Lege boedkamer verwijderen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Alexrv
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 11:34
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Lege boedkamer verwijderen

Bericht door Alexrv » zo 06 nov 2016, 15:45

Een tijd geleden maakte ik de melding dat ik waarschijnlijk teveel gevoerd had maar gelukkig viel dit reuze mee nadat ik de kasten van de week had gecontroleerd. Ik heb momenteel geen broed meer in mijn valken dus ik ging de balans opmaken hoeveel ruimte ze hadden. 1 Kast staat op 2BK en 1 HK. De bovenste BK en HK zitten gedeeltelijk vol met voer maar de onderste BK heeft alleen maar lege ramen waarbij het lijkt dat de buitenste raam begint te schimmelen. Is het verstandig om de onderste BK eraf te halen en op te slaan?

Groeten Alex

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Lege boedkamer verwijderen

Bericht door Hans van der Post. » zo 06 nov 2016, 16:58

Weet niet hoe groot het volk is. Een bijenvolk zit in de winter graag op lege ramen.
Mijn laatste inspectie is half september geweest. om nu weer een volk te storen? Het volk zal nu zo langzamerhand op tros gaan.
Ja en dan de twee kantramen; ze gaan schimmelen jammer dan. Volgend voorjaar er uit halen en in de toekomst? bij de laatste inspectie de kantramen er uithalen. :)
!Hans.

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Lege boedkamer verwijderen

Bericht door renske » ma 07 nov 2016, 10:41

Ben het met Hans eens, waarom nu nog verstoren. Als ze voer genoeg hebben, zie je verder in het voorjaar wel weer.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Lege boedkamer verwijderen

Bericht door oldtimer » ma 07 nov 2016, 20:57

Natuurlijk nu geen werk meer doen aan kasten, en al helemaal geen bakken weghalen.
Je hebt hier waarschijnlijk Psychrofiele schimmels, deze overleven wel bij temperaturen een beetje onder nul maar groeien nu niet veel meer.
Schimmels zijn feitelijk plantjes en hebben het niet zo op temperaturen onder de 5C
Met wat koudere temperaturen op komst zou ik me maar geen zorgen maken over wat beschimmelde ramen.
Lekker laten voor wat het is nu.
Alexander (Lex)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten