Mede & kruiden

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Mede & kruiden

Bericht door Bart de Coo » do 10 jan 2019, 10:10

Medevrienden!,

Ik lees vandaag in de Volkskrant dat een Amsterdamse bierbrouwer zijn bier op smaak gaat brengen met naalden van afgedankte kerstbomen. Zijn voorkeur gaat uit naar blauwspar en douglasspar: 'Die hebben een heel intense, citrusachtige smaak.' Na drie maanden in de alcohol zou alle smaak uit de naalden getrokken zijn.

Ook mede- en korfvlechtlegende Tinus Kolsters weet wel raad met sparren. Hij gebruikt de onrijpe appels die hij oogst in mei, als ik mij goed herinner.

Verder deed ik onlangs fijne ervaringen op met onrijpe walnoten, die ik plukte in juni. Die heb ik een half jaar laten ronddrijven in mijn mede van september 2017. Daar moet je dan achteraf wel nog suiker bij doen. Het resultaat is zalig. Volgend jaar vervang ik de suiker wellicht door honing. Het moet niet alleen opnieuw gaan gisten! Maar dat gebeurde bij mij toch niet.

Ook had ik veel succes met vlierbloesemschermen met citroen: doe bloemschermen en in stukken gesneden citroen in de most en laat twee dagen rusten. Zeven. Dan pas de gist erbij en onder het waterslot. Gebruik bij voorkeur een lichte voorjaars- of zomerhoning. Volg voor een idee voor hoeveelheden bloemschermen en citroen een vlierbloesemsirooprecept.

Wat ik zeker nog ga proberen: laurierbladeren (Ik beschik over twee mooie struiken). Hondsdraf (schijnt sterk op hop te lijken).

Van Tinus heb ik geleerd dat 'macereren' een beter idee is dan meekoken. 'Macereren' betekent gewoon 'inleggen', 'laten meetrekken'. Lang geleden werd de most namelijk eerst steriel gekookt - 'tot er een ei in blijft drijven' - en dan werden er vaak smaakmakers meegekookt. Dat hoeft dus niet. Dat koken ook niet, alhoewel velen het nog zo doen.

Toevoegen van smaakmakers kan altijd nog, dus aanvankelijk niet te veel.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten