Wat nu te doen

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Wat nu te doen

Bericht door krisnatoon » wo 08 mei 2019, 13:21

Hallo,

Vanmorgen een zwerm gehad die nu al een flinke tijd terug zijn gegaan en nu onder de kast hangt waar ze uit gekomen zijn. Zie de foto. Wat nu te doen??

Voorlopig laten hangen en later toch scheppen als zwerm? Of gewoon laten zitten en hopen dat ze weer terug in de kast gaan. (Of nog iets anders doen?)

Alvast dank voor het antwoord.

Groet, Kris
Bijlagen
Zwerm.jpg
Laatst gewijzigd door krisnatoon op wo 08 mei 2019, 13:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Wat nu te doen

Bericht door oldtimer » wo 08 mei 2019, 13:30

Is dit wel een zwerm?

Waar hangt die koningin uit?
Zitten er Doppen in dat volk?
Alexander (Lex)

krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Wat nu te doen

Bericht door krisnatoon » wo 08 mei 2019, 13:34

Dat weet ik niet. De afgelopen tijd was het te koud om in de kasten te gaan en ik weet niet of ik nu deze kast mag openmaken. Waar de koningin dus is weet ik niet.

krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Wat nu te doen

Bericht door krisnatoon » wo 08 mei 2019, 13:49

Terwijl ze lange tijd onder de kast hingen zijn ze nu ineens (grotendeels) de kast in gegaan. Alleen 2 plukken bijen zitten nog verspreid op/onder de kast. Dus het acute probleem opgelost. Zou ik nu in de kast mogen kijken om te zien hoe het ervoor staat of kan ik ze nu beter even rust geven en bijvoorbeeld morgen de kast in gaan?

Lippe

Re: Wat nu te doen

Bericht door Lippe » wo 08 mei 2019, 13:52

Het lijkt een zwerm die is teruggeslagen op de kast. Is je Q geknipt?

Je zult toch echt de kast in moeten ben ik bang...

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Wat nu te doen

Bericht door Fish » wo 08 mei 2019, 13:54

Ik weet niet zoveel over dit volk. Hoe groot waren ze, wanneer was je laatste inspectie, was je moer geknipt, heb je toevallig vorige week een zwerm zien vertrekken, hoe was de zwermstemming de afgelopen tijd; dit zijn voor mij belangrijke vragen. Nu maar gokken; ik zie weinig bijen in kleine klompjes. Ik vermoed nu meerdere nazwermen, met meerdere koninginnen. Doe je niets, dan heb je de kans dat ze vertrekken. Een optie is om ze nu even bij elkaar in een klein kastje te stoppen, en ze later vandaag (ca. zonsondergang) weer terug in de kast te zetten. De koninginnen zoeken het dan vaak zelf wel uit. Ook zou ik toch maar even gaan kijken voor gesloten en/of uitgelopen doppen, anders heb je kans dat er morgen/overmorgen of misschien zelfs vandaag ook koninginnen uitlopen en alsnog vertrekken. Maar zoals ik al zei, wat je nu moet doen en wat er aan de hand is, het blijft even gokken met deze informatie.

Qua weersomstandigheden is het misschien niet ideaal, maar als je met doeken werkt en snel te werk gaat dan zal je al snel weten wat er aan de hand is.

krisnatoon
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 12 aug 2015, 11:18
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Re: Wat nu te doen

Bericht door krisnatoon » wo 08 mei 2019, 14:02

Dank je wel voor jullie reacties!

Groet, Kris

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten