honing; niet verzegeld; wat te doen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

honing; niet verzegeld; wat te doen?

Bericht door imker Marinus » zo 31 jul 2016, 23:22

Beste Imkers,

Mij valt op dat mijn dames langzaam zijn met het verzegelen van honing. Ik heb de stootproef gedaan, er vallen wat druppels, niet veel, een stuk of 2. Toch voelt dat niet lekker. Ik heb besloten de bakken nog een week te laten staan.

1) Wat denken jullie van die beslissing? Ik heb geen idee of ze de honing de komende week wel gaan verzegelen. Kan ik iets doen dat ze tot verzegelen aanzet? Een refractometer kopen is natuurlijk ook wijs, dan kan ik zien of de honing klaar is. Loop ik het risico dat er volgende week 5 kilo per bak minder is?

2) Ik hoor het van meerdere imkers bij mij in de regio (regio Den Haag) dat de dames niet zo vlot verzegelen? Kan de luchtvochtigheid hierbij een factor zijn? Die is aan de hoge kant de laatste tijd (vaak broeierig, zweterig weer).

Groet,

Marinus

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: honing; niet verzegeld; wat te doen?

Bericht door Ruinerweg » zo 31 jul 2016, 23:32

Ik had 2 bakken lindehoning die half verzegeld waren en voor 3/4 gekristalliseerd was.
Het vochtpercentage van de geslingerde honing uit deze bakken was 15 1/2 procent. Gisteren 3 bakken geslingerd die nog niet half verzegeld waren met een vochtgehalte van 17 1/2 procent die ook al in de raat begon te kristalliseren.
Ik wijt dit aan de droge warme week waarin de nectar gehaald is, de nectar heeft waarschijnlijk ook weinig vocht bevat.
Ook in het cursusboek honingkunde wordt melding gemaakt van lindehoning met een laag vocht percentage die snel kan kristalliseren.
En wat te doen met die gekristalliseerde honing: je kunt het nu niet terug geven omdat ze het weer in de honingkamer stoppen, ik bewaar het voor de inwintering.....

Ik zou zeggen snel slingeren die honing.

Groeten, Roel

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: honing; niet verzegeld; wat te doen?

Bericht door Hans van der Post. » ma 01 aug 2016, 00:24

Zeker slingeren. Heb met een refractometer open honing gemeten door met een lucifer er wat uit te puren.
Dit was 81 % De verzegelde honing 82% of 83% die meting doe ik 14 dagen na het doven van de dracht.
Het einde van de dracht is als bijen grote belangstelling voor mijn schuur tonen waar allerhande bijenzaken staan.
!Hans.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: honing; niet verzegeld; wat te doen?

Bericht door imker Marinus » ma 01 aug 2016, 08:30

Heren bedankt voor de wijze raaT :)

Bart DC
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 00:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Leuven, België
Contacteer:

Re: honing; niet verzegeld; wat te doen?

Bericht door Bart DC » ma 01 aug 2016, 13:06

Ik had ook enkele raten die niet verzegeld waren. Omdat ik het niet helemaal vertrouwde, heb ik die apart geslingerd.

Ik heb geen refractometer ter beschikking, en ik heb gewoon een liter van die honing gewogen. Dat kwam op iets minder dan 1,4 kg uit (verschil van 20 gram ongeveer).

Op basis hiervan heb ik besloten dat het wel OK zou zijn met deze honing (Soortelijk gewicht van honing is +/- 1,4 kg/l). Was dat een wijze beslissing? Is dat een goede redenering om het suikergehalte van de honing te bepalen?

groeten,

Bart

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: honing; niet verzegeld; wat te doen?

Bericht door harry mouris » ma 01 aug 2016, 14:41

Bart DC schreef:Ik had ook enkele raten die niet verzegeld waren. Omdat ik het niet helemaal vertrouwde, heb ik die apart geslingerd.

Ik heb geen refractometer ter beschikking, en ik heb gewoon een liter van die honing gewogen. Dat kwam op iets minder dan 1,4 kg uit (verschil van 20 gram ongeveer).

Op basis hiervan heb ik besloten dat het wel OK zou zijn met deze honing (Soortelijk gewicht van honing is +/- 1,4 kg/l). Was dat een wijze beslissing? Is dat een goede redenering om het suikergehalte van de honing te bepalen?

groeten,

Bart
Hoi Bart,

Op e-bay duitsland verkopen ze prima refractometers, voor een paar tientjes. Prima apparaatje!

Gewoon doen: http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... g&_sacat=0

groet H@rry

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: honing; niet verzegeld; wat te doen?

Bericht door Hans van der Post. » ma 01 aug 2016, 23:54

Bart Perfecte beslissing honing heeft inderdaad een soortelijk gewicht van honing is +/- 1,4 kg/l
!Hans.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: honing; niet verzegeld; wat te doen?

Bericht door bee-tree » di 02 aug 2016, 07:59

Hans van der Post. schreef:Bart Perfecte beslissing honing heeft inderdaad een soortelijk gewicht van honing is +/- 1,4 kg/l
Het is nog vroeg. Het aantal gebruikers en gasten in het forum is nog laag.
Die zijn naar hun werk of slapen eerst goed uit alvorens ze zich aan rekensommen wagen.
Ik waag me er toch maar ff aan.
Wanneer het klopt dat 1 liter honing 1,4 kilogram weegt,
ofwel 1000 milliliter 1400 gram wegen,
zoals hiervoor gezegd wordt, dan weegt 1 milliliter 1,4 gram,
Wat wegen dan 450 milliliter ? Juist ja, 450 x 1,4 = 630 gram.
Dus de inhoud van een standaard pot honing van 450 ml inhoud, zou dan 630 gram wegen.
Ik hoop dat het niet waar is.
Tot nu toe zet ik op het etiket 470 gram, al zit er meestal 480 tot 500 gram in de pot
omdat ik de vulrand iets overschrijd. Zj. :b10:

P.S. Misschien is het gewicht van het glas meegerekend door de vorige rekenmeesters,
dus de soortelijke massa van 1 ml glaswand en 1 ml aanpalende honing :lol:
Ik heb zonet een leeg standaardpotje met deksel gewogen. Weegt 184 gram.
En daarna een pot zalvige crèmehoning van Koolzaadbloemen. Ik heb hierboven niet gelogen.
Je wilt het niet geloven, maar deze pot die voor het grijpen stond, weegt 684 gram.
Er zit alleen nog maar een sluitzegel op. Op het etiket streep ik de 4 van 450 door en zet
een 0 achter de reeds aanwezige 0. Ik reken sinds kort 4,5 Euro per pot van 500 gram.
Ik moet me haasten, want zo meteen om negen uur ga ik een familie uit Londen, die gister
zo'n fraaie pot honing van me als proef kocht, rondleiden door m'n bijenhof en tuinreservaat.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: honing; niet verzegeld; wat te doen?

Bericht door ErikS » di 02 aug 2016, 08:30

Hallo Bijen-Boom,

Het is inderdaan nog vroeg maar bij mij zijn de potten 370 ml of 390 ml (ook net gechecked bij 2 internetwinkels). Dan komt de som wel goed uit.

Mvg,

Erik.

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: honing; niet verzegeld; wat te doen?

Bericht door bee-tree » di 02 aug 2016, 11:17

Inderdaad, het soortelijk gewicht ofwel soortelijke massa van honing met laag vochtgehalte
is 1,4. De standaardpot heeft geen inhoud van 450 ml zoals ik meende, maar 370 ml.
Dan kom je uit op 518 gram honing per pot. Ik zal op mijn etiketten van de koolzaadhoning
en zomerhoning van dit lopende jaar gaan schrijven:
"tenminste houdbaar tot medio 2019" en "inhoud tenminste 500 gram".
Argument :Voor elk procent lager vochtgehalte dan maximaal toelaatbaar is,
laat ik de houdbaarheid een jaar hoger zijn. Zj. :b10:

P.S. De rondleiding is de Engelse familie goed bevallen; moeder, vader en 3 kinderen van 6 tot 15 jaar.
De honing van gister smaakte naar meer. Dus....
Wat ik ze heb laten zien, kan ik misschien bij "Wat deed je vandaag" zetten. Ik heb in ieder geval
een kantraam in slow motion zonder te beroken en ongesluierd uit een volk opgetild.
Voor de zekerheid heb ik de vijf gasten een sluiertje op laten zetten, want de bijen waren
om negen al op stap.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten