Aan de dunne

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

vdiesveld

Aan de dunne

Bericht door vdiesveld » vr 07 apr 2017, 17:05

Goedemiddag,

Ik was net even bij mijn kasten en ontdekte bij een kast strepen ontlasting op de voorkant en op het onderstel waar de kasten op staan (zie foto 1 en 2). Maar ook een aantal bijen die voor de kast in het gras zaten. Ze kropen daar over de plantjes en het gras. Soms vloog er een vanuit het gras ervoor naar de vliegplank en liep de kast binnen en kwam er weer een andere in het gras terecht. Dat wisselde elkaar een beetje af. In het gras voor de kast lagen ook klodders dunne ontlasting (zie foto 3: aan de bovenkant op een grasspriet is de ontlasting goed te zien).
De overige bijen vliegen gewoon op en neer, met nectar en stuifmeel. Het is 1 broedbak met 10 ramen. Het waren twee broedbakken, maar ik heb iets van twee weken geleden de onderste broedbak in zijn geheel weggehaald. Afgelopen dinsdag heb ik van de tien overgebleven ramen er vier uitgehaald en nieuwe kunstraat gegeven. Een kantraam was best wel beschimmeld, die zat aan de rechterkant. Het volk zat aan de linkerkant, alsof ze zover mogelijk van dat raam wilde zitten, maar dat bedenk ik nu pas omdat ik nu ontdekt heb dat ze aan de dunne zijn :) Dat zal wel gewoon toeval zijn geweest. Omdat ik in een bloeiende kersenboomgaard sta, heb ik er ook dinsdag een honingbak met uitgebouwde ramen opgezet, maar daar waren ze nog niet echt massaal ingetrokken.
Het is niet zo'n heel groot volk, een raam of vier-vijf broed, wel mooi aaneengesloten stukken. Ik zag ook de moer lopen. In de kast is mij dinsdag geen zichtbare vervuiling opgevallen. Ik heb hem vandaag niet meer opengemaakt, omdat ik ze niet teveel wilde stressen, ook omdat ze overduidelijk iets scheelt.
Mijn vraag is wat dit kan zijn? Roer, nosema..? En belangrijker, wat kan ik het beste doen? Op de imkerpedia vind ik wel iets, maar kom ik niet veel verder, vooral niet met de oplossing van het probleem. Het is zo te zien het enige volk wat er last van heeft.

Groet, Vincent
1.JPG
2.JPG
3.JPG
Laatst gewijzigd door vdiesveld op vr 07 apr 2017, 17:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Aan de dunne

Bericht door Ruinerweg » vr 07 apr 2017, 17:58

Ja, wat zou dat nou zijn/

groeten, roel

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Aan de dunne

Bericht door gerard.b.w.vos » vr 07 apr 2017, 18:56

Beste Vincent.
Komt jouw observatie overeen met BIJgaande plaatjes?
Lees dan ook http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php?title=Meiziekte
Bijlagen
DCP_3138.JPG
DCP_3137.JPG
DCP_3135.JPG
DCP_3132.JPG
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Aan de dunne

Bericht door gijs.v » vr 07 apr 2017, 20:38

Nosema?


Gijs met Tapatalk

vdiesveld

Aan de dunne

Bericht door vdiesveld » vr 07 apr 2017, 21:08

Beste Gerard,

Heel erg bedankt voor je reactie! De foto's en het verhaal achter de weblink die je plaatst, geven precies weer wat ik bij mij zie. Met name het stukje over het schudden van de achterlijfjes zie ik ze bij mij voor de kast doen. Ze wrijven bij mij ook daarbij met hun pootjes langs het lijf. Dat viel me meteen op, maar ik dacht dat ze zichzelf aan het schoonmaken waren en dat ze daardoor aan het schudden waren. Nu valt dat op zijn plek. Super!
Het was me ook al opgevallen dat het vooral jonge bijen waren voor de kast, dat verklaart nu ook een hoop.
Gijs, ik dacht ook iets van nosema, maar dit kan bijna niet missen zo herkenbaar. En gelukkig maar, want dit is op te lossen met (suiker)water

Groet, Vincent

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Aan de dunne

Bericht door bee-tree » vr 07 apr 2017, 22:58

Vincent, heb je het volk al behandeld ?
Jouw laatste twee zinnen zijn mij niet duidelijk. Je gebruikt een paar keer
het woord "dit". Kun je nog even zeggen waar dat "dit" op slaat ?

Het ontlastingsbeeld van jouw volk doet me eerder denken aan Nosema dan aan Meiziekte.
In het forum zijn helaas beschrijvingen van de verschillende types ontlasting
in 2014 verwijderd. Het type ontlasting dat kenmerkend is voor Nosema-infectie
bestaat uit een rijtje van 4 tot 8 of meer gescheiden liggende poepjes.
Op de betontegels zijn ze te zien.
Het duidelijkste zijn de 4 bruine 'repeteerschoten' op de voorkant van de kast bij de
eerste foto. Zj. :b10:

vdiesveld

Aan de dunne

Bericht door vdiesveld » vr 07 apr 2017, 23:35

Bee-tree,

Met 'dit' bedoel ik de meiziekte uit het artikel. Vooral die jonge bijen met schuddende achterlijven voor de kast komen zo overeen met wat ik zie. Voor de kast tussen de bijen op de grond zie je dikke klodders en worstjes ontlasting liggen. Maar ik hou nosema in mijn achterhoofd en ga, naast het zorgen voor vocht, het goed in de gaten houden. Wel bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Groet, Vincent

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Aan de dunne

Bericht door bee-tree » vr 07 apr 2017, 23:54

Hallo Vincent, in plaats van ontspannen voor de 'buis' te zitten en gezellig te doen,
zit ik te zoeken naar verloren gewaande plaatjes van schxxxsporen van bijen.
Ik heb een schitterende site gevonden waarop Gerard Boswinkel
ons op 14 februari 2015 geattendeerd heeft in de rubriek "Ziekten, parasieten"

In het topic "Roerziekte" staat de link ; www.bienenlehrpfad.ch
Op blz. 13 en 14 en 19 staan in de internetcursus van de Zwitserse bijenteeltleraar...
foto's met beschrijvingen van darmziektenbeelden.
Doe er je voordeel mee. Zjef :b10:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Aan de dunne

Bericht door Jaap v.Popering » za 08 apr 2017, 09:13

vdiesveld schreef:
. Maar ik hou nosema in mijn achterhoofd en ga, naast het zorgen voor vocht, t
Neem een bij met deze verschijnselen en trek met een pincet het achterlijf er uit . ...Middendarm en einddarm donker gekleurd .....gezond ......Eind en middendarm wit gekleurd en gezwollen ..Nosema .

Ook dat is in zeer korte tijd , met een klein beetje microscoop ( 450 x )zelf vast te stellen . Ik noem het rattekeuteltjes

Jaap v P

vdiesveld

Re: Aan de dunne

Bericht door vdiesveld » za 08 apr 2017, 09:27

Ok, iedereen bedankt voor het meedenken. Stel dat het toch nosema zou zijn, is dat volk dan verloren of kan ik het dan nog redden? De imkerpedia zegt dat de ramen en kast behandeld moeten worden, dat impliceert dat het volk het niet zou halen. Klopt dat?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten