Klontjes in zomer-/najaarshoning

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Klontjes in zomer-/najaarshoning

Bericht door AnnekeW » zo 20 nov 2016, 17:07

Dit najaar heb ik mijn honing in twee delen in potjes gedaan. De helft heb ik direct vanuit de maturateur (sorry, heb het Nederlandse woord hiervoor niet paraat, in elk geval bedoel ik het vat waarin je de honing laat rusten zodat het opschoont) in potten gedaan, de andere helft heb ik ge-ent met voorjaars-crèmehoning. Op het eerste gezicht is er geen verschil tussen beide soorten, tot je het op je boterham smeert. De ge-ente honing is homogeen, maar de andere bevat klontjes honing. Heeft iemand enig idee wat hier fout is gegaan?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Klontjes in zomer-/najaarshoning

Bericht door Hans van der Post. » zo 20 nov 2016, 17:34

Er is niets "fout" gegaan. De ge-ente honing is homogener gekristalliseerd, kristallen van de zelfde grote. Het andere deel van de honing krijg je spontane kristallisatie dan kunnen er grote en kleine kristallen worden gevormd.
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Klontjes in zomer-/najaarshoning

Bericht door joselito » zo 20 nov 2016, 18:22

AnnekeW schreef: De helft heb ik direct vanuit de maturateur (sorry, heb het Nederlandse woord hiervoor niet paraat
Het Nederlandse woord is rijper. Hoe langzamer de kristallisatie des te groter de kristallen, tenzij je er iedere dag in roert.
Bij de geënte honing is de kristallisatie sneller gegaan vandaar de kleinere kristallen. Dat is de reden van het enten.

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Klontjes in zomer-/najaarshoning

Bericht door AnnekeW » zo 20 nov 2016, 19:15

Dank jullie wel, Hans en Joselito,
Ik was wel verbaasd, omdat ik dit in voorgaande jaren, toen ik nog geen eigen bijen had, nog nooit had meegemaakt. De honing kristalliseerde dit jaar ook veel sneller dan voorheen, dus de samenstelling zal zeker anders zijn dan in het verleden.
Dus als ik het goed begrijp, kan ik die klontjes voorkomen door de honing in de rijper regelmatig te roeren voordat hij de potten ingaat?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Klontjes in zomer-/najaarshoning

Bericht door joselito » ma 21 nov 2016, 10:00

AnnekeW schreef:Dus als ik het goed begrijp, kan ik die klontjes voorkomen door de honing in de rijper regelmatig te roeren voordat hij de potten ingaat?
Inderdaad, je blijft roeren totdat honing van kleur begint te veranderen. Dan doe je hem in potten. Bij sommige soorten honing kan dat lang duren.
Het hangt van de verhouding druivensuiker vruchtensuiker af.Daarom dat de honing geënt wordt. Dat versnelt het proces.

http://www.konvib.be/artikels-artikels/ ... satie.html

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten