Wanneer weer normale mijtenval na mierenzuur?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Bart DC
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 00:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Leuven, België
Contacteer:

Wanneer weer normale mijtenval na mierenzuur?

Bericht door Bart DC » do 15 sep 2016, 21:11

Ik heb op 4 september mijn mierenzuurbehandeling beëindigd na 200ml over 6 dagen. De bijen hadden er geen last van, de varroa des te meer.

Nu zijn we 11 dagen later. Ik heb nog steeds hoge mijtenval (meer dan 10 mijten per dag). Vanaf wanneer kan ik de mijtenval weer als "natuurlijk" beschouwen en niet langer als resultaat van de behandeling?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer weer normale mijtenval na mierenzuur?

Bericht door Hans van der Post. » do 15 sep 2016, 23:46

Als het gesloten broed uitgelopen is. Dit is het broed van af het moment dat je de mierenzuurbehandeling is beëindigd.
Gesloten werksterbroed= 12 dagen.
!Hans.

Bart DC
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 00:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Leuven, België
Contacteer:

Re: Wanneer weer normale mijtenval na mierenzuur?

Bericht door Bart DC » za 17 sep 2016, 09:40

Ik heb een mierenzuurbehandeling gedaan eind juli (100 ml) en na het inwinteren (eind augustus - 200ml). Het is nu 14 dagen na de tweede behandeling en volgens Hans ben ik nu op "natuurlijke" mijtenval teruggekeerd.

Ik heb nog altijd een mijtenval die hoger is dan 10 per dag. Het lijkt me dat ik nog een behandeling moet doen.

Doe ik nogmaals mierenzuur (100ml)?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer weer normale mijtenval na mierenzuur?

Bericht door Hans van der Post. » za 17 sep 2016, 12:36

Bart is je bekent dat de varroa in het gesloten broed door het mierenzuur wordt aangepakt? Er vallen eerst varroa's die op de bijen zitten als het mierenzuur is verdampt duurt het nog 12 dagen voordat het broed is uitgelopen en er dode varroa's met de jonge bijen de cel uit komen.
Vind het niet verstandig om zo kort na elkaar weer een behandeling met mierenzuur te doen. Veel bijen krijgen nog een keer zuurdampen over zich heen. Dit zijn "winterbijen".
!Hans.

Bart DC
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 00:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Leuven, België
Contacteer:

Re: Wanneer weer normale mijtenval na mierenzuur?

Bericht door Bart DC » za 17 sep 2016, 15:59

Hans,

ik dacht dat ik je goed begrepen had, maar blijkbaar toch niet: even checken in een ideaal geval, als de behandeling goed gewerkt heeft (sorry voor het rekenwerk, maar ik ben informaticus):

stel: we zijn 3 september, de laatste dag waarop er mierenzuur verdampt. De varroa is ofwel foretisch (a) of bevindt zich in een cel (b). (a) kan niet het geval zijn, want foretische varroa wordt gedood door mierenzuur, en valt onmiddellijk. (b) de varroa zit in een cel en aangezien mierenzuur varroa doodt in de cel, moet de varroa overleden zijn in de cel.

Op 4 september verdampt er geen mierenzuur meer. Een cel van 9 dagen wordt afgesloten. Aangezien er geen foretische varroa zijn, kunnen er in de cellen die vanaf 4 september afgesloten zijn geen varroa meer zitten. Er zitten misschien wel nog varroa in cellen die al verzegeld waren, en die op 4 september op dag 10 tot 21 zijn. Cellen die op 4 september op dag 10 waren zijn op 15 september op dag 21 en komen uit (werksters). Eventuele varroa die dan uitvallen zijn nog dood door de behandeling.

Op 16 september is de mijtenval de "natuurlijke" mijtenval, niet meer te wijten aan de behandeling. Wellicht moeten we nog een dagje reserve nemen voor het nu praktisch afwezige darrenbroed.

Als ik nu op 17 september nog altijd een hoge mijtenval heb (>10 mijten) dan is een nieuwe behandeling toch aangewezen, omdat de vorige niet voldoende geweest is? De mijten die vandaag vallen kunnen toch niet meer aan de behandeling te wijten zijn?

Ik wil nu snel handelen omdat de temperaturen nu nog een behandeling met mierenzuur toelaten, en dat dat wellicht binnen enkele weken niet meer het geval is.

Sorry als mijn uitleg nogal belerend overkomt, maar ik wou het vooral voor mezelf duidelijk gesteld zien.

groetjes,

Bart.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Wanneer weer normale mijtenval na mierenzuur?

Bericht door Hans van der Post. » za 17 sep 2016, 20:40

Bart verdampt in een dag 100 ml ? dit kan niet mijn verdampers waarin 100 ml zit doen er maximaal 10 dagen over.
Gebruik de Liebig -dispenser en mierenzuur van 85 % en de varroa lade helemaal dicht
!Hans.

Bart DC
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 07 aug 2015, 00:02
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Leuven, België
Contacteer:

Re: Wanneer weer normale mijtenval na mierenzuur?

Bericht door Bart DC » zo 18 sep 2016, 07:26

Sorry voor het misverstand, ik verdamp 100ml mierenzuur 85% over 4 à 5 dagen in een liebigdispenser.

Mijn uitleg maakt de verwarring blijkbaar alleen maar groter.

In elk geval bedankt voor de raadgeving!


groetjes,

Bart.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wanneer weer normale mijtenval na mierenzuur?

Bericht door joselito » zo 18 sep 2016, 08:37

Ik heb een tijd terug voor de eerste maal een liebig dispenser gebruikt en dat was geen succes.
Het mierenzuur was wel meer dan 10 jaar oud, misschien was dat de reden.
De verdamping ging goed, 100 ml in 4 dagen maar er vielen niet genoeg mijten.
Omdat het broed tot boven aan de ramen zat had ik er een lege honingzolder op gezet.
Dat is misschien ook de reden waarom het niet goed werkte.
Laatst gewijzigd door joselito op zo 18 sep 2016, 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: Wanneer weer normale mijtenval na mierenzuur?

Bericht door JackC » zo 18 sep 2016, 09:34

De verdamping ging goed, 100 ml in 4 dagen maar er vielen niet genoeg mijten.
Zelfde ervaring hier, maar een andere conclusie getrokken: misschien zaten er niet meer mijten in.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Wanneer weer normale mijtenval na mierenzuur?

Bericht door joselito » zo 18 sep 2016, 09:44

JackC schreef: misschien zaten er niet meer mijten in.
Hier was dat duidelijk niet het geval. Er liepen vele bijen rond zonder vleugels. Na de mislukte behandeling hebben we totale broedafname toegepast en na 2 dagen de hoofdvolken besproeid met oxaalzuur. De volgende dag lagen er een paar duizend mijten op de bodemschuiven.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten