Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Verwant aan honingbijen zijn talloze insecten. Veel imkers hebben er een speciaal oog voor ontwikkeld. Ook niet verwante insecten hebben vaak hun interesse.
Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Keijmel » ma 01 okt 2018, 07:52

tomer: "Kan het niet onderlopen met water wanneer het stevig regent?
Indien gewenst kan er onder de plank een plexiglas gelegd worden, dan kan je zonder storen kijken hoe het verloopt.
Succes!"

Bedankt!
De bunker zal niet zo snel onder water lopen omdat deze op een beschutte iets wat hoger gelegen plek is ingegraven.
Dat plexiglas is wel een goed idee....

Gebruikersavatar
Keijmel
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 apr 2018, 17:05
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Keijmel » do 28 feb 2019, 18:27

Rondom de hommelbunker staat het inmiddels vol met bloeiende krokussen en ik heb ook de eerste aardhommelkoninginnen al gespot.
Alleen is er voor zover ik weet nog niet één ingetrokken helaas.
Maar het is nog vroeg dus ik houd goede hoop :be4:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door tomer » do 21 mar 2019, 20:48

Ik heb hier dit jaar nog geen enkele hommelkoningin naar een nestplaats zien zoeken. De vorige jaren deden ze dit vanaf begin of half maart.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Franschman » za 23 mar 2019, 19:25

Beste Beeleevers,
EIS Kenniscentrum insecten heeft onlangs een aardig hommelboekje uitgegeven
Het is vooral een determinatieboekje met afbeeldingen in kleuren.
De schrijvers John Smit, Vincent Kalkman en Jeroen Rond adviseren hommels eens rustig te bekijken met een ‘queen bee plunger ‘ ! Wat mag dat wel zijn ? :?

Het bijgevoegde plaatje laat een merkbuisje zien met netje waarmee wij koninginnen merken. Ik heb de auteurs er op gewezen ,dat er voor zo’n buisje een Nederlands woord bestaat en waar dergelijke merkbuisjes te koop zijn !

Ach, leuk voor de omzet van o.a. het Bijenhuis. Alle ‘Hommeljagers’ aan het imkerbuisje :lol:

Grappig is de tekst in het boekje blz. 7 (citaat) : ‘Voordat je plannen gaat maken eerst nog een ultieme test van je nieuwe kennis. Het onderscheid tussen mannetje (niet stekend) en een vrouwtje (die wél kunnen steken). Zoek een hommelmannetje en vang deze met de hand. Word je gestoken, dan is er volgend seizoen nog wat werk te verrichten. :dance:

Ik zeg dan:”Trying is the first step towards failure ,” :clap: :doh: :lol:
Succes mensen !
Maak het niet hommeles met de harige hommels :roll:

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Franschman » vr 05 apr 2019, 00:17

De Aziatische wesp komt steeds naderbij.

Wat is een goede remedie ? Bekijk plaatje :lol:
met tekst.jpg

Gebruikersavatar
Bumblebee
Berichten: 13
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 19:07
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Bumblebee » di 05 jan 2021, 15:10

Ik zal mijn bevindingen over het wel en wee van mijn hommelkasten hier weer eens plaatsen. Het is te lang terug sinds ik ingelogd was.
Nadat 2 hommelkoninginnen intrek hadden genomen in mijn bakken werd de kolonie verwoest door waxmotten.
Het jaar daarna voor de ingang een hommelklepje geïnstalleerd. De koningin kun je leren om het klepje zelf te openen. Een kunstje dat later ook door de werksters keurig overgenomen wordt.
Dit jaar geen last van de motten gehad met als resultaat een mooi akkerhommelvolk deze zomer.
De foto laat het nest zien nadat alle hommels verdwenen waren.
Afbeelding
Verder blijven wilde bijen een andere hobby. Ik ben nu bezig om meer wilde bijen georiënteerde planten in mijn tuin te zetten.
Naast de bekende bijenhotels, (foto) wil ik ook een zandarium maken. Een met zand gevuld stuk grond voor bodem nestende bijen. En dat zijn bijna 90% van alle wilde bijen.
Afbeelding

Dus mooie plannen allemaal en wat mij betreft mag het voorjaar langzaam aan al beginnen Afbeelding

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door tomer » di 05 jan 2021, 16:29

Die wasmotten zijn inderdaad een vervelend probleem.
Eigenlijk horen ze er wel bij en kan het niet veel kwaad als ze het nest verslinden op het einde van het seizoen.
Maar als het een plaag wordt nog vóórdat er nieuwe koninginnen konden geboren worden is dat inderdaad spijtig. Klepje kan dan een oplossing zijn. Ga ik misschien ook maar beter doen. Heb jij daar verdere tips over (foto)?

Gebruikersavatar
Bumblebee
Berichten: 13
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 19:07
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door Bumblebee » di 05 jan 2021, 17:39

Ik heb mijn spullen besteld bij een Duitse meneer: Harry Abraham.
Hij heeft een hele informatieve site waar je ook spullen kunt kopen:
www.das-hummelhaus.de
Maar voor de handige doehetzelvert natuurlijk ook prima zelf te maken Afbeelding

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Hommelkastjes (Uit:'Watdeedjijvandaag?')

Bericht door tomer » wo 07 apr 2021, 17:25

Vorige maand 4 kastjes bewoond gekregen met een hommelkoningin (3x aardhommel en 1 weidehommel).
Dit jaar heb ik ze niet eerst een nacht opgesloten zoals ik andere jaren deed, maar gewoon met de hand gevangen en onmiddellijk in het kastje gezet en gewacht. Er is maar 1 kastje waar ik dit moest herhalen omdat de hommel direct bij het buitenkomen wegvloog. Bij de andere kastjes was het van de eerste poging goed: hommel komt na enkele minuten uit het kastje en vliegt zich in. Bij controle 's avonds was er een hommel aanwezig.
Goed om te weten dat het zo gemakkelijk dus ook lukt!
Ik geef ze dit jaar ook geen suikerwater, omdat het steeds mieren aantrekt en het toch ook verstoring geeft.
Bij 1 kastje kwam de hommelkoningin vorige week al met stuifmeel toe...en toen werd het koud met sneeuwstormen :?
Nu twijfel ik om toch suikerwater te geven, maar ik denk dat ik de natuur gewoon ga laten doen en niet ga ingrijpen, om geen dingen verkeerd te kunnen doen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten