Rogge maaien met de zicht en de mathaak

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Rogge maaien met de zicht en de mathaak

Bericht door Bart de Coo » di 25 jul 2017, 13:38

Je moet het ambacht toch in ere houden, niet waar?

Vandaag voor de zoveelste keer wezen rogge maaien met Wim Wienholts uit Zevenaar. We raakten verzeild in Beek, waar een stukje ingezaaid was voor de groenbemesting, maar het onderspitten in het voorjaar kwam er even niet van.

Tot mijn grote trots kan ik meedelen dat het me eindelijk gelukt is om zelf te zichten! De afgelopen jaren deed ik het bijzonder onhandig en had ik na een kwartier enorme blaren op vingers en handpalm en kon ik onmogelijk verder. Dit jaar, één piepklein blaartje op de ringvinger, terwijl ik misschien wel een uur heb staan zichten. Ha! Ik kan het, eindelijk!

Ik heb een filmpje van Wim gemaakt en op YouTube gezet. Komende winter kunnen we weer fijn gaan vlechten.

Groet,

Bart

https://youtu.be/HuGA9ZJJlc4

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Rogge maaien met de zicht en de mathaak

Bericht door m.kolsters. » di 25 jul 2017, 13:58

Voor alle imkers er is zondag trekker trek en maaien van graan in Vessem bij Eindhoven dan kan je zien hoe het moet en stro kopen.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Rogge maaien met de zicht en de mathaak

Bericht door Kroese » di 25 jul 2017, 14:44

Hey Bart,
Waarom heeft Wim niet een filmpje van jou gemaakt?

Dat had ik wel eens willen zien.
Nu kan je wel zeggen dat je het kan, maarrrrr.. :D :D

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Rogge maaien met de zicht en de mathaak

Bericht door Bart de Coo » di 25 jul 2017, 15:30

Dat heb ik overwogen, Hennie, maar de beste man is 85 en ik sta stijf van de vooroordelen, dus ik ben er maar vanuit gegaan dat hij de iPad niet zo goed kon bedienen :oops: . Nou ja, komt misschien nog wel een keer.

Bart

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: Rogge maaien met de zicht en de mathaak

Bericht door victort » di 25 jul 2017, 21:45

Moo!

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Rogge maaien met de zicht en de mathaak

Bericht door Bart de Coo » di 25 jul 2017, 22:31

De hele ochtend mocht ik luisteren naar dialectsprekers (op leeftijd) en daar kan ik intens van genieten. Dan wil ik altijd zo veel mogelijk leren van die lui, en me verbazen over hun wonderlijke taal en hun kennis die op het punt van uitsterven staat.

In de Achterhoek heet een 'bijenkorf' ook wel een 'bieënhuuf'. Dat had ik nog nooit gehoord. Ik ken het woord 'huif' uiteraard, en het woord 'huik', maar in beide gevallen gaat het zover ik weet om textiel. Een 'huik' is een term uit de zeilsport en de scheepvaart.

Een stuk van ongeveer vier bij vier meter land heet in de Achterhoek een 'roei' (roede). Er gaan 700 roeien in een 'are' (hectare). Ik denk dat je van een dichtgezaaide roei maximaal drie korven vlecht. Het kan dus niet zo'n probleem zijn om in een beetje moestuin wat rogge te zaaien, voldoende voor één mooie korf.

Ergens in de jaren '50 geloof ik, werd er geld uitgeloofd voor iedere bunzing die je bij de autoriteiten aanleverde. Die gingen graag zitten onder de 'holtmietn' (houtmijten), grote torens takken en sprokkelhout die stonden te drogen voor de bakkershuisjes. Bakkersovens stook je overigens met takken en niet met blokken. Bunzingen heten in de Achterhoek 'ulken'. Nooit van gehoord.

Enfin, het was een fijne ochtend.

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Rogge maaien met de zicht en de mathaak

Bericht door Hans van der Post. » di 25 jul 2017, 23:39

Bart heb je de teksten opgenomen? (geluid) Het "oude imkeren" is bijna voorbij.
!Hans.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Rogge maaien met de zicht en de mathaak

Bericht door Eddy Geurtsen » wo 26 jul 2017, 21:43

Toen ik eind jaren '70 als jonkie lid werd van onze plaatselijke bijenclub, was het maar een klein groepje leden. Allemaal dialectsprekers (ikzelf incluis). Nu ik me de laatste jaren ook steeds meer bezig houd met de (Achterhoekse) streektaal, realiseer ik me, dat er maar weinig dialectwoorden werden gebezigd in de imkerij. Als men zich afvroeg of de koningin nog aanwezig was, werd er gezegd: "Zol den olden der nog opzitten?". Als men het oor te luisteren legde om te controleren of er al tuters of kwakers waren zei Ome Tönnis: "Zo e al fluiten?". Verder de "gewone" dialectwoorden voor korf: "körf", raampjes: "raemkes". Toen onze verenigingsbijenstal een naam moest hebben, vroegen we aan Tönnis hoe hij vroeger zijn bijenstal noemde in de streektaal. Hij antwoordde: "As ik vrogger naor de biejen ging, dan zei ik da'k naor de biejenschoer ging". Dat was eigenlijk wel vreemd, want het had voor de hand gelegen om dan over "de biejenstal" te praten, temeer omdat bij ons in het Gelderse Hengelo een schuur "schure" genoemd wordt en geen "schoer". Hoewel in de Achterhoek de uitdrukking "iemschoer" nog wel bekend is. Ben benieuwd of er nog meer over bijen in de streektaal is te melden.....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten