uittesten. Ik heb hier ondertussen verschillende kasten met hoofdzakelijk oude bijen, en amper broed/honing/nectar. De voorbije 3 weken was er goed weer en de volken zaten op nieuwe raat. Ook nieuwe moeren invoeren hielp niet.
Er werd hier ook nog geen schuldige aangewezen, enkel de symptomen en de mogelijke oorzaak. Vervolgende week weten we meer. Dan kunnen we die vermoedelijk oorzaak misschien uitsluiten.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: vervuild kunstraat melding maken

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 29 jul 2016, 16:42

Hier graag enkel info over meldingen aub!

PS Er wordt met geen enkele woord over een schuldige gerept. Het gaat er met name over om zsm er achter te komen wat er aan de hand is en dat het probleem meteen wordt aangepakt en opgelost! Indien een discussie gewenst is dan niet hier!!
JP

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: vervuild kunstraat melding maken

Bericht door Wim Joosten » vr 29 jul 2016, 19:55

Het beheerdersteam sluit zich bij Jelte Pieter's verzoek aan. Eventuele discussie hierover in een ander onderwerp.
Met vriendelijke groet,
Wim

Bart DC
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 00:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Leuven, België
Contacteer:

Re: vervuild kunstraat melding maken

Bericht door Bart DC » di 02 aug 2016, 10:42

Het FAVV van mijn provincie (Vlaams-Brabant, België) raadt mij aan hetvolgende te doen:

De controle van imkermateriaal wordt uit gevoerd door de FOD.
Bij navraag is deze dienst op de hoogte van verspreiding van vervuilde bijenwas en wordt er op dit ogenblik bemonstering uitgevoerd op deze produkten.
U kan uw probleem voor verdere afhandeling doorsturen naar de desbetreffende personen bij de FOD.
paul.vandenmeerssche@gezondheid.belgie.be of johan.vannevel@gezondheid.belgie.be

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: vervuild kunstraat melding maken

Bericht door Wim Joosten » do 04 aug 2016, 09:39

Ik heb de onderwerp "lotnummers vervuilde kunstraat" uit de publieke omgeving gehaald. Het blijkt dat het bedrijf juristen aan het werk hebben gezet en al de nodige eisen stellen. Voor ieders zekerheid en veiligheid, dus niet alleen de beheerders maar ook forumdeelnemers, lijkt het me beter om even een stapje terug te doen. Het is vervelend dat dit moet gebeuren en het is natuurlijk wel in de imkers hun belang dat dit openlijk besproken moet kunnen worden.
Het onderwerp "vervuild kunstraat" is opgeschoond van lotnummers. De nummers zijn nog wel bij ons bekend.
Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 25 gasten