Zwerm, niet te versmaden

Aan het bijenhouden valt veel te beleven. Voor velen de hoofdreden om zich op deze natuurhobby te storten. Wat kun je erover vertellen.
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Zwerm, niet te versmaden

Bericht door Franschman » ma 20 mei 2019, 09:21

Bedankt voor de foto’s die duidelijk maken dat je te maken hebt met een zwerm ‘complicado’. Je kan er een raam open broed aan opofferen om de zwerm naar voren te krijgen.
Als ‘bijenredder’ verdien je een compliment :clap: :be9:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwerm, niet te versmaden

Bericht door tomer » ma 20 mei 2019, 12:39

Voorlopig nog niet veel gered :P
Wel al een raampje open (darren)broed opgeofferd zonder resultaat. Benieuwd of de trechter iets oplevert of integendeel de situatie voor de bijen verergert.
Ik krijg regelmatig oproepen voor bijen die in een spouwmuur zitten. De brandweer mag ze niet verdelgen, dus bellen ze een imker. Als ik uitleg dat het bijna onmogelijk is om ze uit de muur te krijgen, worden ze alsnog verdelgd door de eigenaar van de woning. Spijtig en te voorkomen als de bijenhouders in de buurt wat meer aan zwermbeheersing zouden doen. Of als de mensen nu eens zouden bellen vóórdat de bijen in een muur gaan zitten...

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zwerm, niet te versmaden

Bericht door A.A. Staals » ma 20 mei 2019, 14:11

tomer schreef:Voorlopig nog niet veel gered :P
Wel al een raampje open (darren)broed opgeofferd zonder resultaat. Benieuwd of de trechter iets oplevert of integendeel de situatie voor de bijen verergert.
Ik krijg regelmatig oproepen voor bijen die in een spouwmuur zitten. De brandweer mag ze niet verdelgen, dus bellen ze een imker. Als ik uitleg dat het bijna onmogelijk is om ze uit de muur te krijgen, worden ze alsnog verdelgd door de eigenaar van de woning. Spijtig en te voorkomen als de bijenhouders in de buurt wat meer aan zwermbeheersing zouden doen. Of als de mensen nu eens zouden bellen vóórdat de bijen in een muur gaan zitten...
Spouwmuur isolatie een oplossing? :lol:

ad staals

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Zwerm, niet te versmaden

Bericht door Franschman » ma 20 mei 2019, 19:12

Beste Beeliever,
Zelf nog nooit geprobeerd , een stofzuiger , water in laten, zwaar beroken ?

Succes met het waarmaken van je reeds verdiende predikaat :be1: :D

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwerm, niet te versmaden

Bericht door tomer » ma 20 mei 2019, 19:31

De trechter uit gaas lijkt zijn werk te doen: ondertussen zit er ongeveer 1 raam bijen rustig in de kast. Nu enkele dagen afwachten en hopen dat er dan een koningin tussenzit...

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Zwerm, niet te versmaden

Bericht door Eddy Geurtsen » ma 20 mei 2019, 20:06

Tomer, je bent volgens mij op de goede weg, ook al denk ik dat het nog wel even gaat duren voordat je Hare Majesteit ook in de kast hebt. Bijen laten het open broed niet in de steek, dus heb je nu tweespalt gezaaid in het volk. Eén deel zit in de spouw, waar de moer ook een broednestje is begonnen. Maar als je zorgt dat er open broed in de kast aanwezig blijft, zal de moer uiteindelijk in de kast komen.
Trouwens, met een bijenuitlaat krijg je de werksters ook uit de spouw, maar het is de vraag of de moer er ook door kan....

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwerm, niet te versmaden

Bericht door tomer » di 21 mei 2019, 00:04

Met een paar warme dagen zullen er wel meer bijen de muur uitkomen en in de kast belanden. Dan kan ik evt opnieuw een raam broed inhangen. Het vorige raampje hebben ze niet warm gehouden. Als het om een voorzwerm gaat, dan zal het inderdaad wat langer kunnen duren. Dan zijn de eerste eitjes nu gelegd en komt de koningin niet zomaar uit die muur. Hoewel hun voorraad eten snel op zal zijn en ze wel zullen moeten...
Ik ben benieuwd...

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Zwerm, niet te versmaden

Bericht door Franschman » di 21 mei 2019, 10:50

Beste Beeliever Tomer.
Ik heb hier nog een originele oplossing die door Snelgrove, de uitvinder van het befaamde bord, werd toegepast. Zijn motto:”Als de baard maar goed zit” :lol:
Wel je kin van te voren goed scheren ! :be3:
Je moet wel ‘aantrekkelijk’ zijn voor bijen en stalen zenuwen hebben ! Heb jij die ? :D Succes !
2AD14485-2DB0-48D4-A11C-B8B8253CF33B.jpeg
2AD14485-2DB0-48D4-A11C-B8B8253CF33B.jpeg (29.7 KiB) 3292 keer bekeken

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwerm, niet te versmaden

Bericht door tomer » vr 24 mei 2019, 01:29

Ondertussen al enkele ramen bijen in de kast, niet direct een koningin te zien. Maar ze hebben nog enkele gaatjes en barsten in de muur gevonden langswaar ze blijkbaar de muur in konden. Allemaal dicht gemaakt en suikerwater gevoerd.
Er zijn nog mogelijkheden voor de bijen als de koningin de muur niet uitkomt: nieuwe koningin invoeren, bijen verenigen met een aflegger...

Lippe

Re: Zwerm, niet te versmaden

Bericht door Lippe » vr 24 mei 2019, 10:45

Telefoontjes van mensen met bijen in de spouw verwijs ik direct door naar de ongediertebestrijding van de gemeente. Dat volk krijg je er niet uit hoor. Misschien met en héleboel mazzel en hopen dat het een nazwerm is en de q nog niet aan de leg is in de spouw. Die kans acht ik vrijwel nihil. Een pens werk voor niks. Ook al zou je de moer eruit krijgen, wat denk je dat de bijen doen met het open broed dat achter blijft?

Een reden om je moeren te knippen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten