Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.

Ik werk

met raszuivere bijen die ik actief raszuiver hou
15
34%
met raszuivere bijen waarna niet meer raszuiver F1,F2 enz.
7
16%
met bastaardbijen
22
50%
 
Totaal aantal stemmen: 44

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door Freek » zo 24 feb 2019, 08:45

Kan me voorstellen dat de buckfast gekruisd met de bastaard niet handig is.
Is Moonlight mating een idee? (dan moet de buckfast imker dat natuurlijk niet toevallig dan net ook doen dus afspreken!)

Freek

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door Gerard Boswinkel » ma 25 feb 2019, 18:42

Beste MH1995,

Jij schrijft in je laatste bijdrage het volgende:
Een bij die heel vroeg broed in Nederland of er nu dracht is of niet zal dus niet lokaal zijn aangepast omdat het voorjaar gewoon te wisselvallig is en zichzelf daarmee mogelijk dood broeden = verhongeren in plaats van stoppen met broeden ook in slechte tijden.
m

In deze zaken houdt ik altijd de mening van Gerhard Liebig aan die veel volken heeft beoordeeld door het schatten van de bijen en het broed gedurende het seizoen. Hij schrijft in de maart bijdrage van zijn maandpraatje het volgende:

Kälteeinbrüche im Frühjahr bremsen die Volksentwicklung nur, wenn sie länger als eine Woche dauern. Dann tritt leicht Pollenmangel auf. Larven werden nicht mehr gefüttert, sie werden "recycelt", Eier und junge Larven zuerst. Das führt zu einem Brutknick, dem zwei bis drei Wochen später ein Bienenknick folgt.

Er gebeurt dus eigenlijk iets anders dan jij denkt. De koningin houdt niet op met het broeden maar door gebrek aan pollen, wordt het broed en de eitjes gekanabaliseerd. Volgens Gerhard Liebig gebeurt dit bij alle volken. Gewoon een natuurlijke reactie als de pollenvoorraad op is. Je kunt dit hier online lezen:
https://www.bienenjournal.de/aktuelles/ ... eobachten/

Overigens vind ik net als Tieme Wanders dat aangepast zijn aan de regio een onzin verhaal (mijn mening).

Groeten...……….

Gerard

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door tomer » ma 25 feb 2019, 19:32

En omgekeerd: wat als de bij die hier nu thuishoort omdat die aan de lokale omstandigheden is aangepast, binnenkort niet meer lokaal aangepast is omdat de omstandigheden sneller veranderen dan de bij zich kan aanpassen? Vandaag was het bvb de warmste februaridag ooit gemeten.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door Hans van der Post. » ma 25 feb 2019, 20:09

tomer schreef:En omgekeerd: wat als de bij die hier nu thuishoort omdat die aan de lokale omstandigheden is aangepast, binnenkort niet meer lokaal aangepast is omdat de omstandigheden sneller veranderen dan de bij zich kan aanpassen? Vandaag was het bvb de warmste februaridag ooit gemeten.
Dan Emigreert de niet aangepaste bij naar het noorden. :whistle:
!Hans.

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door imker Marinus » di 26 feb 2019, 11:17

tomer schreef:En omgekeerd: wat als de bij die hier nu thuishoort omdat die aan de lokale omstandigheden is aangepast, binnenkort niet meer lokaal aangepast is omdat de omstandigheden sneller veranderen dan de bij zich kan aanpassen? Vandaag was het bvb de warmste februaridag ooit gemeten.
Biologen gaan er vanuit dat een soort nooit 'klaar' is met aangepast zijn. Met ander woorden, evolutie gaat altijd door, omstandigheden zijn nooit van jaar op jaar gelijk voor alle omgevingsfactoren en en ook geldt dat nooit alle individuen die tot een bepaalde groep behoren in dezelfde mate aangepast zijn aan de omstandigheden.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door Tieme » wo 27 feb 2019, 10:48

Ik zie wel eens verschillen tussen van ver en lokaal. Carnicamoeren uit Slovenië, Oostenrijk of Zuid Duitsland die geselecteerd zijn op zwermtraagheid, hebben bij mij in Noordoost Nederland wel de neiging om te zwermen terwijl mijn eigen selectie dat niet heeft. Ik denk dat dit te maken heeft met het stuifmeelaanbod (moment, hoeveelheid per dag, aantal dagen tussen dracht dat er niet gevlogen kan worden etc. Maar zwermerij is vooral een gebrek aan aanpassing aan mijn wensen. Deze bijen zouden zich, als we het op zijn beloop lieten, misschien wel heel snel over het land verspreiden en zich dus als goed aangepast bewijzen. Na paring met de eigen lijn is de zwermerij er overigens vaak weer uit. Omdat ik zwermen lastig vind, heb ik wel liever bijen uit de eigen regio, maar die regio is wel groot (zeeklimaat Nederland en Duitsland).

En aan de andere kant kunnen soorten uit een ander milieu onvermoed toch goed met een bepaalde omgeving om te kunnen gaan. Voorbeelden hiervan zijn er genoeg. Een van de recentere is wel de Aziatische Hoornaar.

De "lokale aanpassing" is wat mij betreft een oneigenlijk argument voor het houden bepaalde bijenrassen (dat is meer persoonlijke smaak). En vooral als dat gaat om soorten die niet van de locatie zelf zijn, (zwarte bijen van Texel, Wallonië, Polen of Noorwegen zou er niet mee geschermd moeten worden. De zwarte bij uit Noorwegen is net zo min lokaal aangepast als de Carnica bij uit de Alpen, maar waarschijnlijk merk je daar, als je er mee werkt, helemaal niets van. De Buckfast wordt nu verder ontwikkeld door telers in verschillende Europese landen, dus die is misschien op verschillende locatie aangepast.

Lokale bastaarden hebben bewezen met de lokale omstandigheden om te kunnen gaan, want ze zijn er nog. Toch vind ik dat niet echt een steekhoudend argument om met lokale bastaarden te werken, want waarom zijn ze er nog? In de praktijk merkt een imker waarschijnlijk helemaal niets van een mogelijke aanpassing omdat de bijen flink verwend worden. Als het voer op is voeren we bij, er wordt geaalsterd om kaalzwermen te voorkomen etc. We behandelen tegen mijten en zorgen voor voldoende wintervoorraad. Dus waar moet een bij nou precies aan aangepast zijn?

Het niet passen van een herkomst bij een milieu is in het verleden wel aangetoond met Carnica in Tunesië (zoek maar eens in de groentjes, daar staan verslagen in). Maar daar is het ritme van de seizoenen ook wel heel anders. Daar valt de hoofdbloei in wat bij ons nog de winter is en de rest van het jaar gaat het volk vanwege de hoge temperaturen ook niet in rust. Dat is dus een combinatie waar niet lokaal aangepast zijn echt een betekenis heeft.

Als er beweerd wordt dat een ras dat hier al jaren wordt gehouden niet lokaal is aangepast omdat ze oorspronkelijk hier niet vandaan komen denk ik toch dat de plank mis wordt geslagen.

Ik denk dus niet dat lokaal aangepast zijn een van de voordelen van de lokale bastaard is ten opzichte van andere mogelijke rassen. Neemt niet weg dat er met lokale bijen prima geïmkerd kan worden en dat er ook wel echt voordelen aanzitten zoals niet met koninginnen te hoeven zeulen naar verre eilanden. Je hoeft ook niet na te denken over inteelt e.d. want je kunt er niets aan doen. Het kost waarschijnlijk een hoop minder geld ook omdat je niet hoeft te betalen voor koninginnen en plaatsing op bevruchtingsstanden. Je hebt ook al die teeltkastjes niet nodig. Maar misschien juist wel weer een imkerpak :D

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door jjmvaningen » wo 27 feb 2019, 19:05

Ben benieuwd of de resultaten te vergelijken met 2014.
zie ook: viewtopic.php?f=6&t=29217&start=10&hilit=ligustica

nyckle
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 29 mei 2005, 16:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door nyckle » do 28 feb 2019, 03:29

BuzzLightyear schreef:Eigenlijk krijg je een lokaal aangepaste bij als volgt:

Zet al je kasten rondom het bos neer, doe NIKS meer. En je krijgt ''Survival of the fittest.''. Na enkele generaties/jaren zijn de volken die in het wild in dat bos overleven 'lokaal aangepast'.

Prachtig allemaal. Maar valt er ook mee te werken met die vitte bijen? Of moeten ze dat nog van het baasje leren? :D

Vorig jaar 13 mei kwam hier een hele dikke bromzwerm. Ik weet niet dat het vroeg was. In mijn ogen heel vroeg. De ontwikkeling was ook vroeg. Ik kon het bijna niet bij-benen.

Dit volk ontwikkelde zich tot zeer prikkelbaar. Zeer aangepast? Snel één ingreep. Dichtklappen de boel en mezelf dik ingepakt 40 meter verhuizen met een zwerm boze bijen achter me aan. 10 Minuten wachten en dan verdwenen de dames. Nee, ik spiekte niet elke dag stiekem onder het kleedje.

Nu al vliegen ze als raketten. Ze staan op 2,5 bak. Enkel een blik op de vliegplank geworpen. Ik bedoel geen conservenblik.
We hebben een veel te hete zomer gehad. Er zijn omstandigheden geweest, dat de dames doordat er geen dracht was het moeilijk hebben gehad en daarom massaal binnen in de kast bleven. Als er dan een verzetje is om de boel te gaan verdedigen....Ik kan me er iets bij voorstellen.

Ik heb dus aangepaste bijen. Razend snel in het verzamelen, maar ook in het verdedigen.
Maar om nu te zeggen dat deze bijen aangepast zijn aan de omgeving.....?

BuzzLightyear, ik zou het graag willen geloven. We zijn dan ook van de varroa af. Die hoort ook zo langzamerhand tot de omgeving van de honingbij. Al meer dan 40 jaar. Ik geloof niet meer zo in een snelle evolutie zoals door jou beschreven.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door gijs.v » do 28 feb 2019, 06:47

BuzzLightyear, ik zou het graag willen geloven. We zijn dan ook van de varroa af. Die hoort ook zo langzamerhand tot de omgeving van de honingbij. Al meer dan 40 jaar. Ik geloof niet meer zo in een snelle evolutie zoals door jou beschreven.
Is er nog nooit een experiment gedaan, om op deze manier resistentie te ontwikkelen? Zou eigenlijk gedaan moeten worden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Beginnen aan de bastaardbij / De voordelen

Bericht door Tieme » do 28 feb 2019, 08:39

Jawel,

Bijen@wur is op deze manier bezig op Tiengemeten en op de Amsterdamse waterleidingduinen. Op Gotland is iets dergelijks gedaan door Ingmar Fries. En omdat het zo goed heeft gewerkt heeft iedereen nu die bijen.....en geen last meer van Varroa. Of toch niet?

Probleem is vaak dat de resistentie zich elders niet laat zien maar alleen in de onderzoeksopzet. En bij het onderzoek door Bijen@wur en sommige andere groepen worden de volken jaarlijks opgedeeld, wat door de resulterende broedstop en het kleiner maken van de volkjes zorgt voor een gedeeltelijke biotechnische varroabestrijding. Ook zullen niet alle afleggers evenveel beginmijten krijgen (en de begin infectie is van belang voor het moment waarop het volk instort). Het is dan moeilijk om het overleven van sommige volken en het doodgaan van andere aan het wel of niet resistent zijn toe te schrijven.

Ik denk niet dat er een "quick fix" is en om bijen te kweken die geschikt zijn om heden te dage mee te imkeren en goed met de varroa om kunnen gaan zullen we streng moeten selecteren. En dat kan wel even duren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten