Met honingzeep schoner ?

Over producten voor bijen (suiker) en van bijen (was/honing/stuifmeel/propolis enz.), recepten, en over de therapeutische mogelijkheden van deze produkten.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Met honingzeep schoner ?

Bericht door Franschman » vr 05 apr 2019, 00:37

Beste Beeleevers,
Wie kan iets zinnigs zeggen over zeep die gemaakt zou moeten zijn met honing ja zelf met pollen erbij !
Blijf je aan deze zeep plakken of wordt je een onweerstaanbare Lover, ook voor de bijen ? :lol:
Honingzeep met pollen, werkt dat.png
Honingzeep met pollen, werkt dat.png (297.82 KiB) 1918 keer bekeken

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Met honingzeep schoner ?

Bericht door Fish » vr 05 apr 2019, 10:50

Als hooikoorts patiënt en imker heb ik nog nooit baat gehad van pollen of lokale honing, maar er schijnen mensen te zijn die hier wel iets van merken. Ik denk dat een dergelijke zeep met pollen ook voor deze mensen is bedoeld. Aan de andere kant is hooikoorts niet bepaald een contact-allergie, dus wat je met pollen op de huid doet zou ik zo snel niet kunnen verzinnen. Hoogstens hebben pollen een mild schurend effect, ze maken het wat eenvoudiger om vuil te verwijderen.

Als hobbyist zeepmaker krijg ik het niet of nauwelijks voor elkaar om een (goede) honing zeep te maken. Verzeping gebeurd in een sterk basisch milieu (immers werk je met natronloog, gootsteenontstopper), waarbij de temperatuur ook flink kan toenemen. Van enige honing geur of dergelijks bleef bij mijn experimenten niets over. Recepten voor hobbyisten gebruiken dan ook vaak honing-parfum. Toch hoor ik wel eens van iemand dat het is gelukt een honingzeep te produceren. Het zou een mooi kunstje zijn, maar ik vermoed dat het niet echt van toegevoegde waarde is voor de zeep. Er zijn makkelijkere manieren om een kwalitatief goed zeep te maken.

Op industriële schaal lukt het blijkbaar wel om met honing een zeep te maken. Honing in zeep werkt dan als bevochtingingsmiddel, het laat de zeep beter aan de huid kleven en zorgt ervoor dat de huid minder snel uit droogt. Misschien lukt het hier wel om iets van de geur te conserveren. Toch denk ik dat het vooral een soort van imago-booster is. Zeep met honing en pollen klinkt als schitterend artisanaal product. Lekker natuurlijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten