misselijk na honing

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

misselijk na honing

Bericht door tomer » do 03 nov 2016, 12:20

Zijn er nog mensen die misselijk worden na het eten van honing? Ligt dat aan de aard van de nectar, of een overgevoeligheid voor honing/stuifmeel...?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: misselijk na honing

Bericht door Jaap v.Popering » do 03 nov 2016, 15:22

Zelf had ik dit nig nooit gehoord , maar zie hier .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... hH--3IMSVg

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: misselijk na honing

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 03 nov 2016, 19:59

Ik had hier ook nog nooit van gehoord, maar ja in theorie kan alles. Bovendien komen allergieën steeds meer voor.

Ik haak hier op in, omdat ik vandaag een opmerking kreeg over een honingetiket. Voedselproducenten worden steeds onderworpen aan strengere regels. Bijv. zo moet op een etiket staan of het product allergenen, sporen van soja of noten bevat. Hoe zit dit met honing?? Goede vraag lijkt me! Zo heb ik momenteel walnoten in mijn huis en keuken liggen.

Mss een vraag voor Gerard?

gr JP (die aan geen enkele allergie lijdt en heel graag eten lust).
JP

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: misselijk na honing

Bericht door crunx » vr 04 nov 2016, 02:30

tomer schreef:Zijn er nog mensen die misselijk worden na het eten van honing? Ligt dat aan de aard van de nectar, of een overgevoeligheid voor honing/stuifmeel...?
Dit kan zeer zeker, net als dat je van een kroketje misselijk kunt worden.
Om je van een heel verhaal te besparen zoals hieronder komt het neer op de volgende dingen;
Hoe gezond is je lichaam, iemand zelf en wat voer je het lijf/ de persoon.

Iemand die niet tegen dennennaalden kan (allergie) zou ik geen boshoning durven voeren, ookal denk ik dat deze kleine deeltjes baat hebben bij het genezingsprocces. Omdat iemand misschien alleen al walgt van het idee of de smaak. Want boshoning heeft echt wel een specifieke smaak.
Dan laat ik liever de keuze aan hun zelf over :wink:

Maar het kan, maar is over het algemeen niets ernstigs. Zeker als je weet dat het van een goede bron vandaan komt.
Jelte Pieter Dijkstra schreef: Bijv. zo moet op een etiket staan of het product allergenen, sporen van soja of noten bevat. Hoe zit dit met honing?? Goede vraag lijkt me! Zo heb ik momenteel walnoten in mijn huis en keuken liggen.
Ik kan deze vraag wel voor je beantwoorden, aangezien ik met de HACCP nog wel veel te maken heb.

Het ligt er een beetje aan hoe en wat;
Geef je je potje aan je zus; dan hoeft er niets op te staan. Juridisch moet je wel zeker weten dat je niet een stof aan je zus dan geeft waar ze niet tegen kan.

Wanneer je ze echter gaat verkopen OF gaat gebruiken in een product die je vervolgens gaat verkopen. Dan moet dit erop staan!
Jij bent namelijk hier verantwoordelijk voor. Dit is bijvoorbeeld nu ook in de Horeca te zien door op de kaart aan te geven welke allergiën er in welk gerecht zitten.
Vaak om dit af te schermen kunnen zij nog onderaan de kaart zetten zoiets als: "Allergiën? Meld het vooraf!"
Dit is geen joker, maar een kans om alles nog eens extra scherp na te lopen.

Scenario:
Je bent je honingraat aan het inladen in je slinger, maar omdat je een stress volle dag hebt gehad en nog veel in de planning hebt. Heb je maar een boterham met pindakaas mee genomen. Je neemt hier een paar happen van en werkt snel door. De honing vloeit en je zet je emmertje maar even weg zodat je het morgen kunt afmaken.

Het zou kunnen zijn DAT er sporen van pinda's (pindakaas) in je honing zitten. Maar ook van gluten (je boterham) en misschien zelfs lactose en melk eiwitten (boter/brood).

Wanneer je je honing zou verkopen; en er staat niets op, kun je hier wel degelijk op worden aangesproken. Dit kan zelfs zijn voor de evt schade die is opgelopen door het missen van dat ZO belangrijke toelatingsexamen van de koper en de ziekenhuis opname.

Je zult zelf snappen dat je altijd schoon en steriel moet werken maar het is maar een voorbeeld. En nu maken we het verhaal wel erg spannend. Maar dit is niet iets, wat niet voor kan komen.

Die walnoten van je op het aanrecht 3 meter van je werk gebied zullen in een gesloten omgeving niet zoveel spannends doen. Wel als je er net aan hebt gezeten en je handen niet hebt gewassen. Ook als je een raam open hebt en je vrouw is er een paar aan het openen; er kunnen sporen overwaaien op de honing.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: misselijk na honing

Bericht door tomer » vr 04 nov 2016, 02:52

Ik vroeg het omdat ik enkele keren misselijk geworden was, steeds op een dag nadat ik honing gegeten had.
De klachten beperken zich tot lichte misselijkheid, dus geen jeuk of opgezwollen tong ofzo.
Voor zover ik weet heb ik geen allergieën en kan ik alles eten. Nog nooit heb ik in het verleden problemen met honing gehad.
Misschien omdat ik sinds ik bijen heb meer honing in huis heb en er dus meer (teveel) van eet...?
En anders ligt het toch aan iets anders of aan een combinatie.
Ik zal het nog eens uittesten om zeker te zijn dat het daar aan ligt.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: misselijk na honing

Bericht door gijs.v » vr 04 nov 2016, 06:55

Niet teveel in een keer eten!


Gijs met Tapatalk

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: misselijk na honing

Bericht door Astrid Schoots » vr 04 nov 2016, 09:33

Hoi Tomer,
ik eet doorgaans geen suiker en matig honing, maar tijdens en vooral na het slingeren mag ik èrg graag de verse honing snoepen. Zó lekker... En nog een likje, en nog een hapje honingdekseltjes, mmmm. En nog wat braamraat. Tja en dan ben ik soms een beetje misselijk na afloop ;-)
Gebeurt ook als ik wat darrenraat snijd, zo in het voorjaar, sappige dikke larven en dunne nectar, het heerlijkste wat er bestaat, je proeft gewoon "melk en honing". Maar dan moet ik ook op tijd stoppen want dan ligt misselijkheid helemaal op de loer, ik denk versterkt door al dat eiwitrijke darrensap.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: misselijk na honing

Bericht door Hans van der Post. » vr 04 nov 2016, 11:17

Al zeker 40 jaar is mijn ochtend ontbijt een dubbele boterham (alison) met graag gekristalliseerde honing - met vloeibare honing komt er minder op.
Nooit last gehad van problemen als eerder beschreven.
!Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: misselijk na honing

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 04 nov 2016, 11:42

Dank Cruncx! Ik zal er iets op plaatsen (om mezelf te vrijwaren). Hoe precies daar ga ik over nadenken.

Ik eet noten en drink sojamelk. Ik kan dus nooit uitsluiten dat er enkele sporen bij de honing komen alhoewel die kans echt minimaal is.
JP

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: misselijk na honing

Bericht door bee-tree » zo 06 nov 2016, 00:51

gijs.v schreef:Niet teveel in een keer eten!


Gijs met Tapatalk
Inderdaad ;"Spijker op de kop". "Overdaad schaadt". "Alles met mate" Zj. :b10:

P.S. "In der Beschrenkung zeigt sich der Meister" :banana-explosion:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten