Nauwelijks broed, volk wel gezond volgens mij

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
FrankMSittard
Berichten: 3
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 19:30
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica, Buckfast
Contacteer:

Nauwelijks broed, volk wel gezond volgens mij

Bericht door FrankMSittard » di 25 jun 2019, 19:41

Hallo,

Ik heb ongeveer 10-20 kasten momenteel. ( vorig jaar begonnen )
Wat mij opvalt, kleine volken ( lees afleggers van dit jaar, volken die met niet meer als 11 ramen deze lente zijn begonnen )
groeien als kool en produceren massaal broed.

Echter volken die bij mij al op 2 volle Segeberger bakken zitten ( kamers ) + 1 honingkamer ( ook volle simplex ramen )
produceren nauwelijks broed. Zo weinig dat ik bij sommige naar de koningin ben gaan zoeken en indien niet gevonden
voor de zekerheid raampje BRIAS ( broed in alle stadia ) bij heb gehangen bang voor een moerloos volk.
Deze BRIAS worden keurig verzorgd en verzegeld en word gewoon net,gezond gesloten broed. Geen redcellen dus. Mijn conclusie:
Moer aanwezig.

Mijn vraag:
Voelen bijen aan dat hun volk "groot" genoeg is?
Kortom als het volk 2 volle kamers ( 22 raams dus ) beslaat stopt de koningin dan simpelweg met broed produceren?
Volgens de theorie die ik geleerd heb gekregen tijden de cursus stopt de koningin in principe nooit ( behalve de winter ) met broed maken.
Overigens tref ik zowel honing aan ( zeer veel ) als stuifmeel in de raten dus een gebrek aan dracht is het probleem zeker niet. ( heb een zeer sterk drachtgebied , 80 kg honing per kast is geen uitzondering althans vorig jaar )

Wie herkent bovenstaande, moet ik me zorgen maken? Welke informatie hebben jullie wellicht nog meer nodig?
Alvast dank :D

James
Berichten: 29
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 20:30
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Nauwelijks broed, volk wel gezond volgens mij

Bericht door James » di 25 jun 2019, 20:34

FrankMSittard schreef: Echter volken die bij mij al op 2 volle Segeberger bakken zitten ( kamers ) + 1 honingkamer ( ook volle simplex ramen )
produceren nauwelijks broed.
Hoeveel broedramen bevat zo'n volk op dit moment?
Wordt er wel voer naar de HK gesleept?

Wat is de leeftijd van je koningin?
Gebruik je F1?

FrankMSittard
Berichten: 3
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 19:30
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica, Buckfast
Contacteer:

Re: Nauwelijks broed, volk wel gezond volgens mij

Bericht door FrankMSittard » di 25 jun 2019, 20:42

Hallo,

Nee het zijn geen F1 volken, merendeel zijn volken die ik van stoppende imkers heb overgenomen ( ivm leeftijd of einde hobby etc etc )
Als het een raampje broed ( aan een kant dus niet beide kanten ) is het al veel.
Dus niet GEEN broed , maar wel zeer minimaal, ter vergelijking die kleine volkjes hebben minstens 4 volle ramen kotsvol met broed, zelfde standplaats dus drachtgebied is het probleem zeker niet.

Maar wel 1 zon klein volk is groot gegroeid ( lees van 6 ramen naar 22 ramen ) en doet nu hetzelfde. Dus had veel broed maar is nu ook over op minimale broed. ( lijkt erop dat ze alleen de dode bijen aanvullen maar niet meer in "groeimodus" staan )

Grote vraag is: Is dit natuurlijk, gebeurd dit bij alle imkers? Of doen grote volken ( lees 22 ramen of meer ) bij jullie evengoed massaal broed nog aanmaken?( en kan dit dus wel op een probleem duiden )

FrankMSittard
Berichten: 3
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 19:30
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica, Buckfast
Contacteer:

Re: Nauwelijks broed, volk wel gezond volgens mij

Bericht door FrankMSittard » di 25 jun 2019, 20:46

Tevens moet ik ook wel vermelden dat de volken die niet meer hard groeien ( met dit "broedprobleem" ) wel gewoon massaal honing binnen brengen momenteel.
Tevens constateer ik geen afwijkende activiteit op de vliegplank.
Wel constateer ik dat de hoeveelheid bijen die stuifmeelkorrels op de poten hebben, ( de zogenaamde klompjes ) bij deze
minimale broed volken ook minimaal is.
De volken ( kleintjes dus ) die wel nog massaal broed aanmaken zie ik ook veel bijen met stuifmeelklompjes.

Lippe

Re: Nauwelijks broed, volk wel gezond volgens mij

Bericht door Lippe » di 25 jun 2019, 21:37

Zonder broednest halen de bijen massaal honing dat is een voordeel dat je nu hebt.
Maar zulke kleine broednestjes is wel opmerkelijk.
Ik kan maar aan 1 ding denken en dat is ruimte tekort.
Mijn broednesten beslaan nog steeds 1,5 tot 2 bakken. Zijn wel allemaal F1’s van dit jaar en een oude F2. De honing wordt netjes naar boven het rooster gesleept. Heb wel een 2e HK bijgezet, want de dracht is enorm hier. Net op tijd, want ze begonnen de broednesten al te verzuipen.
De afleggers gaan ook als een speer, niets afwijkends voor zover ik kan zien.
Had vorig jaar tijdens de hittegolf wel een broedstop bedenk ik me ineens. Er waren meer imkers die dit hadden.

Matthijsb
Berichten: 32
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 11:06
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 2
Contacteer:

Re: Nauwelijks broed, volk wel gezond volgens mij

Bericht door Matthijsb » di 25 jun 2019, 23:48

Ik had dat met een van de twee volken ook, wilde niet groeien, nu ruim een maand later zit die vol met broed.

Ze zullen dat wel om een reden doen, wat in mij op komt is om varroa te verminderen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten