verwaarloosd volk

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: verwaarloosd volk

Bericht door tomer » di 28 mar 2017, 00:23

Tussen de lijst van raammaten vond ik het inderdaad niet terug. Kempische ramen dus, bedankt!

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: verwaarloosd volk

Bericht door Albert Stoter » di 28 mar 2017, 11:22

ErikS schreef:
Kroese schreef:
tomer schreef: De ramen zijn 34 cm lang (zonder oren meegerekend) en 29 cm hoog...ik vind niet terug welk type kast dit kan zijn...??.
Zoek hier in Imkerpedia (kan ook via de knop bovenaan deze pagina)

http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Raammaten
En wie staat er niet bij ;-) Kempische kast? http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php ... ische_kast
Inmiddels de Imkerpedia-pagina raammaten aangevuld, bedankt voor de tip!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: verwaarloosd volk

Bericht door tomer » vr 31 mar 2017, 14:33

Het volk heb ik overgehangen in 2 Dadant zesramers die ik op elkaar heb gezet. In de bovenste bak de 6 oude ramen met broed gehangen (verlengde toplat op de ramen geschroefd, zodat ze passen in de Dadant). In de onderste bak een raam overtollig voer uit een andere kast en 2 oude ramen stuifmeel aan de zijkanten en 3 ramen kunstraat in het midden. De oude ramen met voer heb ik eruit gehaald, die zaten vol gekristalliseerde honing/suiker, ik wist niet of ze dat nog konden gebruiken. Als ze onderaan de ramen hebben uitgebouwd kan ik er een rooster tussen leggen en zorgen dat de koningin onderaan zit en het broed boven laten uitlopen. Is het best dat ik er nu ook een honingzolder opzet, want omdat ze nu goed krap zitten hebben ze boven geen plaats om honing te stockeren?
Kan ik ze zo op een hoge smalle toren laten staan tot het tijd is om een kunstzwerm te maken? Ik heb geen grotere kasten staan, enkel zesrmers :)

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: verwaarloosd volk

Bericht door Kroese » vr 31 mar 2017, 15:00

tomer schreef: Is het best dat ik er nu ook een honingzolder opzet, want omdat ze nu goed krap zitten hebben ze boven geen plaats om honing te stockeren?
Kan ik ze zo op een hoge smalle toren laten staan tot het tijd is om een kunstzwerm te maken? Ik heb geen grotere kasten staan, enkel zesrmers :)
Als ze nu na het overzetten krap zitten, zet er dan een HK Dadant 6Raams bak op met kunstraat, zonder rooster.
Die kunnen ze dan snel uitbouwen, en heb je in ieder geval ruimte gegeven.
Zijn die ramen in de onderste bak ook al bezet met bijen?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: verwaarloosd volk

Bericht door tomer » vr 31 mar 2017, 23:54

Kroese schreef:
tomer schreef: Is het best dat ik er nu ook een honingzolder opzet, want omdat ze nu goed krap zitten hebben ze boven geen plaats om honing te stockeren?
Kan ik ze zo op een hoge smalle toren laten staan tot het tijd is om een kunstzwerm te maken? Ik heb geen grotere kasten staan, enkel zesrmers :)
Als ze nu na het overzetten krap zitten, zet er dan een HK Dadant 6Raams bak op met kunstraat, zonder rooster.
Die kunnen ze dan snel uitbouwen, en heb je in ieder geval ruimte gegeven.
Zijn die ramen in de onderste bak ook al bezet met bijen?
Boven zit volledig vol, beneden is nog wel wat plaats. Heb er toch al maar een honingkamer opgezet, zonder rooster voorlopig.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: verwaarloosd volk

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 02 apr 2017, 23:49

Spannend....houd ons op de hoogte.
Foto's?
JP

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: verwaarloosd volk

Bericht door tomer » ma 03 apr 2017, 00:46

Voorlopig alles goed. Ik denk dat ik me voor niets ongerust maakte. Het volk vliegt alleszins goed. Soms zie ik wel enkele mijten op de schuif, maar ik heb geen misvormde poppen meer gezien op de vliegplank, enkel de dag na de verhuis. Er is al terug darrenraat gebouwd en belegd onder de 2 bouwramen (honingkamerramen) die aan de zijkanten van de broedramen hangen. Hierbij een foto... De 6 ramen met broed (op de oude kempische ramen) zitten dus in de middenste bak en het is de bedoeling dat ze in de onderste bak de kunstraat uitbouwen en dat daar het broed op Dadant ramen komt. Als ik de koningin dan onderaan krijg (opzoeken ofwel alle ramen naar beneden afschudden) kan ik een rooster plaatsen tussen de bakken. Bovenaan een piepschuim honingkamer om ruimte voor opslag te geven boven het broed :) . Tja, het is maar een voorlopige constructie, ik heb ondertussen al een nieuwe twaalframer en plastieken koninginnenrooster besteld.
Bijlagen
2017-03-31 15.05.57.jpg

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: verwaarloosd volk

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 03 apr 2017, 01:13

8-)
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 81 gasten