on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Mr Bij
Berichten: 62
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 19:40
Imker sinds: 2016
Contacteer:

on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door Mr Bij » zo 12 mar 2017, 04:18

De vraag is of je gelijk een moerrooster moet plaatsen tussen HK en BK bij nieuwe ramen of moet je een paar dagen wachten
totdat de bijen de ramen hebben uit gebouwd en dan pas een moerrooster??

Ik hoor namelijk verschillende theorien en ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn?

Gr

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door ErikS » zo 12 mar 2017, 08:24

Nieuwe ramen in de betekenis kunstraat kun je beter nu niet plaatsen ivm de leeftijd van de bijen. beter is als er weer volop jonge bijen zijn. (ik heb 2 volken die al volop jonge bijen hebben dus het kan) die bouwen goed kunstraat uit.

Persoonlijk wacht ik tot de ramen (uitgebouwde ramen nu) in gebruik zijn genomen en dan een rooster.

JackC
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 17:10
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Eys(gulpen-wittem)Limburg
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door JackC » zo 12 mar 2017, 14:22

Vorig jaar de honingkamers met kunstraat zonder rooster geplaatst, toen werd het weer kouder en gebeurde er niets, maar toen het weer nogmaals omsloeg ging het opeens snel, zo snel dat in verschillende nieuw uitgebouwde honingkamers broed zat. De les, zonder rooster kan maar dan wel goed controleren.

Mr Bij
Berichten: 62
Lid geworden op: di 07 mar 2017, 19:40
Imker sinds: 2016
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door Mr Bij » ma 13 mar 2017, 01:16

Dus de koningin kan niet leggen als de raat nog niet helemaal uitgebouwd is?
bijvoorbeeld voor 80% uitgebouwd?

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door joselito » ma 13 mar 2017, 08:15

Het is een beetje zoekwerk. Je moet de koningin onder voldoende ruimte geven om te leggen maar de bijen mogen niet in staat zijn om er honing op te slaan. Dus als er onbezette ramen zijn worden die hier vervangen door een vulblok (Dadant Blatt) en er wordt bij het begin van de fruitdracht een honingzolder opgezet, altijd met een rooster ertussen. Als ze onder geen ruimte hebben gaan ze zonder problemen naar boven met de honing. Later kun je dan de vulblokken een voor een vervangen door lege raten of beter nog waswafels.

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door Imkerij Witharen » zo 19 mar 2017, 18:36

Honingramen uitbouwen zonder rooster kan, alleen de moer legt er eerder in dan de volledige raat is uitgebouwd.
En dat is dan weer jammer.
Je krijgt er wel sterkere raten van, wat voor t slingeren weer makkelijk kan zijn.
Zelf probeer ik t zoveel mogelijk te voorkomen. Dus mét rooster er tussen. Dan duurt t maar even wat langer.

Zou t nu nog niet doen trouwens.
De échte inspectie moet nog, nu te koud..
De 2e Broedkamer moet er eerst nog op/onder.
HK plaats ik pas, als de tijd er rijp voor is, dus dat duurt nog wel even.
Hoe de rest v/h land er voor staat weet ik niet, maar hier is t nog lang niet zo ver.

Jannes

Thyas
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 23 feb 2015, 21:08
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast & Runfast
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door Thyas » zo 19 mar 2017, 20:19

Mijn ervaring is dat een kale honingkamer met velletjes (kunstraat) en moerrooster het geheel weinig aantrekkelijk maakt voor de bijen. Heb het idee dat het moerrooster dan ook als obstakel gezien wordt. Dit verandert als er broed inzit en de gang naar honingzolder wordt makkelijker gemaakt. Broed zoals gezegd maakt de cellen ook sterker en voorkomt dat je de maagdelijke raten na eerste slingerbeurt meteen kan omsmelten omdat ze in elkaar geklapt zijn.
Een beetje broed in de honingzolder vind ik dus niet erg en plaats dan het moerrooster. Loopt vanzelf weer uit waarna dit ook gevuld wordt met honing.....maargoed, zoveel imkers zoveel methoden en theorieën.
Filter eruit waar je je in kunt vinden en doe anders (als je over twee volken beschikt) een proef, ene volk meteen moerrooster en het andere eerst zonder.

Groet Thyas

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door harry mouris » zo 19 mar 2017, 20:27

Vorig jaar (mijn eerste imkerjaar) had ik alleen de beschikking over kunstraat voor de honingkamer. Samen met het koniginnenrooster lukte het me niet om de dames te verleiden naar de honingkamer te komen. Ik heb toen 4 ramen uitgebouwde raat gekocht van mijn bijendocent en die in de honingkamer geplaatst. Dat, in combinatie met mooi weer leidde er toe dat de honingkamer zeer snel in bezit werd genomen en razendsnel werd uitgebouwd. Ondanks het koninginnenrooster. Ik vind het wel zo'n fris idee als er geen resten van broed in de honingkamers zit.

Overigens door rustig te slingeren is ook maagdelijk raat prima te slingeren.

Veel succes Mr Bij

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door Alex Mönch » ma 20 mar 2017, 18:54

Je kunt een honingkamer raampje ook als kantraam in een broedkamer laten uitbouwen...dan zit er meestal geen broed in....eventuele raat gebouwd onder aan het raampje even weghalen en dan in het midden van de honingkamer hangen.
Bij het opzetten van een broedkamer met kunstraat boven het rooster kun je 1 of 2 raampjes open broed tussen de kunstraat hangen en deze zo gauw als ze flink aan het bouwen zijn weer onder het rooster terug hangen.

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: on gebouwde honing ramen met of zonder moerrooster??

Bericht door harry mouris » ma 20 mar 2017, 21:17

Hey Alex, dat is een slimme oplossing voor beginnende imkers die nog geen uitgebouwde ramen hebben.

Bij mij inmiddels 5 gezonde volken.

Hartelijke groet Harry

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten