Nu al raat overhangen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Nu al raat overhangen

Bericht door krisnatoon » di 02 apr 2019, 14:35

Hallo,

Ik heb een volk waarvan ik (vrijwel) zeker weet dat de moer er niet meer in zit.

Kan ik nu al een raam met open broed overhangen zodat (als de moer er inderdaad niet meer is) de bijen redcellen kunnen maken of is het daar nog te vroeg in het seizoen voor. (Ik heb in de moerloze(?) kast welgeteld 1 dar gezien.)

Alvast dank voor jullie antwoord,

Groet, Kris

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Na al raat overhangen

Bericht door Fish » di 02 apr 2019, 15:08

Wachten is sowieso geen optie, dus wat moet je anders? Ik heb mijn moerloze volk in ieder geval verenigd met een ander klein uitgewinterd (moergoed) volk, was in mijn geval het handigst.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat je winterbijen niet al te lang meer mee gaan, en dat je alweer een dikke maand verder bent voor de nieuwe koningin goed aan de leg is. Kortom, het zou vast kunnen lukken, maar er is ook een redelijke kans op falen. Blijft gokken nu.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nu al raat overhangen

Bericht door Teake de Jong » di 02 apr 2019, 16:34

Ik kwam gisteren een zelfde volk tegen, mooi groot maar 100% broedloos.
Ik zag de nodige Darren rond scharrelen, dus heb er een raam met brias ingehangen.
Hopelijk heb ik over een aantal weken weer een mooie moer in de kast.

Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Nu al raat overhangen

Bericht door krisnatoon » wo 03 apr 2019, 18:01

Hallo,

Als de verwachting is dat ze toch geen moerdoppen maken kan ik het volk natuurlijk ook samenvoegen met een ander volk. Dan ben ik dit volk wel kwijt wat ik liever hou, maar ja....Dus ik heb wel een optie.

Groet,

Kris

Gebruikersavatar
harry mouris
Berichten: 291
Lid geworden op: wo 04 mei 2016, 09:16
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 16
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Oosterwolde (gld)
Contacteer:

Re: Nu al raat overhangen

Bericht door harry mouris » wo 03 apr 2019, 18:26

krisnatoon schreef:Hallo,

Als de verwachting is dat ze toch geen moerdoppen maken kan ik het volk natuurlijk ook samenvoegen met een ander volk. Dan ben ik dit volk wel kwijt wat ik liever hou, maar ja....Dus ik heb wel een optie.

Groet,

Kris
Als de koningin weg is gaan ze zeker redcellen maken. De zorg is of er geslachtsrijpe darren zijn als de nieuwe q haar bruidsvlucht maakt.

Ik zie dat je 5 volken hebt. Ik zou nu de bijen over de andere volken verdelen. Die hebben dan extra bijen waardoor je honing opbrengst en broedaanzet vergroot bij die volken. Later in het voorjaar maak je dan een flinke verzamelbroedaflegger en heb je je 5e volk in 1 keer weer terug en meteen aan zwermverhindering gedaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten