Nu al een lichte oxaalzuurbehandeling???
Moderator: Hans van der Post.
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Re: Nu al een lichte oxaalzuurbehandeling???
Voor een beginner vind ik het heel veel stappen en 'gedoe' jouw methode. De methode van Jos(ilto)is voor een beginner veel gemakkelijker (letterlijk in twee zinnen uit te leggen).
vr. gr.
vr. gr.
JP
[emoji122]
Gijs met Tapatalk
Gijs met Tapatalk
-
- Imker sinds: 1979
- Aantal volken: 20
- Bijenras(sen): carnica
- Contacteer:
Bij een broedaflegger kweken ze een jonge koningin. Die loopt na gemiddeld 12 dagen uit. Na een zestal dagen gaat ze op bevruchting, na nog enkele dagen begint ze te leggen. Op dat moment is bijna al het broed uitgelopen. Dan hebben ze nog ruim een week open broed waarin je kan behandelen.Dirk Blanken schreef: Menige beginneling kan hier niets mee.
In de broedaflegger zit na 10 á 13 dagen een jonge koningin en het werksterbroed is pas na 21 dagen uitgelopen.
Dirk, ik moet je toch de basiskennis van het imkeren niet meer bijbrengen

-
- Contacteer:
Ja Joselito,
Je basiskennis van het imkeren is Aalsteren, dan krijg je vaak geen echte goede koninginnen.
Je zegt zelf al dat de koninginnen gemiddeld na 12 dagen uitlopen maar dat kan ook na 10 dagen dan zijn de eierstokken slecht ontwikkeld.
Mijn koninginnen komen van heel jonge larfjes via omlarven en wil dat ze zonder storing aan de leg kunnen gaan.
Ik heb de Aalster methode al een poosje verlaten.
In de periode van aanparen/aan de leg komen zit ik niet in de volken en besproei ze zeker niet met oxaalzuur.
Na totaal 21 dagen van uit larve kan de koningin aan de leg zijn maar vaak ook nog niet door weersomstandigheden etc.
Ik vind die periode te onzeker om te behandelen.
Mijn methode geeft zekerheid al is het wat meer werk maar vereist een aparte koninginnenteelt.
Wat vind je van mijn methode?
Dirk
Je basiskennis van het imkeren is Aalsteren, dan krijg je vaak geen echte goede koninginnen.
Je zegt zelf al dat de koninginnen gemiddeld na 12 dagen uitlopen maar dat kan ook na 10 dagen dan zijn de eierstokken slecht ontwikkeld.
Mijn koninginnen komen van heel jonge larfjes via omlarven en wil dat ze zonder storing aan de leg kunnen gaan.
Ik heb de Aalster methode al een poosje verlaten.
In de periode van aanparen/aan de leg komen zit ik niet in de volken en besproei ze zeker niet met oxaalzuur.
Na totaal 21 dagen van uit larve kan de koningin aan de leg zijn maar vaak ook nog niet door weersomstandigheden etc.
Ik vind die periode te onzeker om te behandelen.
Mijn methode geeft zekerheid al is het wat meer werk maar vereist een aparte koninginnenteelt.
Wat vind je van mijn methode?
Dirk
dertiende
-
- Contacteer:
Zitten we hier niet in vraagbaak voor beginners?Dirk Blanken schreef:Je zegt zelf al dat de koninginnen gemiddeld na 12 dagen uitlopen maar dat kan ook na 10 dagen dan zijn de eierstokken slecht ontwikkeld.
Als je je methode voor koninginnenteelt wil ventileren, dat is ok.
Ga dan naar Koninginnenteelt en bijenrassen
-
- Contacteer:
Joselito,
Ik ga zoveel mogelijk uit van de bijen en niet wat de snelste manier is of het meest praktische.
Bij een discussie denk ik na over jouw inzicht en jij over de mijne en misschien nemen we dan iets van elkaar over.
Die discussie ga jij niet aan.
OK.
Dirk.
Ik ga zoveel mogelijk uit van de bijen en niet wat de snelste manier is of het meest praktische.
Bij een discussie denk ik na over jouw inzicht en jij over de mijne en misschien nemen we dan iets van elkaar over.
Die discussie ga jij niet aan.
OK.
Dirk.
dertiende
-
- Contacteer:
Hier wel want we zijn hier bij Vraagbaak, beginnersvragen.Dirk Blanken schreef:Ik ga zoveel mogelijk uit van de bijen en niet wat de snelste manier is of het meest praktische.
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 50
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
In de Allgemeine Deutsche Imkerzeitung van december 2016 staat een artikel van Pia Aumeier over de Varroa Midden Winterbehandeling. Ze sluit af met de volgende zin: "Wiederholen Sie die Traufelbehandlung keinesfalls! Bei Mehrfachttraufelung entsteht kein Totenfall, die Bienen gehen aber fliegend ab, das Volk fliegt sich kahl.
Dit advies om eenmalig te behandelen wordt door alle instituten gegeven, maar het werd in ADIZ dec. 2016 nogmaals duidelijk verwoord.
Alleen bij sublimeren kan men meervoudig behandelen, hetgeen mij overigens niet erg nuttig lijkt. Alleen de aanwezigheid van broed kan roet in het eten gooien.
Ben
Dit advies om eenmalig te behandelen wordt door alle instituten gegeven, maar het werd in ADIZ dec. 2016 nogmaals duidelijk verwoord.
Alleen bij sublimeren kan men meervoudig behandelen, hetgeen mij overigens niet erg nuttig lijkt. Alleen de aanwezigheid van broed kan roet in het eten gooien.
Ben
- Jelte Pieter Dijkstra
- Imker sinds: 1998
- Aantal volken: 0
- Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
- Contacteer:
Tja goed zal het niet zijn, maar dat de bijen nu (massaal) vervliegen van twee keer druppelen vraag ik me wel af.
Als de eerste behandeling niet goed is uitgevoerd (er valt niks) zou ik mss toch nog maar eens behandelen (maar wel minstens drie a vier weken).
Vr. gr.
Als de eerste behandeling niet goed is uitgevoerd (er valt niks) zou ik mss toch nog maar eens behandelen (maar wel minstens drie a vier weken).
Vr. gr.
JP
-
- Imker sinds: 1984
- Aantal volken: 50
- Bijenras(sen): Buckfast
- Contacteer:
Jelte Pieter,
Ik vind het in deze rubriek voor beginners niet verstandig, gezien het advies van Bijeninstituten om slechts eenmalig te behandelen, om bij een geringe mijtenval na de oxaalbehandeling te zeggen dat je rustig nogmaals kunt behandelen. Wees blij met de geringe val!
Waarom slaan we het advies van Pia, die ik toch echt zie als een deskundige, en anderen in de wind?
Ben
Ik vind het in deze rubriek voor beginners niet verstandig, gezien het advies van Bijeninstituten om slechts eenmalig te behandelen, om bij een geringe mijtenval na de oxaalbehandeling te zeggen dat je rustig nogmaals kunt behandelen. Wees blij met de geringe val!
Waarom slaan we het advies van Pia, die ik toch echt zie als een deskundige, en anderen in de wind?
Ben