Knetterende kaarsen?!

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Philipa
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Knetterende kaarsen?!

Bericht door Philipa » vr 18 nov 2016, 21:06

Dag allen,

Al enige tijd maak ik bijenwaskaarsen, tot nu toe probleemloos. Tot kort toe eigenlijk.
Ineens knetteren mijn gegoten kaarsen enorm. Eerst meende ik dat dit vervuiling was, maar hoe vaak ik ook filter, welke filter ik ook toepas, ze blijven knetteren.
Niets aan mijn methode is veranderd, ik werk zoals ik altijd gedaan heb, maar ik krijg het knetteren maar niet weg.
Nu schoot me ineens te binnen dat ik eens gelezen of gehoord heb (het zat ergens heel diep in mijn geheugen dus...) dat dit ook zou kunnen door vocht.
Van de ene kant kan ik het me niet voorstellen, maar dat is het laatste wat ik me voor kan stellen eigenlijk.
Ik maak de was altijd schoon met een sapketel. Deze werkt puur met stoom. Maar nadat ik de was hieruit laat lopen laat ik de was in een rvs bak lopen, waar ik deze in uit laat harden. De volgende dag heb ik dan een blok was, waaronder het water zit.
Zou het op een of andere manier mogelijk zijn dat juist door het vele filteren ik water opgesloten heb in de was wellicht?
Zo ja, hoe krijg ik deze eruit?
Ik ben ondertussen een beetje radeloos...

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Knetterende kaarsen?!

Bericht door ErikS » vr 18 nov 2016, 21:39

kan het aan de lont liggen?

Philipa
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 17 mei 2015, 16:58
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Knetterende kaarsen?!

Bericht door Philipa » vr 18 nov 2016, 22:12

Ik gebruik nog steeds dezelfde rol. Iets wat ik zojuist bedacht, ik ben verhuisd. Eerder maakte ik kaarsen in de garage, tegenwoordig in een tuinhuis. Als ik in dat tuinhuis aan de slag ga komt daar flink wat condens vrij vanuit de pitten, maar ook doordat een koude ruimte opgestookt wordt.
Zou het mogelijk zijn dat het lont zelf vochtig is, en/of condens wat hierop komt. En zodra ik er een kaars mee giet datbikndan dat vocht opsluit?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Knetterende kaarsen?!

Bericht door Hans van der Post. » vr 18 nov 2016, 23:42

Dag alleen - Philipa je schreef: Ik maak de was altijd schoon met een sapketel. Deze werkt puur met stoom. Maar nadat ik de was hieruit laat lopen laat ik de was in een rvs bak lopen, waar ik deze in uit laat harden. De volgende dag heb ik dan een blok was, waaronder het water zit.
Dit heb ik ook mee gemaakt het is inderdaad vocht zoals je schreef, zorg dat er geen water zelfs geen druppel bij de was kan komen.
Ik laat was smelten op een heel laag vuurtje en de was die ik uit het vat wil hebben smelt ik uit met een gasvlam die ik ook gebruik om mijn houten ramen ontsmet. Lont bewaren in een droge ruimte!
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten