Geen honing meer dan Stevia zoetje in de thee

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Geen honing meer dan Stevia zoetje in de thee

Bericht door Ewout » di 05 jun 2012, 18:16

Wij hebben hier ook zo'n flesje stevia in de koelkast, maar eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat ik ermee moet. Het gaat nooit ergens door in elk geval (zo een druppeltje op de hand vind ik wel lekker). Ik vind het wel een vreemde aanname dat mensgemaakte zoetstoffen (aspartaam ea) eerder kankerverwekkend zouden zijn dan natuurlijke extracten. Volgens mij heb je bij extracten veel minder controle over de samenstelling en dus ook minder zekerheid over veiligheid. Bovenstaand artikel over de bitterstoffen in stevia geeft maar aan hoe weinig we er van weten. Geef mij dan maar het plantje, kun je heerlijke thee van zetten met munt. Die bitterheid draagt dan juist bij aan de smaak!

Als je dan toch met alternatieve zoetstoffen aan het experimenteren bent, probeer dan ook eens tagatose, zie je ook steeds meer. Waarom is aspartaam eigenlijk niet los verkrijgbaar? Lobby van de stevia industrie? :think:

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Geen honing meer dan Stevia zoetje in de thee

Bericht door bee-tree » vr 10 aug 2018, 06:23

Een alternatief voor steviazoetjes en steviadruppels als stof die de concentratie
van bloedsuiker ofwel glucose verlaagt in het bloed, is rauwkost van de
knollen van Topinamboer ofwel Knolzonnebloem en Aardpeer.
Ze heeft nog meer namen gekregen.(gebruik het zoekvenster rechtsboven).

Als rauwkost smaakt de Aardpeer niet zoet, in tegenstelling met Stevia.


Mensen met Diabetes zullen baat hebben bij de stof INULINE van de peervormige
knol.Hoewel inuline een koolhydraat is, wordt het niet verteerd.
Daardoor ontstaat GEEN glucose.

Omdat inuline water aan zich bindt, krijgt men eerder een verzadigingsgevoel
tijdens het eten. Men blijft niet opscheppen.

Inuline bindt tevens andere lange koolhydraten(= polysachariden) aan zich,
waardoor de bloedsuikerspiegel minder snel stijgt.

Er worden nog meer eigenschappen van de Aardpeer beschreven in de site
met de titel : Is de Aardpeer gezond ? Alle voordelen van Topinamboer.
http://www.bodyheal.nl Zj. :b10:

P.S. Zie het versje van Toon Hermans niet over het hoofd. Het is óók sinds gister
te lezen in de rubriek "Verhalen en gedichten"
De Topinamboers staan hier op 53 NB en 7 OL in bloei . Bijen, Vlinders en
Zweefvliegen weten deze fraaie winterharde plant te vinden in tegenstelling
met mensen die lijden aan 'vreemdelingenvrees als het om planten gaat.
20180807_114029.jpg
Op de voorgrond staat een vaas
met bloemen van Topinamboer.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Geen honing meer dan Stevia zoetje in de thee

Bericht door crunx » ma 20 aug 2018, 23:34

Ewout schreef: Als je dan toch met alternatieve zoetstoffen aan het experimenteren bent, probeer dan ook eens tagatose, zie je ook steeds meer. Waarom is aspartaam eigenlijk niet los verkrijgbaar? Lobby van de stevia industrie? :think:
Stevia is ook niet zo even "los" te krijgen;
Je kan de plant kopen, druppels, pillen of poeder. Allemaal zijn ze "aangelengd" Ook het poeder kijk maar eens beter naar de ingredienten.

De reden is eenvoudig; het doseert makkelijk net als bij aspartaam. (gebruiksvriendelijk)
maartenkleijne schreef:http://www.nu.nl/gezondheid/2824573/bit ... -tijd.html
Nu nog beter stevia. De aspartaam lobby krijgt het weer moeilijker, maar ja: hun patenten zijn toch al aan het verlopen, dus kanker verwekkende zoetstoffen gaan naar het verleden, er is niks meer aan te verdienen.
Veel te kortzichtig gedacht. Tuurlijk zijn er goede alternatieven, die zijn er altijd al geweest. Alleen wist de gebruiker er niet altijd van omdat het ze over het algemeen niet boeide. De voedings giganten gaan hoog uit wat aanpassen als ze er meer aan kunnen verdienen. Dus als uit onderzoek blijkt dat meer mensen product-x kopen als er groot op staat "Gezoet met stevia" dan wordt er een calculatie uitgevoerd en wanneer die goed is wordt het uitgevoerd. Niet anders om.

Er zijn nog veel meer redenen om het niet te doen maar dat lijkt met niet nodig om die hier te bespreken. Snap me niet verkeerd. Ik ben groot voorstander van stevia, ik had de plant al velen jaren geleden. Je zou verbaasd zijn hoeveel interesse er voor was

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten