stompkaarsen klem in de mal

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Liesbeth van der Pol
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 23:19
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

stompkaarsen klem in de mal

Bericht door Liesbeth van der Pol » di 20 dec 2016, 11:24

Het kaarsenseizoen is weer begonnen, dus de dompelrekjes zijn weer in gebruik. Voor de afwisseling wil ik ook gietkaarsen maken, en met name stompkaarsen.
Hiertoe heb ik een paar pvc buizen in verschillende doorsnede en lengtes afgezaagd en ben ze gaan vullen. Dat vullen gaat prima, het stollen uiteraard vanzelf, maar dan de kaarsen uit de mal krijgen bij kaarsen vanaf 32 mm, is een ramp.
De pvc buizen heb ik ingesmeerd met een beetje olie, anderen met afwasmiddel, ze hebben in de diepvries gelegen, ik heb ze langzaam laten stollen door er doeken omheen te winden ( ook tegen krimpscheuren), maar de kaarsen dikker dan 32 mm en langer dan 4 cm krijg ik niet of nauwelijks uit de mal.
Ook merk ik dat sommige van de pvc mallen iets vervormen door de warmte. Dus heb ik ook gewacht tot er een 'velletje' op de te gieten afkoelende was lag zodat de temperatuur minder hoog was.
Heeft iemand misschien ervaring hiermee of een andere oplossing? bijv. andere mallen? siliconen mallen geeft een te gladde structuur (en vind ik te duur).
Groet Liesbeth

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: stompkaarsen klem in de mal

Bericht door ErikS » di 20 dec 2016, 11:49

Hallo, ervaring van bij mijn ouders, Alu buis werkt wel.

Een theorie, waarschijnlijk neemt de pvc de temperatuur van de was over en zet uit met de gesmolten was. Bij het stollen en afkoelen van de was krimpt de pvc mee.
optie, na het gieten en afkoelen. verwarmen van de PVC buis in een heet waterbad en dan proberen te lossen als hij uitzet.
voor het gieten, De pvc in een koud waterbad zetten en dan vullen met was.

grtz

erik.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: stompkaarsen klem in de mal

Bericht door Hans van der Post. » di 20 dec 2016, 11:53

Als je nu eens siliconen olie gebruikt dan moet volgens mij wel de stompkaarsen "lossen".
Je kunt ook overlangs de pvc mal doorzagen en voor het gieten de mal met touw of elastiek goed samen binden.
Aan de binnenkant de zaag naad met een celluloid tape dichtmaken.
!Hans.

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: stompkaarsen klem in de mal

Bericht door gerard.b.w.vos » di 20 dec 2016, 12:28

Liesbeth van der Pol schreef: maar dan de kaarsen uit de mal krijgen bij kaarsen vanaf 32 mm, is een ramp.
Groet Liesbeth
PVC buis32 mm is "ruw" aan/in de binnenzijde. Het lossen van de gegoten was-kaarsen is dus nauwelijks mogelijk.
Wil je buis gebruiken, neem dan zg. elektro buis.
Kleur (voor niet bekenden hierin) is lichtgeel. Deze buis is echt glad van binnen.
Maatvoering hierin is divers.
Ga hiervoor naar een elektrotechnisch installatie bedrijf die heeft vast nog wel wat liggen.
IMAG0538.jpg
gietkaars
Vaak komen de kaarsen goed uit de mal.
Maar soms lukt het me ook hier niet om tot een goed resultaat te komen.
Tempratuur van de was en afkoeling luistert heel nauw
Dan is het "open" snijden met een Stanleymes.

Prettige kerstdagen gewenst toch wel met een mooie waskaars :D
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten