Bij Carnica is het bekend dat ze vrij vroeg met broeden stoppen.joselito schreef:[Trouwens, is het nodig? We hebben hier de eerste nachtvorst gehad dus kunnen ervan uitgaan dat de volken binnen 3 weken broedvrij zijn.
Dat kun je voor BF niet zeggen, kijk ook eens naar de fotos van Jaap van Popering, die in de winter voor proef ook wel eens een volk open gemaakt heeft. En dat zijn dan weer plaatselijke ook wel bastaarden genoemd (zonder daar iets op kwaliteit af te doen)
En zo als ik al zei, mijn persoonlijke ervaring = geen sterfte van bijen waar genomen, en ik veeg iedere dag de stoep voor mijn kasten, dus als er de dagen na de behandeling niet meer dan normaal van de stoep te vegen zijn, dan is dit een constatering over aardig wat volken rondom deze stoep. En dit voorjaar heb ik heel goed uitgewinterd zonder ook maar 1 dood volk.
Wat anderen napraten en ervaren hebben vind ik prima.
Bee hive vital doen ze in een lagere dosering ook regelmatig achter elkaar in 1 bijen leven, en daar is de werkzame stof ook Oxaal.
Er zijn ook imkers die uitspraken doen over dat verdampen van oxaal (zelfs om de week heb ik gelezen) vaker doen in 1 bijen leven.
Het is nu al zo vaak gezegd 1X per bijen leven oxaal, ik weet het nu wel.
Ik zou zeggen, probeer het zelf eens uit op een paar volken, en houd de lade eens in de gaten.