Wie herkent dit?!

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Zwerm opsluiten

Bericht door tomer » zo 23 jun 2019, 14:23

Gisteren zwerm geschept en naar huis gebracht.
Vandaag dezelfde zwerm opnieuw geschept... :?
Het is mij nu al 3x overkomen deze maand dat een geschepte zwerm opnieuw vertrekt. :think: Ik voer de eerste 3 dagen niets bij en geef plaats in de kast om te trossen.
Dat een zwerm opnieuw vertrekt op de plaats waar die geschept is, kan ik goed begrijpen, de speurbijen hebben dan iets beters gevonden. Daarom wacht ik niet meer tot savonds om een zwerm naar huis te brengen. Als ze allemaal in de kast zitten, behalve wat rondvliegende bijen, gaat de kast dicht en breng ik ze weg naar een andere locatie.
De zwerm die gisterenmiddag geschept werd, heb ik eerst koel weggezet en savonds open gezet op een nieuwe plek. Toch zijn ze weer gaan vliegen...gelukkig heb ik ze opnieuw kunnen scheppen. Ik heb ze nu in een tienramer gezet ipv een zesramer, voor wat meer ruimte. Het is nu wel heel warm (maar kast staat niet in de zon), misschien is dat de oorzaak dat ze niet in de kast willen blijven???
Vanaf nu neem ik geen risico meer en sluit ik een zwerm 3 dagen op in de schuur!
Zijn er andere meningen of tips?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door oldtimer » zo 23 jun 2019, 15:15

Een zwerm is volledig gedesoriënteerd dus vliegen normaal gesproken niet terug naar de oude kast.
Als je de koningin in de zwerm hebt blijven ze, alweer normaal gesproken, in de kast waar jij ze in doet. (Als de kast niet stinkt of verrotte ramen heeft)

Wij zijn er natuurlijk niet bij als jij dit doet dus is het moeilijk oordelen.

Als ik erbij kan schud of liep ik de zwerm in een flexibele emmer.
Naar gelang de grote van de zwerm neem ik een 10 of 5 ramer, neem nieuwe ramen raat, haal een 3 of viertal ramen uit de kast en kiep mijn emmer leeg.
Vervolgens hang ik voorzichtig ( niet drukken) terug in de kast.

Niet onbelangrijk: De kast zet ik zo dicht mogelijk in de buurt van de zwerm, laat de dekplank een klein kiertje open en uiteraard de vliegspleet open.
Laat in de avond, bijna donker, doe ik de kast dicht en breng hem naar een plek op de stand waarbij vandaan komt ( als het een eigen zwerm is)
Eenmaal op de plek leg ik een pak fondabee op de dekplank.

Als je HM hebt blijven normaal gesproken de bijen dan in de kast en groeit het volk zeer snel uit.

Ieder zijn eigen wijze, en ga even uit van een voorzwerm, maar op deze manier nooit een wegvlieger gehad.

Er hangt er bij mij weer eentje in de boom, een Buckfast volk met P moer. Doodzonde want kan er niet bij.
Alexander (Lex)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door tomer » zo 23 jun 2019, 16:45

Bij aankomst besproei ik de zwerm eerst met water, zodat ze compacter zitten en minder makkelijk opvliegen.
Als het kan schud ik ze direct in de kast waar ze in moeten. Of ik knip de tak waaraan ze hangen af en doe de tros voorzichtig met tak en al in de kast. Als ze hoger of moeilijk zitten neem ik een grote emmer.
Dan laat ik de overige bijen via de vliegopening en dekplank binnenlopen. Indien op verplaatsing neem ik de kast na een uurtje naar huis als er nog maar een klein aantal bijen rondvliegen. Dan moet ik 's avonds niet nog eens op en af rijden. Ik ben vrij zeker dat de koningin er telkens bijzit.
Ik hang maar enkele ramen in de kast aan de kant, zodat ze kunnen trossen. Na enkele dagen doe ik de andere ramen erin. Of ik zet op de bak met tros een bak met kunstraat. De kasten zijn proper, net als de ramen.

Dus volgens mij doe ik het niet verkeerd... :think:
Er zijn gelukkig ook wel zwermen die blijven :)

Een raampje open broed inhangen schijnt een fabel te zijn. Dat een zwerm volledig gedesoriënteerd is, schijnt ook een fabel te zijn, ik heb een geschepte zwerm al uit de kast zien vliegen, terug naar de oude kast.

ErikS
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 22:52
Imker sinds: 2004
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast.
Locatie: Weert, Midden-Limburg.
Contacteer:

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door ErikS » zo 23 jun 2019, 20:30

Raar, ik ken dit alleen uit onvrede met de nieuwe woning. Zeker geen muizen geur oid?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door Jaap v.Popering » zo 23 jun 2019, 21:47

tomer schreef: Dat een zwerm volledig gedesoriënteerd is, schijnt ook een fabel te zijn, ik heb een geschepte zwerm al uit de kast zien vliegen, terug naar de oude kast.
Dan is dat een bruidszwerm geweest . Die gaan soms ook wel op een tros hangen en krijg je de kast niet in .

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door tomer » zo 23 jun 2019, 22:50

Jaap v.Popering schreef:
tomer schreef: Dat een zwerm volledig gedesoriënteerd is, schijnt ook een fabel te zijn, ik heb een geschepte zwerm al uit de kast zien vliegen, terug naar de oude kast.
Dan is dat een bruidszwerm geweest . Die gaan soms ook wel op een tros hangen en krijg je de kast niet in .
Toch niet, het was een voorzwerm met koningin van vorig jaar.
ErikS schreef:Raar, ik ken dit alleen uit onvrede met de nieuwe woning. Zeker geen muizen geur oid?
Mijn kasten zijn allemaal proper (op propolis na), nog nooit muizen in gehad.
Enige reden die ik zelf kan bedenken is de temperatuur...tegen de 30°C.
Wat ook opvalt is de grote hoeveelheid wasplaatjes onder de kast, terwijl er niets gebouwd wordt.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door tomer » vr 28 jun 2019, 19:00

Vervolg:
Heb de zwerm die gaan vliegen is na de 2de maal scheppen opgesloten en "koel" en donker weggezet in de schuur. Geen eten gegeven, behalve een restje apifonda op dag 2 omdag ik niet wou dat ze zouden verhongeren. Regelmatig water verneveld langs onder.
Het viel op dat er iedere dag een hele hoop wasdekseltjes onder de kast lag en dat ze niet echt mooi in een tros hingen.
Avond van 3de dag kast op z'n plaats gezet en bijgevuld met kunstraat. Er was nog niets gebouwd. Bijen vlogen zich in en het viel mij op dat er veel kale, donkere bijen op de grond kropen die niet konden vliegen.
Nu 3 dagen later zijn de bijen nog steeds aanwezig en er wordt goed gevlogen. Elke dag opnieuw ligt er een hoop wasdekseltjes onder de kast, maar tot nu is er nog steeds niets gebouwd...vreemd toch, een zwerm die niet wil bouwen? :think:
Wat kan de reden zijn dat een zwerm niet kan of wil bouwen, maar de wasdekseltjes gewoon laat vallen??
Ik geef sinds dag 3 suikerwater 1:1, maar ze hebben maar 1 potje opgenomen en nemen het suikerwater niet meer op.
Is er iets mis met deze bijen?
Ps: ik dacht dat ze mss geen koningin zouden hebben en heb er op dag 3 een jonge in laten lopen voor de zekerheid.
Ik ben benieuwd wat jullie denken.

Lippe

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door Lippe » zo 30 jun 2019, 10:21

Ik geef bij het scheppen geen ruimte om te trossen, maar hang alle raampjes wafel op hun plek. De bijen trossen zo ook wel.
Krijg je niet een ontzettende bende als je het in het midden vrij laat? Ze bouwen dan toch raten aan de dekplank?

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door Astrid Schoots » zo 30 jun 2019, 10:31

Nu 3 dagen later zijn de bijen nog steeds aanwezig en er wordt goed gevlogen. Elke dag opnieuw ligt er een hoop wasdekseltjes onder de kast, maar tot nu is er nog steeds niets gebouwd...vreemd toch, een zwerm die niet wil bouwen? :think:
@Tomer: Hoe weet je zo zeker dat er niet gebouwd wordt? Het duurt meestal een paar dagen voor de witte schijven door de dikke tros waarneembaar zijn.
Maar misschien is er meer aan de hand; je noemt ook kale zwarte bijen en moeizame trosvormig.. Houd ons op de hoogte!

Ik geef bij het scheppen geen ruimte om te trossen, maar hang alle raampjes wafel op hun plek. De bijen trossen zo ook wel.
Krijg je niet een ontzettende bende als je het in het midden vrij laat? Ze bouwen dan toch raten aan de dekplank?
@Lippe: als je geen raampjes hangt bouwen ze inderdaad aan de dekplank, maar je kan wel lege raampjes ophangen
(met voorbouwstrookje /richeltje was /driehoekig toplotje enz enz ), dan zullen ze èn mooi bouwen èn kunnen ze lekker trossen

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Zwerm opsluiten

Bericht door tomer » zo 30 jun 2019, 11:35

Met gevallen wasdekseltjes bedoelde ik natuurlijk de wasplaatjes die de bijen uitzweten, een hele hoop ligt er en dan bedoel ik een laag van 1 cm dik.
Ik laat ze meestal 3 dagen trossen en hang dan de rest van de ramen erin, bij andere zwermen is er dan al een stukje raat gebouwd.
Bij deze zwerm niets en omdat ik het allemaal raar vond heb ik enkele dagen later even gecontroleerd en zag dat ze totaal niets gedaan hadden.
De kale zwarte bijen op de grond zie ik niet meer, dat had mss te maken met het opsluiten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten