roofmijten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door G,A3. » do 05 okt 2017, 21:39

Heb je PB aandachtig gelezen Hans en zal het nog wel een keer doen maar de vraag die dan al meer als een jaar overeind staat is :Hoe kan een bijenvolk langer dan 10jaar met de opeenvolgende koninginnen ,tot op heden , in leven blijven zonder Varrao bestrijding ?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door tomer » do 05 okt 2017, 23:10

Er zijn verschillende mogelijkheden. Het kan zijn dat het verhaal volledig klopt. Het kan ook zijn dat iets van het verhaal niet klopt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat jij liegt of ons iets probeert wijs te maken. Er zijn andere mogelijkheden om te verklaren waarom er nog bijen in die kast zitten. Bvb:
Misschien is het volk doodgegaan en zit er een nieuwe zwerm in (en misschien is dit al meerdere keren opnieuw gebeurd).
Misschien is het volk wel behandeld, bvb door een imker uit de buurt die zich zorgen maakte.
...
Zo kan je nog mogelijkheden verzinnen die meer waarschijnlijk zijn, dan dat je varroa tolerante bijen hebt.
Dat het aan de roofmijten ligt die je op de bodem ziet, dat denk ik niet.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door Hans van der Post. » do 05 okt 2017, 23:45

Onderwerp: roofmijten
G,A3. schreef:Heb je PB aandachtig gelezen Hans en zal het nog wel een keer doen maar de vraag die dan al meer als een jaar overeind staat is :Hoe kan een bijenvolk langer dan 10jaar met de opeenvolgende koninginnen ,tot op heden , in leven blijven zonder Varroa bestrijding ?
Als ik dit "kaal" lees moet het zo zijn dat je goud in je handen hebt.
Je zou een pin proef kunnen nemen. Is een rechthoekje van honderd gesloten cellen die met een hele dunne naald aanprikt.
Er staat een bepaalde tijd voor hoe snel bijen dit opruimen. Hoe sneller hoe beter een bijenvolk de varroa onder de duim kan houden.
Neem verder contact op met de groepen die al een tijdje bezig zijn om varroa tolerante bijenvolken te selecteren.

Het was niet voor niets dan ik aan je vroeg of je veel imkers in je omgeving had.
Ik heb jaren 2002-2004 telefonische enquête gehouden(de groep Zeeland en Zuidholland) voor de VBBN en Romee van der Zee. Het viel mij op dat imkers die ver van andere volken imkerde geen sterfte hadden. - naar mijn idee weinig varroa.
vrg Hans
!Hans.

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door victort » vr 06 okt 2017, 10:47

Zoals ik ook al eerder heb gezegd heeft mijn oom in de ardennen al bijna 30 jaar een viertal dezelfde volken staan, die nog nooit zijn behandeld met iets tegen varroa. Een enkele keer is 1 volk de winter niet doorgekomen, hierop heeft hij een keer een split gemaakt. Wel is het zo dat hij maximaal 4 volken had. Van zijn volken heb ik nu 3 jaar geleden een volk overgenomen. Inmiddels heb ik dit volk uitgebreid naar 6 volken, en dit alles ook zonder enige chemische varroabestrijding. Ik woon in een veel dichtbevolkter gebied met waarschijnlijk meer imkers in de buurt. Ondanks dat zijn mijn volken ook allemaal varroavrij...

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door victort » vr 06 okt 2017, 10:47

Mag ik die PP ook lezen Hans? Thanks

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door Hans van der Post. » vr 06 okt 2017, 11:29

Victor die pb staat het zelfde in als in de voorgaande reacties met een mailadres dit laatste geef ik niet.
Hoelang heb je nu de bijen uit de Ardennen? Als dit zes jaar is heb je goud in je handen.
Meld je aan bij de groep die de varroa tolerantie bij bijen onderzoekt.
!Hans.

victort
Berichten: 157
Lid geworden op: za 09 apr 2016, 22:20
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast, Carnica en Bastaard
Locatie: Riemst
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door victort » vr 06 okt 2017, 12:02

Ah ok, ik dacht dat je een powerpoint presentatie had over de bewegingen binnen een kast van virussen. De bijen staan nu 3 jaar in mijn eigen tuin, 7km van Maastricht, maar zijn dus al tig jaar varroavrij. Toen ik ze verplaatste naar dichtbevolkter gebied was ik aanvankelijk bang dat er wellicht varroa zou komen, maar tot nu toe nog niet.
Wellicht ga ik in de toekomst op zoek naar dergelijke groepen, goeie tip!

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door G,A3. » vr 27 okt 2017, 23:53

Vanmorgen werd er een onvolgroeide bij met DWD de kast uitgewerkt met 1 volwassen en 7 jonge Varrao's plus een roofmijt ,die erbij, op het achterlijf liep. Of die roofmijt vanaf de raten of de bodemplank is meegelift weet ik niet. De foto en het filmpje zijn jammer genoeg te onscherp . :be6:
20171027_110601.jpg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door Hans van der Post. » za 28 okt 2017, 00:04

Wat moet ik op deze foto zien?? :be2:
!Hans.

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: roofmijten

Bericht door G,A3. » za 28 okt 2017, 23:02

Een roofmijt in het midden van de foto en rechtsonder 4 Varrao's ,1 oude en 3 jonge en linksboven 4 jonge Varrao's. Hans ik had de foto en het stukje beter niet kunnen plaatsen , maar in mijn enthousiasme gebeurd zoiets. Jammer dat de zon zo fel op mijn telefoon schermpje scheen,volgende keer beter ,maar wat ik beschreven heb heb ik ook gezien zodoende . G,A3.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten