Concurrentie tussen “imkers”

Over bestuiving bij fruit- en zaadtelers en dergelijke.
Plaats reactie
Wilfred
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 27 aug 2010, 08:24
Contacteer:

Concurrentie tussen “imkers”

Bericht door Wilfred » do 13 jun 2019, 19:06

Dit seizoen werd ik onaangenaam verrast door mijn fruitteler.
Deze meldde mij dat er een imker bij hem kwam die aanbood volgend jaar 25 volken te leveren voor de kersen voor slechts €50,- per volk.
Zelf sta ik hier al 20 jaar met veel voldoening en vraag ook zeker niet de hoofdprijs.
De fruitteler vroeg zich af of er geen afspraken over waren maar vond het een aantrekkelijk aanbod en vond het voor mij erg vervelend. Ik zou nog geïnformeerd worden over zijn keuze.
Fijn zulke collega imkers die op deze manier de markt verzieken.
Wilfred

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Concurrentie tussen “imkers”

Bericht door crunx » do 13 jun 2019, 22:12

Blijf je toch houden, gebeurd in alle branches.

Verbaas me wel een beetje over dat jij daar na 20 jaar pas achter komt..

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Concurrentie tussen “imkers”

Bericht door Fish » vr 14 jun 2019, 10:12

Erg vervelend. Er is natuurlijk geen wettelijke verplichting, valt nooit te handhaven, maar er is wél een advies. Het advies is 75,- waarmee de betreffende imker zich dus behoorlijk in de vingers snijdt. Met jouw 20 jaar ervaring en vermoedelijk al 20 jaar een tevreden klant, lijkt je mij een betrouwbare imker. Ik zou de teler dan ook zeker wijzen op het risico wat hij loopt, de andere imker moet nog maar bewijzen dat hij kan leveren. En is de prijs eenmalig, een keertje het fruit proberen misschien, of komt hij net als jij volgend jaar gewoon weer?

Nu even met een ander brilletje. Ik zou als hobbyist ook wel eens op het fruit willen staan, maar ik kom gewoon niet aan de beurt. Er zijn in ieder geval blijkbaar genoeg imkers, zeker in mijn omgeving. Om het een keertje te proberen zou ik het ook wel eens voor die 50 euro willen proberen, misschien wel alleen voor de honing. Maar nogmaals, ik ga er van uit dat je als teler ook wel iets meer betaald voor de ervaring en garanties van een imker die al jaren aan bestuiving doet.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Concurrentie tussen “imkers”

Bericht door Hans van der Post. » vr 14 jun 2019, 10:53

Er zijn prijsafspraken al jaren lang tussen de fruit club en de bijen club juist om zulke rottige zaken te voorkomen.
Maar die fruitteler is dus een krent en die imker die beneden de prijs gaat zitten een vervelende imker den geen knip voor zijn neus waard is.

Heb jaren lang in boomgaarden gestaan maar veel fruithoning in het voorjaar is er nooit geweest.
Pas toen ik thuis bleef had ik bakken vol voorjaarshoning.
!Hans.

Lippe

Re: Concurrentie tussen “imkers”

Bericht door Lippe » vr 14 jun 2019, 11:54

BuzzLightyear schreef:
Wilfred schreef: Fijn zulke collega imkers die op deze manier de markt verzieken.
Wilfred
Verzieken? Eerder gezonde concurrentie. We gaan toch geen prijsafspraken maken?

Volgens mij een gevoelig onderwerp, net zoals dat bijna niemand zijn honingopbrengst prijsgeeft tenzij deze enorm is. Ook van bevruchtingspercentages hoor ik bijna niets over terug.

Maar +1 aan Buzz en Fish. Dit noemen we marktwerking en voor prijsafspraken zijn al een hoop bedrijven beboet. Blijkbaar is/wordt het aanbod aan volken groter dan de vraag. Tsja... en dan daalt de prijs.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Concurrentie tussen “imkers”

Bericht door crunx » vr 14 jun 2019, 13:45

Lippe schreef: Volgens mij een gevoelig onderwerp, net zoals dat bijna niemand zijn honingopbrengst prijsgeeft tenzij deze enorm is. Ook van bevruchtingspercentages hoor ik bijna niets over terug.
Van mij mag je best de getallen weten hoor, ik weet ze ook wel van een aantal collega's.
Maar vergelijk wel appels met appels.

En neem ook in acht waarvoor iemand bijenhoud. Want iemand die voor de honing gaat zal zijn bijen anders houden dan iemand die gewoon wil vermeerderen, of koninginnen wilt telen.
Lippe schreef: Dit noemen we marktwerking en voor prijsafspraken zijn al een hoop bedrijven beboet. Blijkbaar is/wordt het aanbod aan volken groter dan de vraag. Tsja... en dan daalt de prijs.
Mee eens, echter het voeren van een gezonde bedrijfsvoering is ook belangrijk. En als dat betekend dat men een richtprijs hanteerd is daar niets mis mee. Markten kunnen namelijk wel degelijk worden bedorven.

Dus als men zich vast houd aan het voeren van een minimum prijs voor het voeren van bestuivingswerkzaamheden ten behoeve van een gezonde bedrijfsvoering wil ik nog wel de confrontatie aangaan wat betreft een boete. Want elke rechter zal begrijpen en inzien dat die vlieger niet op gaat

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten