Wat deed je vandaag in 2018?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door buzzer » ma 01 jan 2018, 13:08

Allereerst natuurlijk een vruchtbaar bijenjaar gewenst aan een ieder die Bijenhouden.nl bezoekt. Met bijna 44000 weergaven vorig jaar is dit topic goed bezocht en blijkt dat bezoekers het leuk vinden te vernemen wat hun collega's doen zo gedurende het jaar.
Wat ik vandaag deed? Me vanmorgen verbazen over het feit dat er toch noch dames waren die de wind trotseerden om even buiten te kijken......
Gisteren waren er al behoorlijk wat die voor het eerst sinds weken een sanitair uitstapje maakten. :be3:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door m.kolsters. » vr 12 jan 2018, 16:54

Eigen was gieten voor dit jaar heb nu 2000 platen gegoten en hoop dat het genoeg is.
Als ik nog wat zwermen moet scheppen heb ik er veel nodig (20 per kast ).
De kasten af en de ramen alleen nog in smelten.
Tinus Kolsters

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door JohnHoogendoorn » za 13 jan 2018, 09:53

2000 waswafels gegoten dat zijn er veel. Bij simplex formaat gaan er bij mij ongeveer 18 uit een kilo was. Voor 2000 vellen broedkamer formaat heb je ongeveer 110 kilo bijenwas nodig.

Wij gieten met ons tweetjes gemiddeld 45 wafels per uur. Daar reken ik niet de uren bij voor opstarten en opruimen. Voor 2000 vellen heb je dus met twee personen ruim 40 uur werk.
Wij starten met gieten rond eind januari. Voor onze volken gebruiken wij ongeveer 60 kilo bijenwas per seizoen. Dat zijn rond de 800 broedkamer formaat wafels. Daarnaast nog een aantal voor halframers en honingkamer formaat.
Ramen opknappen, was terugwinnen en schonen, kunstraat gieten, ramen vullen, kasten ontsmetten en onderhouden. Het zijn de winterklussen. Er staat geen tijdsdruk op maar het is elke winter weer een behoorlijke klus. 1 maart moet alles klaar zijn zodat gedurende het seizoen er geen zorgen zijn over de benodigde materialen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door JohnHoogendoorn » za 13 jan 2018, 10:43

Hierbij nog een paar foto’s van het winterwerk.AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door JohnHoogendoorn » za 13 jan 2018, 11:03

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door Kroese » za 13 jan 2018, 11:15

JohnHoogendoorn schreef: Wij gieten met ons tweetjes gemiddeld 45 wafels per uur. Daar reken ik niet de uren bij voor opstarten en opruimen. Voor 2000 vellen heb je dus met twee personen ruim 40 uur werk.
Prachtig John, :clap:
Veel werk, maar ook zeer waardevol je eigen was omzetten in KR.
Vooral als je dan weer leest dat Jaap van Popering toch weer uit de handel vervuilde was heeft ontvangen.
Die zooi krijg je niet snel meer uit het was circuit. :naughty:

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door JohnHoogendoorn » za 13 jan 2018, 15:37

Wij gieten al jaren onze eigen raat. Het geeft veel voldoening om de oude raat op te schonen en van de schone was weer nieuwe raat te gieten. De bijen bouwen het prachtig uit. Dat geeft een blij gevoel wetende dat de was pure was is zonder toevoegingen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 14 jan 2018, 09:11

Ik heb vorige week het materiaal ontvangen om zelf een gietmal te maken .
Ik ga deze niet gekoeld maken omdat ik geen grote hoeveelheden meer nodig heb .
Ik heb hier voor drie van deze mallen .

De geraamde kosten voor deze mallen zijn dan :think: ....E 110,00 :? Een kleine E 40,00 per stuk

Jaap v P
IMG_3119.jpg

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door JohnHoogendoorn » zo 14 jan 2018, 09:41

Misschien interessant om kort te vertellen hoe en waarom de bijen onze passie zijn. Lia en ik verzorgen de volken. Wij houden uitsluitend Buckfast. Wij imkeren niet voor de honing maar om jonge gezonde volken te maken. Van elk hoofdvolk halen wij in mei en juni 3 schudzwermen van 2 liter bijen. Deze jonge volken worden voorzien van eigen geteelde koninginnen. De koninginnen komen uit geselecteerde lijnen. Elk jaar testen wij 6 verschillende lijnen. Van de beste worden de jonge koninginnen geteeld. De imkerij is een uit de hand gelopen hobby zonder winstoogmerk. Wat er verdiend wordt gaat terug in materiaal en de volken. Wij hebben momenteel 52 volken. Daarvan worden er in het voorjaar een aantal verkocht. De volken staan verspreid over 4 standen. De wasvoorziening is uit eigen was. Wij gieten zelf de kunstraat in verschillende formaten. Daarnaast oogsten wij zoveel mogelijk Propolis voor onze Propolis producten. De honing en propolis producten en zelfgemaakte zalven en crèmes verkopen wij op markten. De kasten worden ontsmet en behandeld met Propoleum. Dat is een door ons ontwikkelde beits op basis van propolis en Ethanol. Elke kast wordt hiermee van binnen en van buiten behandeld voordat er een nieuw volk in komt. Wij houden ruim 40 jaar met veel plezier bijen. Omdat wij de laatste jaren meer tijd hebben voor de bijen is de kwaliteit van de volken enorm verbeterd. Wij leren nog elke dag. Het is prachtig om te doen. Groeten, Lia en John


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wat deed je vandaag in 2018?

Bericht door Kroese » zo 14 jan 2018, 12:59

Jaap v.Popering schreef:Ik heb vorige week het materiaal ontvangen om zelf een gietmal te maken .
Ik ga deze niet gekoeld maken omdat ik geen grote hoeveelheden meer nodig heb .
Ik heb hier voor drie van deze mallen .

De geraamde kosten voor deze mallen zijn dan :think: ....E 110,00 :? Een kleine E 40,00 per stuk

Jaap v P

IMG_3119.jpg
Jaap, Ongekoelde maken ga je misschien toch spijt van krijgen.
Het persen duurt dan aanzienlijk langer.
Wat wel misschien voor jou kan is de siliconen vel niet te dik te maken, en dan op een dikke Aluminium plaat vast te gieten.
Dat trekt toch al wel warmte weg, en die Alu plaat kun je misschien toch wel wat koelen door er computer ventilators op te monteren. Bovendien geeft die 5 mm dikke Alu plaat stabiliteit aan de pers en aan het schanier, vooral als je een grotere (Dadant maat) wilt bouwen.

Ik ben benieuwd naar je bouw ontwerp.

Hier nog een filmpje van mijn eerste KR pers bouw. De 2e pers die ik later maakte heeft vlakplaat koeling, geen slangen meer.
Als je die slang koeling er dan aflaat, en er dan lucht koeling opmaakt, wordt het eenvoudiger bouwen.
https://www.youtube.com/watch?v=3x0LIrejPLI

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten