Fouten in etiketering

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Fouten in etiketering

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 28 jan 2017, 10:01

Ik ben op dit moment (dus) bezig mijn etiketten aan te passen.
Aangezien ik grafische vormgeving erg leuk vind, maak ik mijn etiketten zelf. Maar het moet dus wel goed. Ook de inhoud van de tekst moet deugen. Zo heb ik uit mijn beschrijvende tekst op de achterkant van mijn nieuwe etiket het wordt 'zuiver' weggehaald. En ik twijfel of ik het woord 'natuurproduct' kan noemen?

Ik kwam op het etiket van de Traay het volgende tegen:

https://images.search.yahoo.com/yhs/sea ... tion=click

Dit kan überhaupt al niet, want boekweit is een landbouwgewas en per definitie al niet 'natuurzuiver'! Om boekweit te verbouwen zijn er vermoedelijk heel veel landbouwbewerkingen aan vooraf gegaan.

Maar volgens het honingregelement mag het volgens mij ook niet, of valt de Traay daar niet onder? Gerard of Els Kleijnendorst kan jullie hier iets over zeggen?
JP

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Fouten in etiketering

Bericht door Hans van der Post. » za 28 jan 2017, 12:35

Jp de bewering dat: Dit kan überhaupt al niet, want boekweit is een landbouwgewas en per definitie al niet 'natuurzuiver'! Om boekweit te verbouwen zijn er vermoedelijk heel veel landbouwbewerkingen aan vooraf gegaan.
Vraag ik mij af of je dit wel kan onderbouwen met "er zijn al veel bewerkingen aan vooraf gegaan" . Boekweit groeit en honingdt op zeer arme grond. Bij rijke - lees bewerkte - grond wordt heel lang en slierterig met weinig bloemtrosjes en dus weinig zaden. (veeteelt)
!Hans.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Fouten in etiketering

Bericht door maartenkleijne » za 28 jan 2017, 19:25

Wat Hans al zegt: Boekweit kan bv absoluut niet tegen kunstmest of andere chemie...
gr,
m

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fouten in etiketering

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 28 jan 2017, 20:01

Bij rijke - lees bewerkte - grond wordt heel lang en slierterig met weinig bloemtrosjes en dus weinig zaden. (veeteelt)

Er is de afgelopen jaren/decennia veel veranderd in de landbouw. Ik ben meerdere keren naar buitenland geweest en zelf de (massale!) boekweitteelt gezien. Zo arm zijn die gronden niet! Bijv. in Polen wordt het gewoon als een van de teelten verbouwd en draait het mee in het teeltschema. Natuurlijk zou ik het niet willen noemen.
JP

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Fouten in etiketering

Bericht door crunx » di 31 jan 2017, 23:07

JP,

Waar val je nu precies over?

Het feit dat de grafische vormgeving niet met de werkelijkheid overeen komt?

Want dat is het zelfde als de pakken melk waar je koeien op ziet die in de weide grazen (dat gebeurd ook ZEKER niet met alle melk)
Of dat nostalgische boerderijtje die er bij staat... Tja die zijn er ook niet meer veel hoor.

Of over het verhaal "natuur zuiver". Het geen dat moet duiden op zoiets als "zoals het in de natuur voorkomt"

Graag krijg ik verheldering zodat ik je misschien kan helpen

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Fouten in etiketering

Bericht door Hans van der Post. » di 31 jan 2017, 23:33

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Bij rijke - lees bewerkte - grond wordt heel lang en slierterig met weinig bloemtrosjes en dus weinig zaden. (veeteelt)

Er is de afgelopen jaren/decennia veel veranderd in de landbouw. Ik ben meerdere keren naar buitenland geweest en zelf de (massale!) boekweitteelt gezien. Zo arm zijn die gronden niet! Bijv. in Polen wordt het gewoon als een van de teelten verbouwd en draait het mee in het teeltschema. Natuurlijk zou ik het niet willen noemen.
Waar kan ik de kennis vinden hoe tegenwoordig Boekweit wordt geteeld?? :whistle:
Als ik volop velden boekweit zie bloeien zegt dit niets HOE dit tot stand is gekomen. :think:
!Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Fouten in etiketering

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 01 feb 2017, 11:06

Het feit dat de grafische vormgeving niet met de werkelijkheid overeen komt?

Want dat is het zelfde als de pakken melk waar je koeien op ziet die in de weide grazen (dat gebeurd ook ZEKER niet met alle melk)
Of dat nostalgische boerderijtje die er bij staat... Tja die zijn er ook niet meer veel hoor.

Of over het verhaal "natuur zuiver". Het geen dat moet duiden op zoiets als "zoals het in de natuur voorkomt"

Graag krijg ik verheldering zodat ik je misschien kan helpen

Beste Crunx,

nee het gaat mij ditmaal niet zozeer om grafische vormgeving. Alhoewel je daar zeerzeker een punt hebt! Dikwijls zie je bijv. een korf afgebeeld op een etiket, terwijl bijna niemand meer nog met korven imkert. Daar zit ik niet zo mee dat imkeren als nostalgisch wordt neergezet (of aangeprezen).

Ja het gaat om 'natuurzuiver'. Wat als je bijen staan bij een koolzaadveld, waar meerdere keren spuitmiddelen overheen gebracht zijn geweest. Hetzelfde geldt bij gangbare kersen- of appelteelt. Etc. Zo natuurzuiver is dat dus niet. (Alhoewel de boeren steeds beter hun best doen om in orde te zijn met de regels hieromtrent).

vr. gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten