Hive clean voor de 2e maal gebruiken?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Camilio
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Hive clean voor de 2e maal gebruiken?

Bericht door Camilio » ma 18 sep 2017, 12:53

Hallo,

Ik heb eind juli 2 volken behandeld met hive clean (3 maal zoals de beschrijving voorschrijft). Tijdens de behandeling leek de mijten val niet gigantisch. Vandaag heb ik de varroa plank er weer onder gezet om te controleren. Tot mijn schrik al 10 varroa (binen 2 uur) bij 1 volk. Wat is raadzaam? Ik heb nog hive clean. Kan ik daarmee nog een keer behandelen? Moet ik direct starten of toch eerst 24 uur wachten om een goed beeld te hebben van de natuurlijke mijtenval?

Alvast bedankt voor de reacties.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hive clean voor de 2e maal gebruiken?

Bericht door ErikS » ma 18 sep 2017, 13:07

Volken checken op aanwezigheid broed en eitjes. Meteen behandelen, blok behandeling bij het volk met de hoge val.

Camilio
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hive clean voor de 2e maal gebruiken?

Bericht door Camilio » ma 18 sep 2017, 13:18

ErikS schreef:Volken checken op aanwezigheid broed en eitjes. Meteen behandelen, blok behandeling bij het volk met de hoge val.
Dank voor je reactie. Met blok behandeling bedoel je gewoon de voorgeschreven behandeling?

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Hive clean voor de 2e maal gebruiken?

Bericht door ErikS » ma 18 sep 2017, 15:22

inderdaad 3x met week tussenpoze.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hive clean voor de 2e maal gebruiken?

Bericht door szx2js » ma 18 sep 2017, 15:54

Ik wil jullie toch waarschuwen voor 'overbehandeling'. De vragensteller stelt dat de behandeling eind juli heeft plaats gevonden, maar op welke datum was de laatste behandeling van de drie? Mogelijk in augustus?
Uit mijn eigen dagelijkse tellingen concludeer ik dat de mijtenval nog zeker 5 tot 6 weken na ijlt, mogelijk vanwege de oxaalzuurkristallen in het harenkleed van de bijen. Blijkbaar is Hive Clean niet direct dodelijk, maar werkt het juist door op de lange termijn.

Andere middelen als mierenzuur geven een schokbehandeling en de mijtenval is direct goed zichtbaar. Ook bij oxaalzuur in de winter blijven tot 6 weken mijten vallen tengevolge van het oxaalzuur. Afgelopen winter heb ik tot 2 maanden na de behandeling met oxaalzuur geteld bij 8 volken, dus berust deze conclusie ook op praktijkervaring.

Laatste opmerking: de voorgeschreven behandeling met Hive Clean is niet om de 7 dagen, maar op dag 1,6 en 13. Dit geeft de jonge mijten minder gelegenheid om weer in te stappen.
Groet, Ben

Camilio
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hive clean voor de 2e maal gebruiken?

Bericht door Camilio » ma 18 sep 2017, 18:17

szx2js schreef:Ik wil jullie toch waarschuwen voor 'overbehandeling'. De vragensteller stelt dat de behandeling eind juli heeft plaats gevonden, maar op welke datum was de laatste behandeling van de drie? Mogelijk in augustus?
Uit mijn eigen dagelijkse tellingen concludeer ik dat de mijtenval nog zeker 5 tot 6 weken na ijlt, mogelijk vanwege de oxaalzuurkristallen in het harenkleed van de bijen. Blijkbaar is Hive Clean niet direct dodelijk, maar werkt het juist door op de lange termijn.

Andere middelen als mierenzuur geven een schokbehandeling en de mijtenval is direct goed zichtbaar. Ook bij oxaalzuur in de winter blijven tot 6 weken mijten vallen tengevolge van het oxaalzuur. Afgelopen winter heb ik tot 2 maanden na de behandeling met oxaalzuur geteld bij 8 volken, dus berust deze conclusie ook op praktijkervaring.

Laatste opmerking: de voorgeschreven behandeling met Hive Clean is niet om de 7 dagen, maar op dag 1,6 en 13. Dit geeft de jonge mijten minder gelegenheid om weer in te stappen.
Groet, Ben
3 augustus was de laatste behandeling van 3. Dus anderhalve maand.

szx2js
Berichten: 244
Lid geworden op: do 12 jun 2003, 23:26
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Hive clean voor de 2e maal gebruiken?

Bericht door szx2js » di 19 sep 2017, 12:01

Camilio, om een enigszins objectief beeld te krijgen van je mijtenbesmetting zul je gedurende 5 dagen de mijten moeten tellen, probeer ook de invloed van pissebedden en oorkruipers uit te sluiten. Hou rekening met het gegeven dat met een stijgende temperatuur de mijtenval ook toeneemt.

Nog belangrijker dan de mijtenbesmetting is de gevoeligheid van je volk voor virussen, zoals DWV of verlammingsvirussen. Daarnaast is de sterkte van je volk van belang. Vind je in en voor je kast geen DWV-bijen of bijen, die niet in staat zijn op te vliegen, dan zal een matige mijtbesmetting, mits het een sterk volk betreft weinig schade veroorzaken. Sommige volken zijn namelijk beter of zelfs goed opgewassen tegen de in de mijten aanwezige virussen.

Ik ben benieuwd naar de gemiddelde mijtenval over een periode van 5 dagen, naar de sterkte van je volk en de aan- of afwezigheid van DWV.
Groet, Ben

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hive clean voor de 2e maal gebruiken?

Bericht door Kroese » di 19 sep 2017, 12:10

szx2js schreef:Ook bij oxaalzuur in de winter blijven tot 6 weken mijten vallen tengevolge van het oxaalzuur. Afgelopen winter heb ik tot 2 maanden na de behandeling met oxaalzuur geteld bij 8 volken, dus berust deze conclusie ook op praktijkervaring.
Groet, Ben
Leuk om dit van jou te lezen: :clap:

Daar heb ik mij ook al eens over uitgesproken. zie mijn tel ervaring gedaan in 2004
http://home.kpn.nl/kroese.001/Varoa.htm

Maar die discussie moeten we hier niet gaan doen, hier gaat het over HiveClean.

Camilio
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hive clean voor de 2e maal gebruiken?

Bericht door Camilio » di 19 sep 2017, 15:04

szx2js schreef:Camilio, om een enigszins objectief beeld te krijgen van je mijtenbesmetting zul je gedurende 5 dagen de mijten moeten tellen, probeer ook de invloed van pissebedden en oorkruipers uit te sluiten. Hou rekening met het gegeven dat met een stijgende temperatuur de mijtenval ook toeneemt.

Nog belangrijker dan de mijtenbesmetting is de gevoeligheid van je volk voor virussen, zoals DWV of verlammingsvirussen. Daarnaast is de sterkte van je volk van belang. Vind je in en voor je kast geen DWV-bijen of bijen, die niet in staat zijn op te vliegen, dan zal een matige mijtbesmetting, mits het een sterk volk betreft weinig schade veroorzaken. Sommige volken zijn namelijk beter of zelfs goed opgewassen tegen de in de mijten aanwezige virussen.

Ik ben benieuwd naar de gemiddelde mijtenval over een periode van 5 dagen, naar de sterkte van je volk en de aan- of afwezigheid van DWV.
Groet, Ben
Ik ben nu niet ter plaatsen, maar ik zal morgen weer gaan kijken. Ik ben wel begonnen met een 2e hive clean behandeling. Dit ook op aanraden van iemand waarbij ik veel mee kijk. Hij zelf gebruikt echter geen hive clean. Einde van de middag lagen er ruim 20 varroa op de plank. Dus ik verwacht dat als ik morgen kijk dit aantal aanzienlijk zal zijn toegenomen door de behandeling. Bij het observeren van de vliegplank zag ik na een halfuur één bij rondlopen die "op" was. Kon er een mijt op waarnemen, maar vleugels intact. Voor de rest niks opvallends waargenomen. Het volk zit op 10 ramen en heeft reeds al zijn suikerwater opgenomen. Het broednest bestaat nog uit 3 ramen. Aangezien ik dit volk wat later in het seizoen heb gekregen en ik enkel uitgebouwde honingraten had zit er een honingkamer onder. Die hebben ze wel nodig anders is de kast echt te vol.

Camilio
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 28 nov 2016, 07:20
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hive clean voor de 2e maal gebruiken?

Bericht door Camilio » do 21 sep 2017, 21:09

48 uur na de behandeling +- 140 mijten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten