Concurrentie tussen virussen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
mhoorn
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 dec 2016, 09:28
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Concurrentie tussen virussen

Bericht door mhoorn » di 26 mar 2019, 10:25

In het afgelopen jaar zijn diverse wetenschappelijke publicaties verschenen, waarin concurrentie tussen virussen (bij bijen) aan de orde komt. Zo denkt men bijvoorbeeld dat het Black Queen Cell Virus (BQCV) het Deformed Wing Virus (DWV) onderdrukt. Dat is wel te verklaren, en ook niet zo vreemd. Het zou kunnen betekenen dat virussen zich op een vergelijkbare manier gedragen als bacteriën, bijvoorbeeld dat ze elkaar verdringen en opvolgen, het ene virus verdringt het andere virus in de loop van de tijd. Dit hele idee past goed bij het gegeven dat bijenvirussen seizoensmatig voorkomen.
Voor de imker is belangrijk te weten dat virussen niet per se schadelijk of dodelijk voor de bijen zijn. Men kan een virus beschouwen als een tijdelijke aanpassing, die daarna gevolgd wordt door een andere aanpassing aan de omstandigheden. In een artikel op mijn website laat ik mijn licht schijnen op deze materie. https://www.science-in-water.com/Nederl ... bijen.html

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Concurrentie tussen virussen

Bericht door Fish » di 26 mar 2019, 11:43

Dinsdag, een mooie dag om een stukje (pseudo-?)wetenschap te lezen, dacht ik zo. Na een paragraaf of tien van het gelinkte artikel te hebben gelezen, viel mijn oog op de scroll balk. Bleek dat ik nog niet eens op de helft was. Gezien het gebrek aan concrete inhoud van deze eerste paragrafen toch maar gekeken of er daadwerkelijk een slot of conclusie aan zat te komen, en zie daar; Ferro-Bee. Helaas, toch niet geheel onafhankelijk geschreven. Schitterend ook wat er op het eind over de adviseurs van de KONVIB wordt genoemd.

Ik ben een absolute tegenstander van het woord, maar ik zou dit stukje jammergenoeg scharen onder nepnieuws. Alhoewel, nieuws? Blijkbaar een artikel uit 2016.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Concurrentie tussen virussen

Bericht door Hans van der Post. » di 26 mar 2019, 14:36

In 2016 was dit ook een discussie punt zie: viewtopic.php?f=4&t=31574&p=204773#p204773
Een gewaarschuwde imker telt voor twee :!:
!Hans.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Concurrentie tussen virussen

Bericht door Tieme » wo 27 mar 2019, 07:42

Zullen we dan allemaal maar een paar roestige spijkers aan het wintervoer toevoegen? Dat zal wel helpen.
Nee, serieus, in plaats van nog meer troep over de bijen uit te storten, moeten we ons echt afvragen wat we ze daarmee aandoen.

mhoorn
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 19 dec 2016, 09:28
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Concurrentie tussen virussen

Bericht door mhoorn » do 28 mar 2019, 15:26

De bovenstaande reacties doen mij nog het meest denken aan een in de bijenkast uit de hand gelopen fermentatie, waarbij een te sterke verzuring is opgetreden. Met als gevolg een ongewenst gedrag van de bijen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Concurrentie tussen virussen

Bericht door Hans van der Post. » do 28 mar 2019, 16:47

mhoorn schreef:De bovenstaande reacties doen mij nog het meest denken aan een in de bijenkast uit de hand gelopen fermentatie, waarbij een te sterke verzuring is opgetreden. Met als gevolg een ongewenst gedrag van de bijen.
Beste Maarten zou eens bij je zelf te rade gaan. :think:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten