Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » vr 26 mei 2017, 21:46

ErikS schreef:Je snapt waar ik naartoe wil.
Denk dat je de warmte capaciteit van de ramen, de warmtegeleiding in de raam (=temperatuursverdeling in de raam), de natuurlijke ventilatie in de kast en de koelcapaciteit van de bijen mee moet nemen in je overwegingen.

mvg,

Erik.
Hallo Erik,
Bedankt voor je reactie, ik stel dat zeer op prijs. Vooral de temperatuurverdeling op het raam was ook voor mij een punt van zorg. Door de opmerking van jou heb ik een grove berekening gemaakt. Grof omdat ik niet alle variabelen ken.
Ik heb de geleidbaarheid voor was gesteld op 0,02 want het is een zeer goede isolator. De celwand heb ik op 0,6 mm gezet. Als ik dan ga rekenen kom ik op bijna 30 W per vierkante meter om de temperatuur een graad te laten stijgen.
Per raam heb ik ongeveer 8 W want er zijn verliezen door de draad die niet door de raat gaan. Dat is ruimschoots voldoende om de temperatuur van het raam op de gewenste temperatuur te brengen.
De cellen die direct aan de draad grenzen hebben binnen 15 minuten een temperatuur van 41 graden bereikt. De cellen die daaraan grenzen en niet direct contact hebben met de draad doen er twee keer zo lang over. Dan zijn er nog enkele cellen die indirect verwarmd worden die 45 minuten nodig hebben.

Aan de andere kant van de cel is de kasttemperatuur van ongeveer 35 graden. Die zal door de dunne celdeksels willen stijgen. Door die stijging hebben de bijen minder energie nodig om de temperatuur op 35 graden te houden. iets anders is het bij extreme hitte buiten de kast. Een stijging naar een temperatuur boven de 35 graden is onwaarschijnlijk omdat het vermogen van de verwarming ontoereikend is.

Ergens op dit forum stelde iemand dat een temperatuur van 37,5 graden voor de mijten dodelijk is. Helaas vermeldde hij geen bron en ook niet hoelang de mijten aan die temperatuur blootgesteld moeten worden. Dat zou ik nog wel eens willen weten.

Bedankt Erik je hebt mij lekker n het werk gezet op deze mooie dag. De bijen hielpen mij te relaxen. Wat vlogen ze vandaag. Prachtig.

Groet,
Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » za 12 aug 2017, 20:02

De bijen hadden voldoende ramen uitgebouwd voor het systeem dat ik voor ogen had. Dus heb ik nu een thermobehandeling gegeven; nog wel in combinatie met mijn oude systeem. Het resultaat is heel goed. De mijten vallen bij tientallen en het volk bleef tijdens de behandeling erg rustig. Geen spoortje van stress.
Voor mij is het een doorslaggevend succes. Nooit meer een behandeling met chemische middelen.
Stekkertjes aansluiten en draaien maar. Geen kasten openen. Kan het nog gemakkelijker? Zeg het maar.
mvg
Jan.

PS
Mijn tweede volk (naast het andere} is tegelijkertijd behandeld met mierenzuur (bierviltjes). Nauwelijks een mijt. Toeval? Waarom dit volk met mierenzuur? Ik had het net gekocht.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door Jaap v.Popering » za 12 aug 2017, 22:01

JanvdR schreef:

Ergens op dit forum stelde iemand dat een temperatuur van 37,5 graden voor de mijten dodelijk is. Helaas vermeldde hij geen bron en ook niet hoelang de mijten aan die temperatuur blootgesteld moeten worden. Dat zou ik nog wel eens willen weten.

Jan.
Zou dat dan ook betekenen dat in de warme streken ( Spanje ) waar het vele dagen boven de veertig graden geweest is ....
.De varroamijt verdwenen is . ??

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » zo 13 aug 2017, 10:39

Nee, natuurlijk niet. We weten allemaal dat bijen de temperatuur heel goed kunnen beheersen. Hoe warm of koud het ook is ze houden het broednest op ca. 35 graden.

Ik heb overigens gevonden wie er onderzoek hebben gedaan naar invloed van temperatuur op de varroamijt:

Komissar AD (1985). Wärmebehandlung der varroaverseuchten Bienen. Apiacta 20 (4):113-117

Le Conte Y, Arnold G, Desenfant P (1990). Influence of brood temperature and hygrometry variations on the development of the honey bee ectoparasite Varroa jacobsoni (Mesostigmata: Varroidae). Environmental Entomology, 19 (6): 1780-1785

Rosenkranz P (1987). Thermobehandlung verdeckelter Arbeiterinen-Brutwaben als Möglichkeit der Varroatose-Kontrolle. Apidologie, 18 (4): 385-388

Ook interessant: http://www.moraybeedinosaurs.co.uk/Varr ... abinet.pdf
Laatst gewijzigd door JanvdR op zo 13 aug 2017, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 13 aug 2017, 11:56

JanvdR schreef:Nee, natuurlijk niet. We weten allemaal dat bijen de temperatuur heel goed kunnen beheersen. Hoe warm of koud het ook is ze houden het broednest op ca. 35 graden.
Hebben de bijen dan ook een airco ???
Wanneer het buiten boven de veertig graden is , denk ik dat het in de kast welke vaak in de zon staat de temperatuur zelfs hoger is dan de in de schaduw gemeten temperaturen .

Zelf heb ik ooit bij de bestuiving onder glas geconstateerd dat de randen van de raten in een volk het smeltpunt bereikt hadden . Het volk heeft het prima overleefd .

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » zo 13 aug 2017, 14:29

Jaap v.Popering schreef:
JanvdR schreef:Nee, natuurlijk niet. We weten allemaal dat bijen de temperatuur heel goed kunnen beheersen. Hoe warm of koud het ook is ze houden het broednest op ca. 35 graden.
Hebben de bijen dan ook een airco ???
Wanneer het buiten boven de veertig graden is , denk ik dat het in de kast welke vaak in de zon staat de temperatuur zelfs hoger is dan de in de schaduw gemeten temperaturen .

Zelf heb ik ooit bij de bestuiving onder glas geconstateerd dat de randen van de raten in een volk het smeltpunt bereikt hadden . Het volk heeft het prima overleefd .
Ik heb ook wel eens gehad dat de was begon te smelten maar toen had ik mijn kasten noodgedwongen gesloten ( tegen spuitschade). De bijen konden toen geen water halen om te koelen (bijenairco).
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 13 aug 2017, 15:22

JanvdR schreef: De bijen konden toen geen water halen om te koelen (bijenairco).
Wanneer het alle dagen boven de veertig graden is , zal er niet zo veel koel water te vinden zijn voor de ( bijenairco ) om te kunnen koelen . Hooguit veel ventileren met warme lucht .

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door JanvdR » zo 13 aug 2017, 15:33

Verdampen onttrekt warmte aan de omgeving.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door ErikS » zo 13 aug 2017, 16:10

Het vocht dat bijen halen en op de raat verdelen heeft dezelfde functie als onze transpiratie. En ook daar koelen we onze huid mee af ondanks dat transpiratievocht uit een lichaam van 37 graden komt.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Varroabestrijding zonder chemicaliën. Thermo?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 13 aug 2017, 18:24

Ik lees hier ...https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... FvCH5oBrdg ...ROMAN LINHART zegt: “Het is algemeen bekend dat een temperatuur boven 40 graden Celsius de varroamijt doodt. Ik ben er in geslaagd om in het wild levende volken te vinden die zonder behandelingen overleefden alleen omdat zij onder verwarmde oppervlakken huisden, bijvoorbeeld onder leisteen of onder daken van metaalplaat. Hierdoor kwam ik op het idee een bijenkast te maken die zichzelf verwarmt en tevens de varroamijt doodt.”

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten