Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » di 16 mei 2017, 21:38

Hallo,
Ik ben naarstig op zoek naar de bestrijding van de varroamijt waarbij geen chemische middelen gebruikt worden.
Bij naspeuring op het internet vond ik: behandeling door verhoging van temperatuur en behandeling door geluid.
Met thermobehandeling door temperatuur schijnen goede resultaten te behalen zijn. De geluidsmethode is minder bekend en voor mij zijn daar nog onvoldoende resultaten om daar verder mee te gaan. Als later blijkt dat het werkt is het zonder veel moeite te implementeren in de door mij geopperde methode.

Wat zijn mijn eisen:
1. varroamijten worden gedood en het bijenbroed wordt niet aangetast,
2. gemakkelijk te reproduceren door gebruik van in de handel gemakkelijk te verkrijgen materialen en gewone gereedschappen,
3. de temperatuur gemakkelijk beheersbaar (max. 42 graden C.)
4. geen of weinig afwijkende luchtstroom in de kast,
5. Gemakkelijk aan te brengen in elke soort bijenkast,
6. geen enkel gevaar voor bijen en/of imker,
7. toe te passen op meerdere volken,
8. gebruik van normale raampjes, eventueel met kunstraat,
9. te gebruiken met accu en/of netspanning
10. kosten moeten beheersbaar zijn

GNU is van toepassing. Ieder mag gebruik maken van mijn concept mits het niet voor commerciële doeleinden gebruikt wordt. Ik doe dit voor het behoud van bijen en niet voor eigen gewin.

Dit project zal tenminste twee jaar tijd nodig hebben want de bijen moeten meewerken.

Ik heb een proefraam getest in mijn broedstoof. De broedstoof op 35 graden en daarna de spanning aangesloten op het raam, Na 15 minuten was de temperatuur op het raam 41 graden C. en bleef fluctueren tussen 41 en 42 graden.
Ik schat dat de behandeling tuusen 2 en 3 uur moet duren.
De temperatuur in de kast zal nauwelijks toenemen terwijl de temperatuur van de cellen naar max, 42 graden gaat.
Geen onrust voor werksters denk ik.

Ik ga het eerst testen in de avonduren met de kast gesloten.

Ik houd jullie op de hoogte maar neem me niet kwalijk als ik niet direct reageer op berichten. Zoals ik eerder zei trek ik er minimaal twee jaar voor uit.

Tot slot. "Wie zijn bijen lief heeft, experimenteert niet", citaat uit de de brochure van de WUR over varroabestrijding. Ik denk dat ik met de beschreven methode onze geliefde bijen geen kwaad doe, in tegendeel.

Groet, Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door crunx » wo 17 mei 2017, 01:14

Welkom Jan,

Stel je gerust even voor in het des betreffende gedeelte van het forum.

Ik snap niet helemaal je opbouw van je post.

Dus begrijp ik het nou goed, dat je een bijensauna wilt namaken?

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door gijs.v » wo 17 mei 2017, 06:58

Tot slot. "Wie zijn bijen lief heeft, experimenteert niet", citaat uit de de brochure van de WUR over varroabestrijding. Ik denk dat ik met de beschreven methode onze geliefde bijen geen kwaad doe, in tegendeel.
Ik ben hier ook niet mee eens. Dit betekend dat we met ons allen stil gaan staan. En dat onderzoek iets exclusiefs is voor een selecte groep.

Onderzoek alles en behoud het goede.

Daar kan ik beter achter staan.


Gijs met Tapatalk

AnnekeW
Berichten: 272
Lid geworden op: di 07 jun 2016, 15:35
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Gardes-le-Pontaroux, Charente, Frankrijk
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door AnnekeW » wo 17 mei 2017, 09:19

crunx schreef:Dus begrijp ik het nou goed, dat je een bijensauna wilt namaken?
Bestaat zoiets al dan?

Succes met je experiment, Jan!

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door Jaap v.Popering » wo 17 mei 2017, 09:30

Misschien even googelen op ....Varroa bestrijding door middel van verwarmen .... En een schat aan informatie .

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door ErikS » wo 17 mei 2017, 16:18

AnnekeW schreef:
crunx schreef:Dus begrijp ik het nou goed, dat je een bijensauna wilt namaken?
Bestaat zoiets al dan?

Succes met je experiment, Jan!
Jawel, bestaat en al eerder besproken op het forum. viewtopic.php?f=4&t=29339&hilit=sauna mvg Erik.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door ErikS » wo 17 mei 2017, 16:24

Hallo jan,

Er bestaan een grote reeks methoden om zonder chemicaliën gebruik de varroa te bestrijden. Zoeken op biotechnische varroa bestrijdingsmethoden. Dus hetgeen waarnaar je "naarstig op zoek" bent kan op verschillende manieren worden ingevuld.

Hetgeen je beschrijft bestaat al en er zijn mensen meerdere jaren mee bezig. zie ook viewtopic.php?f=4&t=29339&hilit=sauna

De methode met warmte heeft een aantal nadelen, tijdrovend, bewerkelijk. Mogelijk kun je hier iets op bedenken maar er zijn mensen al langer mee bezig en het is niet aangeslagen.

mvg erik.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » do 18 mei 2017, 13:08

crunx schreef:
Ik snap niet helemaal je opbouw van je post.

Dus begrijp ik het nou goed, dat je een bijensauna wilt namaken?
Nee, het is een ander concept. Ik span ca. 4 meter raampjesdraad in een bk raam, smelt kunstraat in en laat de bijen bouwen. Nu kan ik spanning aansluiten (12 V) en gaat er ongeveer 750 mA stroom lopen. De draad wordt verhit tot max. 42 graden. Aan de draad is, in het broednest, van te voren een temperatuursensor aangebracht. De draad kan dus nooit warmer worden als 42 graden.
De draden lopen parallel gespannen op een onderlinge afstand van iets minder dan 2 cm. Een cel wordt dan verwarmd omdat de afstand van cel tot de draad niet meer dan 1 cm bedraagt.
De kast in zijn geheel wordt niet, zoals bij de bijensauna, direct verwarmd. Bovendien is er geen luchtwerveling omdat er geen ventilator gebruikt wordt.

In principe kunnen alle raampjes in 1 bak verwarmd worden maar dat zal niet nodig zijn omdat voer niet verwarmd hoeft te worden. Bovendien zou dat onnodig veel stroom kosten.

Bij mijn systeem is het nodig om afstandsrepen van geleidend materiaal te gebruiken. Ik gebruik de normale aluminium strips.

Later meer.

Groet jan.

PS
Ik was vergeten te vermelden dat ik alleen gelijkstroom gebruik. Ik heb ergens eens gelezen dat bijen onrustig worden bij trillingen van 50 en 100 Hz.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » do 18 mei 2017, 17:04

ErikS schreef:Hallo jan,

Er bestaan een grote reeks methoden om zonder chemicaliën gebruik de varroa te bestrijden. Zoeken op biotechnische varroa bestrijdingsmethoden. Dus hetgeen waarnaar je "naarstig op zoek" bent kan op verschillende manieren worden ingevuld.

Hetgeen je beschrijft bestaat al en er zijn mensen meerdere jaren mee bezig. zie ook viewtopic.php?f=4&t=29339&hilit=sauna

De methode met warmte heeft een aantal nadelen, tijdrovend, bewerkelijk. Mogelijk kun je hier iets op bedenken maar er zijn mensen al langer mee bezig en het is niet aangeslagen.

mvg erik.
Hallo Erik,

Ik houd het voorlopig bij thermobehandeling.

Je vergeet een nadeel; de kosten die veelal erg hoog zijn.
Ik denk dat mijn idee nauwelijks meer tijd vraagt. Extra tijd zit in de voorbereiding; het bedraden van de raampjes, de aansluitingen aan de kast en de montage van de thermostaat. Als dat allemaal klaar is kost de behandeling geen extra tijd. De kast hoeft zelfs niet eens geopend te worden.
De kosten per kast zijn éénmalig bijna 15 Euro. Dat is exclusief accu of voedingsapparaat.
Als het niet aanslaat is dat voor mij geen probleem. Ik ga die dingen voor mijzelf maken en neem ze niet in productie. Ik hoop alleen dat ik anderen die voor dit idee voelen een handje kan helpen. Misschien gaat mijn idee helemaal niet werken maar ik probeer het in ieder geval en bezie het vooralsnog van de zonnige kant.

Groet, Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door ErikS » do 18 mei 2017, 20:27

ok, ieder zijn meug -;)
Ken je de mitezapper?, http://www.mitezapper.com/ hier hebben ze een soort gaas gebruikt en stoken ze de ramen hoger op. Ook met een andere bedoeling. Mogelijk kun je hier een vriendelijkere variant van maken. bv door naar 42 graden te verhitten. Succes! Erik.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten