Bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jan Kruit
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Ter Apel Nederland
Contacteer:

Bijensterfte

Bericht door Jan Kruit » vr 03 feb 2017, 21:03

Beste Imkers,
Wou niet aansluiten over het artikel over DWV maar misschien heeft het wel een relatie.

We hebben een 70-tal volken ingewinterd. Er zijn nog 2 over. Omgeving Ter Apel
Nu voel ik mij een heel slechte imker die zijn bijen niet goed heeft verzorgd.
Dit ondanks dat ik al een kleine 50 jaar imker.
Er is echter één troost. Ik sta in dit verhaal niet alleen.
Collega, met 40 jaar ervaring, 29 van de 31 weg. (omgeving Hoogezand.)
Bestuivingsimker, ook in Groningen, was in november al 35 van de 160 volken al kwijt en hij had ze nog niet allemaal gecontroleerd.
Ook direct over de grens in Duitsland zijn berichten van grote verliezen.
Monster van bijen, voer en stuifmeel liggen in de Hanze Hogeshool Groningen en BijenWUR.
Eerste resultaten zijn dat de bijen zwaar besmet zijn met het DWV. (Hanze)
Het vreemde is dat we geen grote hoeveelheden bijen gezien hebben met de zogenaamde verfrommelde vleugels.
Er is het hele jaar aan de bestrijding van de varroa gedaan. (Darrenraat snijden, in broedloze periode Oxaalzuur en winterbehandeling was al niet meer nodig)
Wie het weet mag het zeggen.

!!!!!!!Zou graag horen of en waar ook problemen zijn met sterfte!!!!!!!
Met vriendelijke Imkersgroet
uit het "hoge Noorden"

Jan Kruit

http://www.bijenstanddedriehoek.nl

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 03 feb 2017, 21:20

Beste Jan,


vervelend zeg!! Voor elke imker die dit overkomt een drama. Ik kan me herinneren dat je ergens in 2005? of daaromtrent ook al eens sterfte van dienaard hebt gehad.

Geen vleugelloze bijen zien, is wat mij betreft niet het bewijs voor een betrouwbare varoacontrole.
Ik zie steeds minder en minder vleugelloze bijen in de zomer (en vele imkers met mij) maar ik heb toch ook last van sterfte gehad. De gestorven volken waren niet goed bestreden of helemaal niet bestreden in de zomer om bepaalde redenen.

Wat denkpistes:
Heb je de varroa-opbouw gecheckt/gemeten? Ik zou dat toch doen bij een aantal volken.
Heb je de varroaval gecontroleerd? Het kan zijn dat je toch nog (te)veel varroa in de volken hebt gehad en dat er al met minder varroa toch veel virusoverdracht hebt gehad?
Ik heb ook het idee dat bepaalde lijnen kwetsbaarder zijn voor ziekte?

Vr. gr.
JP

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door johan » vr 03 feb 2017, 21:30

De enige vergelijkbare grote sterfte (18/20) die ik heb gezien deze winter was bij een imker die al bijna 50 jaar imkert en geen echte zomerbehandeling heeft uitgevoerd. Ik ken nog wel mensen die 2 volkjes hadden ingewinterd en waar beide gestorven zijn.
Maar dat lag dus aan de behandelingsmethode die die imker toepast.
Geen doeltreffende zomerbehandeling, eventueel in combinatie met vervuilde kunstraat of te weinig stuifmeel bronnen vanaf augustus kunnen de sterfte nog bespoedigen. Ik wil de nadruk wel even leggen op doeltreffende zomerbehandeling. Sommige mensen denken dat ze hebben behandeld en vragen zich nadien af hoe het komt dat hun volk toch is gestorven. Maar behandelen wil daarom niet altijd zeggen dat de mijten (voorgoed) uit de volken weg zijn. Herbesmettting en een onvoldoende doeltreffende behandeling zijn stille moordenaars.
Ik wil niet zeggen dat dit bij jou het geval is. Daarvoor zijn de gegevens te beperkt. Ik imker ook nog maar 5 jaar en weet verre van alles. Maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat varroa de hoofdreden is waarom bijen sterven. Er zijn nog factoren die verzwakte volken de genadestoot geven, uiteraard. Maar ik geloof dat de meeste sterfte toe te schrijven is aan een te hoog aantal varroa in een volk.
Ik hoop dat mij nooit overkomt wat jou overkomen is, want het is om te huilen. Momenteel leven al mijn 23 ingewinterde en volkjes nog. Daarom dat ik geloof in wat ik hierboven geschreven heb. En denk ik de sleutel toch een beetje gevonden te hebben om mijn volken in leven te houden. Maar wie weet ben ik volgend jaar degene die post dat hij al zijn volken kwijt is. Dat is het drama. Ik behandel trouwens alleen met oxaalzuur.
O ja: mijn allereerste jaar waren 4 van de 5 volkjes dood. Sindsdien gaat het jaar na jaar beter. Vorig jaar nog 2 dode. Nu hopelijk geen. Ik probeer te leren van mijn fouten en zo veel mogelijk te leren. Dat helpt.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door Jaap v.Popering » vr 03 feb 2017, 21:41

Bijzonder erg vind ik dit voor al de Imkers welke dit treft .
Bijen zonder vleugels zie je eigenlijk bijna nooit omdat , wanneer je er veel ziet is je volk ook vrijwel verloren .

Zou het ook mogelijk zijn dat het virus ook op andere wijze schade aan de bijen is/kan gaan veroorzaken zonder de beschadiging van de varroa .

Dan komt natuurlijk ook de vraag weer naar boven .......Is de schade streek ....of imker gebonden .


Ik heb dit jaar 33 volken ingewinterd en zij zien er prima uit . en heb ook hier in de buurt nog niet van grote verliezen gehoord .

Jaap v P

BBBeez
Berichten: 120
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica (beebreed)
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door BBBeez » vr 03 feb 2017, 21:49

Wat verschrikkelijk zeg!
Er kan een zware besmetting van DWV zijn zonder dat je die ziet en de ene variant van het virus kan gevaarlijker zijn dan de andere. Misschien zijn de volken in jullie omgeving met een gevaarlijke variant besmet. Dan kan een lichte besmetting met varroa mijten al dodelijk worden.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door Jaap v.Popering » vr 03 feb 2017, 22:09

Ik ben morgen bij een studiedag in Wehl , het zal mij benieuwen wat voor ervaringen daar zijn .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door Tieme » vr 03 feb 2017, 22:23

De sterfte is zeker ook te dele streekgebonden. Dit was al eens overtuigend aangetoond door Ronee van der Zee. Ik kan niet geloven dat een dergelijke massale sterfte alleen iets met varroa te maken heeft. Dat zie je echt wel aankomen, zeker Jan wel.
Aan de stam bijen kan het niet liggen, immers dat zijn Carnica's die vrij zeker verwant zijn aan de bijen, die de meeste Carnicatelers die naar de Duitse eilanden gaan, ook hebben.
Het kan natuurlijk best zijn dat er sprake is van een agressieve mutatie van een virus, die je daarna niet meer tegen komt omdat de dragers allemaal dood zijn. Wat voor volken zijn de overlevenden?, vraag ik me dan af.

Sterkte Jan!

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door Jaap v.Popering » vr 03 feb 2017, 22:28

Tieme schreef: Aan de stam bijen kan het niet liggen, immers dat zijn Carnica's die vrij zeker verwant zijn aan de bijen, die de meeste Carnicatelers die naar de Duitse eilanden gaan, ook hebben.
!
Is dat bij al de getroffen imkers ?? Of zijn daar ook BF telers bij.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door Kroese » za 04 feb 2017, 00:16

Jan, wat een ramp, dan ga je wel twijfelen met je 50 jaar ervaring.
Lijkt me geen prettige tijd voor je.
Ik heb wel gehoord van kleinere volken, maar nog niet veel van sterfte.
Sterkte.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Bijensterfte

Bericht door joselito » za 04 feb 2017, 01:07

Jan Kruit schreef:Wie het weet mag het zeggen.
Ook hier is dat enkele jaren het geval geweest, ook één keer 100% dood. Tot Ralph Büchler me de ogen geopend heeft.
Hoe overleven de bijen al miljoenen jaren? Door zich te splitsen en met niets terug te beginnen.
Toen ik dat ben beginnen toe te passen waren alle problemen van de baan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten