Verkleinen vlieggat. Feed- back

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Verkleinen vlieggat. Feed- back

Bericht door Franschman » za 27 apr 2019, 19:05

Waarde Beelievers,
U kent ze zeker wel de langgerekte houten ‘stokjes’ waarmee je het grote vlieggat
1. Kan afsluiten,2 .verkleinen met twee vlieggaten. 3 verkleinen met één vlieggat.

Ondanks het feit dat ik deze verkleinblokjes nauwkeurig schilder , zeker de kopse kanten, is de levensduur van deze vurenhouten vliegatverkleiners zeer beperkt.
Houtrot doet ze de das om. Nu de kernvraag! Waarom is zo’n vlieggatverkleiner niet in kunststof uit te voeren ? :roll:
Kunnen wij als afnemers niet een zogenaamde feedback geven aan de producenten ,zodat het gevraagde product op de markt komt ?

Doordat ik in meerdere landen met verschillende kasttypen heb gewerkt,heb ik kennisgenomen van vóór-en nadelen van kasttypen en de gereedschappen die men gebruikt.
Een plastic Nicot-bodem is heel handig bij de Dadant kast, nu nog op de juiste
Spaarkastmaat in Nederland te leveren.
Een gemakkelijk verplaatsbaar (via zgn slobgaten) luifeltje dat de vliegplank droog houdt ,kan voor een buitenopstelling handig zijn (foto volgt) ook voor zesramertje top. Geen ‘plakkers’ meer op de vliegplank :?

Een Consumentenbond voor Imkers of een Keuringsdienst van - en voor imkerwaar,
Laat dat eens bewaarheid worden. :?
De===> ‘Beste Keus’ ook voor uw portemonnee :clap:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verkleinen vlieggat. Feed- back

Bericht door Hans van der Post. » za 27 apr 2019, 19:20

Vlieggat verkleiner noem je dit. Gewoon van eiken maken daar groeit toch veel van in Frankrijk. :think:
!Hans.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Verkleinen vlieggat. Feed- back

Bericht door maartenkleijne » za 27 apr 2019, 22:39

jaren geleden heb er een aantal gehad van tropisch hardhout, onverslijtbaar, helaas kwijt geraakt.... successievelijk. Eerst jarenlang 5, toen opeens nog 3, etc.
gr,
m

Lippe

Re: Verkleinen vlieggat. Feed- back

Bericht door Lippe » zo 28 apr 2019, 10:20

Voor de spaarkast bestaan er nicot bodems en ook kunststof vlieggatverkleiners zijn ook gewoon verkrijgbaar

De bodems kosten iets meer dan een tientje en de vlieggatschuifjes slechts € 1,25

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Verkleinen vlieggat. Feed- back

Bericht door Franschman » zo 28 apr 2019, 15:27

Beste Beelievers,
Bedankt voor de reacties, blijft echter de vraag of en hoe wij als afnemers van imkerspullen invloed kunnen uitoefenen op de soort en kwaliteit van Imkerartikelen. Ik zal hier de affaire met beroerde kunstraat meer niet aanroeren!

Een steen des aanstoots is voor mij het feit dat plasticvoerbakjes dekseltjes hebben met kleine pootjes die als scharnieren dienen.

Bij het grondig schoonmaken dient men dekseltjes en/of bakjes zo te manipuleren dat kwetsbare dunne pootjes vrijkomen. Regelmatig breken deze pootjes dan ook af en zeg niet dat ik onhandig ben. Een ezel stoot..

Hier ligt de opdracht voor de producent om verbetering toe te passen. Dáárom is het zaak onze stem eens te laten horen en de producent of handelaar ==>feedback geven :( Dan weet zo’n externe partij wat wij willen !
Samen sterk voor een goed product! : Ja toch :lol:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Verkleinen vlieggat. Feed- back

Bericht door tomer » zo 28 apr 2019, 17:05

Je zou toch denken dat zo'n producent van imkermateriaal zelf bijenvolken heeft. Maar ik merk ook dikwijls dat er verbeteringen zouden kunnen gemaakt worden. Bvb overal correcte bijenruimte. Waarom zijn honingkamers dadant 17 cm hoog als de raampjes 16 cm hoog zijn. Tussen raampjes die boven elkaar hangen zit dan 1 cm en wordt dikwijls braamraat gebouwd. 16,7 cm lijkt mij logischer. Idem met (houten) minipluskastjes. Raampjes met verticale bedrading mogen een stevigere onder- en bovenlat hebben zodat ze minder snel kromtrekken.

bazzel
Berichten: 126
Lid geworden op: ma 03 jul 2017, 21:35
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Verkleinen vlieggat. Feed- back

Bericht door bazzel » do 09 mei 2019, 21:52

Franschman schreef:Beste Beelievers,
Bedankt voor de reacties, blijft echter de vraag of en hoe wij als afnemers van imkerspullen invloed kunnen uitoefenen op de soort en kwaliteit van Imkerartikelen. Ik zal hier de affaire met beroerde kunstraat meer niet aanroeren!

Een steen des aanstoots is voor mij het feit dat plasticvoerbakjes dekseltjes hebben met kleine pootjes die als scharnieren dienen.

Bij het grondig schoonmaken dient men dekseltjes en/of bakjes zo te manipuleren dat kwetsbare dunne pootjes vrijkomen. Regelmatig breken deze pootjes dan ook af en zeg niet dat ik onhandig ben. Een ezel stoot..

Hier ligt de opdracht voor de producent om verbetering toe te passen. Dáárom is het zaak onze stem eens te laten horen en de producent of handelaar ==>feedback geven :( Dan weet zo’n externe partij wat wij willen !
Samen sterk voor een goed product! : Ja toch Afbeelding
Mensen kiezen ook voor goedkoop.
Bij een bijen winkel waar ik veel kom hadden ze eerst hele mooie ramen. Goede kwaliteit wel paar euro duurder dan op andere plaatsen. Werd te weinig verkocht. Te duur dus nu zijn er alleen slechte kwaliteit ramen te koop...
Plastic vlieggat verkleiners maken is duur! Zeker voor het aantal. Mal maken en andere productie kosten. Kans groot dat veel mensen dan de goedkope houten verkleiners gaan kopen en de dure plastieken laten liggen....mijn gedachte op de zaak

Verstuurd vanaf mijn SM-A310F met Tapatalk

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Verkleinen vlieggat. Feed- back

Bericht door Toxiq » vr 14 jun 2019, 15:55

Als je aan een stukje padouk (padoek) kunt komen heb je verkleiners die heel lang mee gaan (en niet hoeft te schilderen)
Het word met enige regelmaat gebruikt bij schuttingen (de duurdere) dus er is wel aan te komen
Is eerst rood, verkleurd buiten naar goudbruin en na een paar jaar vergrijst het

Eens per jaar (winter) even schoonnmaken en met een doekje wat gekookte lijnolie er op en klaar is franschman
Douglas gaat ook in ieder geval veel langer mee dan vuren en is makkelijk aan te komen en relatief goedkoop

Als er voldoende interesse is wil ik wel eens kijken of ik een stapel vlieggat verkleiners kan realiseren, moet ik wel de maten hebben (wij gebruiken dadant)

peter-koi
Berichten: 424
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 19:19
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Nieuw lekkerland.
Contacteer:

Re: Verkleinen vlieggat. Feed- back

Bericht door peter-koi » vr 14 jun 2019, 19:06

Misschien stom van mij ,maar ik heb gewoon schilderstape genomen dubbel en je kan het zo groot of klein maken als je wilt.
En het heeft deze week best hard geregend, maar het blijft gewoon zitten.

Groet Peter.
.

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Verkleinen vlieggat. Feed- back

Bericht door Franschman » za 15 jun 2019, 23:44

Beste Beelievers,
Nog steeds blijf ik pleiten voor de fabricage van een vlieggat-verkleiner van Kunststof[/u ]geschikt voor de Spaarkast.

Lange levensduur, eenvoudig onderhoud, makkelijk te plaatsen in de vliegopening, ook als er een broedkamer op de bodem staat !
Dit dus als vervanging van de nu in het nu in de handel gangbare vurenhouten model.

De in de handel zijnde houten verkleiners hebben , ook na schilderen, geen lange levensduur en gaan soms vervelend trekken en zijn dan moeilijk in een vlieggat te plaatsen zeker op de bodem waar al een broedkamer op staat.

Voor producenten moet de vervaardiging van zo'n object toch rendabel in de imkersmarkt te zetten zijn. :dance:
Welke producent/ondernemer durft dat aan ? :doh:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten