Voeren met droge suiker

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Voeren met droge suiker

Bericht door Bart de Coo » wo 03 jul 2019, 21:52

Bijenvrienden!

In dit onderwerp: viewtopic.php?f=6&t=34111 vertelt Hans van der Post dat je bevruchtingskastjes kunt vullen met droge suiker. Dus ik bevruchtingskastjes vullen met droge suiker. En warempel, het werkt! Dat vraagt om meer toepassingen.

Ik neem aan dat het langzaam gaat, dat je er vooral een volk mee aan de praat houdt.

Is het dan niet een heel goed idee om de volken in juli en augustus koest te houden met droge suiker, zodra je de honing hebt afgenomen? Dat scheelt veel werk! (Inwinteren doe ik altijd vanaf de derde week van september, als je ‘het broednest mag verzuipen’, zoals koninginnenteler Henk Rostohar wel eens zegt.)

Goed idee?

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voeren met droge suiker

Bericht door Hans van der Post. » wo 03 jul 2019, 22:54

Ik vertel nooit onwaarheden. :)
In de zestiger jaren van de vorige eeuw werd geadviseert om als je naar de heide reisde de kantramen te vervangen door blinde ramen waar je per raam een kg. droge suiker in kon gieten. Later toen ik k.teelt met kirghainer kastjes werkte kwam ik op dat idee - droge suiker -.

Het gaat langzaam. Je zou eens de proef kunnen nemen om droge suiker in een voerbak die van 2 liter te doen wel het schotje weg te halen.
Als je droge suiker voor de winter wil voeren begin dan wel direct naar de zomerdracht.
!Hans.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Voeren met droge suiker

Bericht door Tieme » do 04 jul 2019, 07:46

Heel interessant. Ik zie ook mooie mogelijkheden voor de miniplus. Daar leg ik nu "duur" deeg in, wat ook goed gaat. Maar dat is wel een heel gesmeer.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Voeren met droge suiker

Bericht door oldtimer » do 04 jul 2019, 07:58

Met deeg heb je nagenoeg geen roverij. Hoe zit dat met droge suiker. En moet je zorgen voor wateraanbod als je droge suiker voert.

De prijs van deeg ten opzichte van suiker is moeilijk te meten. Deeg is nog geen 2 euro per kg, maar het zou kunnen dat ze aan deeg direct meer hebben, en minder energie nodig hebben om de deeg te verwerken ten opzichte van suiker.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Voeren met droge suiker

Bericht door Fish » do 04 jul 2019, 09:32

Ik heb dit jaar ook wat bevruchtingskastjes met droge suiker gevoerd, ging uitstekend. Bij één kastje had ik wat teveel water toegevoegd, dit werd een zooitje, maar wat extra suiker erbij loste dat weer op. Ik zag geen verschil met de kastjes die ik wel deeg heb gegeven.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voeren met droge suiker

Bericht door Hans van der Post. » do 04 jul 2019, 10:00

Ik heb het over droge suiker. :whistle:
De bijen halen zelf water en lossen de suiker op.
Hoef zelf niet te roeren. :dance:
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Voeren met droge suiker

Bericht door Fish » do 04 jul 2019, 10:39

Ik wilde de bovenkant wat bevochtigen maar was uitgeschoten, werd een siroop maar was niet de bedoeling :oops:

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Voeren met droge suiker

Bericht door Bart de Coo » do 04 jul 2019, 12:31

Wat mij vooral interesseert is de mogelijkheid om in deze tijd van het jaar de aanstaande wintervolken zo simpel en goedkoop mogelijk te voeren. Ik werk graag met korven en lattenkasten en daarvoor lijkt dit ideaal te zijn. Gat in het pak suiker maken, neerleggen, klaar.

Met spaarkasten is het ook makkelijk te regelen. Dan heb je alleen wat extra materiaal nodig: lege romp op het volk bovenop de dekplank, pak suiker met een gat erin op de dekplank leggen, klaar.

De komende tijd zal ik te weten komen of het werkt.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Voeren met droge suiker

Bericht door Tieme » do 04 jul 2019, 13:17

In de The Beekeepers Quarterly vorig jaar of het jaar ervoor stond een artikel van een Grieks imker die zo inwintert. Misschien kun je dat nog terugvinden.

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Voeren met droge suiker

Bericht door LWPisa » do 04 jul 2019, 13:31

Dat zou ik wel willen weten, of het voeren met droge suiker in een pak op het volk ook werkt. In voerbakken waar ze goed bij kunnen, met een flink oppervlak, werkt het. Maar wat gebeurt er als ik de suiker in een plastic zak giet en dan a la deeg op het volk leg?

L.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten