Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Alexrv
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 11:34
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door Alexrv » vr 10 mar 2017, 11:16

Beste forumleden,

vorig jaar begonnen met imkeren met 2 kasten. 1 kast ingewinterd op 2 BK's en 1HK en de andere kast ingewinterd op 1 BK en 1 HK.

In de HK's zit nog voldoende voer voor de bijen maar ik zou graag als de kersen beginnen te bloeien in de tuin de HK's willen gebruiken voor vers nectar. Dus voerramen eruit en lege honingramen erin. Ook wil ik voorkomen dat de koningin eitjes gaat leggen in de HK's nu het volk begint te groeien.

Wat raden jullie mij aan om nu te doen?

Mvg,

ALex

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door Hans van der Post. » vr 10 mar 2017, 11:32

Je moet roeien met de riemen die je hebt. :)
Zet gewoon bij elk volk een honingkamer, je hebt niets anders, met kunstraat.
Laat de honingkamer met wintervoorraad staan een bijenvolk heeft die voorraad nog nodig om te groeien.
En of de kersenbomen zullen honingen??? die hebben een vroeg warm voorjaar nodig.
!Hans.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door johan » vr 10 mar 2017, 11:46

neem de onderste broedbak weg en voorzie deze met ramen met waswafels. normaalgezien zitten hier nu weinig bijen in, geen broed, geen voer en bijna geen stuifmeel. is dit wel het geval dan ga je op een warme dag (+17°C en zon) de ramen van de 2 broedbakken met broed/stuifmeel moeten samenhangen in 1 bak.
zet de honingbak onder de overgebleven broedbak, gescheiden door een koninginnenrooster.
als de tijd er is, zet je de broedbak met waswafels, gescheiden door een koninginnenrooster, bovenop de broedbak.

Alexrv
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 11:34
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door Alexrv » vr 10 mar 2017, 12:08

johan schreef:neem de onderste broedbak weg en voorzie deze met ramen met waswafels. normaalgezien zitten hier nu weinig bijen in, geen broed, geen voer en bijna geen stuifmeel. is dit wel het geval dan ga je op een warme dag (+17°C en zon) de ramen van de 2 broedbakken met broed/stuifmeel moeten samenhangen in 1 bak.
zet de honingbak onder de overgebleven broedbak, gescheiden door een koninginnenrooster.
als de tijd er is, zet je de broedbak met waswafels, gescheiden door een koninginnenrooster, bovenop de broedbak.
Dus als ik het goed begrijp moet ik bij de kast bestaande uit 2BK's en 1HK kijken of de onderste bak leeg is. Als dat zo is, kan ik deze dan gewoon weghalen of alvast nieuwe wasramen met een klimraam erin zetten?

Moet ik dan dan HK waar nog voer inzit onder de BK's zetten van beide volken met tussen de HK en BK een koninginnenrooster? Gebruiken de bijen dit voer of verplaatsen ze het dan naar de BK erboven?

En waarom moet ik een BK met waswafels gescheiden door een koninginnerooster bovenop de BK zetten? Of bedoel je de HK op de BK in jouw laatste zin?

Alexrv
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 11:34
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door Alexrv » vr 10 mar 2017, 12:10

Hans van der Post. schreef:Je moet roeien met de riemen die je hebt. :)
Zet gewoon bij elk volk een honingkamer, je hebt niets anders, met kunstraat.
Laat de honingkamer met wintervoorraad staan een bijenvolk heeft die voorraad nog nodig om te groeien.
En of de kersenbomen zullen honingen??? die hebben een vroeg warm voorjaar nodig.
Dus de huidige HK's gewoon gaan gebruiken als broedkamers? Of zal ik er wel een koninginnenrooster tussen moeten leggen en de HK ramen voor de eerste bloei vervangen door nieuwe wasramen?

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door johan » vr 10 mar 2017, 12:27

Alexrv schreef:
Dus als ik het goed begrijp moet ik bij de kast bestaande uit 2BK's en 1HK kijken of de onderste bak leeg is. Als dat zo is, kan ik deze dan gewoon weghalen of alvast nieuwe wasramen met een klimraam erin zetten?
ja, weghalen. deze lege ramen zijn op dit moment alleen maar balast
Alexrv schreef: Moet ik dan de HK waar nog voer inzit onder de BK's zetten van beide volken met tussen de HK en BK een koninginnenrooster? Gebruiken de bijen dit voer of verplaatsen ze het dan naar de BK erboven?
zo zou ik het doen, als de honingramen 1/2 simplex ramen zijn. indien de ramen het zelfde formaat hebben dan hoef je de bakken niet om te wisselen. zit er al broed in zowel honingbak (1/2 simplex) als broedbak dan wacht je best nog even met het omwisselen. deze tijd van het jaar is het geen goed idee broed te scheiden.
Alexrv schreef: En waarom moet ik een BK met waswafels gescheiden door een koninginnerooster bovenop de BK zetten? Of bedoel je de HK op de BK in jouw laatste zin?
de BK die je onderaan wegnam wordt dan HK door deze er bovenop te zetten, gescheiden door een koninginnenrooster. leg je geen rooster, dan gaat de koningin in je 'honingbak' eitjes leggen, en heb je dus geen honingbak maar een broedbak extra

Alexrv
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 11:34
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door Alexrv » vr 10 mar 2017, 12:43

johan schreef:
Alexrv schreef:
Dus als ik het goed begrijp moet ik bij de kast bestaande uit 2BK's en 1HK kijken of de onderste bak leeg is. Als dat zo is, kan ik deze dan gewoon weghalen of alvast nieuwe wasramen met een klimraam erin zetten?
ja, weghalen. deze lege ramen zijn op dit moment alleen maar balast
Alexrv schreef: Moet ik dan de HK waar nog voer inzit onder de BK's zetten van beide volken met tussen de HK en BK een koninginnenrooster? Gebruiken de bijen dit voer of verplaatsen ze het dan naar de BK erboven?
zo zou ik het doen, als de honingramen 1/2 simplex ramen zijn. indien de ramen het zelfde formaat hebben dan hoef je de bakken niet om te wisselen. zit er al broed in zowel honingbak (1/2 simplex) als broedbak dan wacht je best nog even met het omwisselen. deze tijd van het jaar is het geen goed idee broed te scheiden.
Alexrv schreef: En waarom moet ik een BK met waswafels gescheiden door een koninginnerooster bovenop de BK zetten? Of bedoel je de HK op de BK in jouw laatste zin?
de BK die je onderaan wegnam wordt dan HK door deze er bovenop te zetten, gescheiden door een koninginnenrooster. leg je geen rooster, dan gaat de koningin in je 'honingbak' eitjes leggen, en heb je dus geen honingbak maar een broedbak extra
Dankjewel voor de heldere antwoorden! Ik snap hem. Eind van de middag even kijken hoe de volken erbij staan.

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 10 mar 2017, 13:26

Alexrv schreef:Wat raden jullie mij aan om nu te doen?
Hoe zou je erover denken een basiscursus imkeren te volgen?

Alexrv
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 26 sep 2016, 11:34
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door Alexrv » vr 10 mar 2017, 13:56

gerard.b.w.vos schreef:
Alexrv schreef:Wat raden jullie mij aan om nu te doen?
Hoe zou je erover denken een basiscursus imkeren te volgen?
Alweer??? :ugeek:

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Honingkamers staan nog op de broedkamers.

Bericht door joselito » vr 10 mar 2017, 14:25

Alexrv schreef:Hoe zou je erover denken een basiscursus imkeren te volgen?
Alweer??? :ugeek:
Dan heb je die les niet opgelet? :)
Zit er in de bovenste bak broed?
Hebben de honingzolders dezelfde maat als de broedbakken?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten