Vettigheid van potjes verwijderern

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Samuel Murray
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 08 apr 2013, 19:53
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): 4x buckfast, 1 x ligustica, 1 x carnica
Locatie: Matenhoeve
Contacteer:

Vettigheid van potjes verwijderern

Bericht door Samuel Murray » vr 12 jul 2019, 07:54

Hallo allemaal

Toen ik gister etiketten zetten op de honing die ik verlede jaar (mei, juni, juli, augustus) in potjes heb gedaan, kwam ik erachter dat de potjes wat vettig aanvoelt (het maakt ook dat vingerafdrukken zichtbaarder op de potje achterblijven). De potjes zijn niet plakkerig (of, ja, wat is plakkerig |-:). Wat voor een lapje moet ik eroverheen doen om de potjes verkoopklaar te maken?

Bedankt.
Samuel

Erna
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:

Re: Vettigheid van potjes verwijderern

Bericht door Erna » vr 12 jul 2019, 16:32

Samuel Murray schreef:Hallo allemaal

Toen ik gister etiketten zetten op de honing die ik verlede jaar (mei, juni, juli, augustus) in potjes heb gedaan, kwam ik erachter dat de potjes wat vettig aanvoelt (het maakt ook dat vingerafdrukken zichtbaarder op de potje achterblijven). De potjes zijn niet plakkerig (of, ja, wat is plakkerig |-:). Wat voor een lapje moet ik eroverheen doen om de potjes verkoopklaar te maken?

Bedankt.
Samuel

Wie koopt er nog honing die meer dan een jaar oud is? Of zet je er de datum van heden op :roll:

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Vettigheid van potjes verwijderern

Bericht door Eddy Geurtsen » vr 12 jul 2019, 16:42

Op een goed etiket staat de "tenminste houdbaar tot" vermeld. Als die datum bijvoorbeeld 18 maanden na het oogsten is, dan is daar toch niets mis mee? Ik verkoop ook honing die een jaar oud is, maar ze is nog houdbaar tot begin 2020.
Op het etiket moet wel de productiecode worden vermeld, dat hoeft niet de productiedatum te zijn.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vettigheid van potjes verwijderern

Bericht door tomer » za 13 jul 2019, 11:23

En de datum "tenminste 2 jaar houdbaar" op het etiket, gaat blijkbaar in vanaf de honing ingepot wordt, niet vanaf de oogstdatum. Je kan dus honing een jaar of langer in emmers laten staan, vervolgens inpotten en dan kan je het nog 2 jaar verkopen. Best is natuurlijk jaarlijks verse honing te verkopen van de nieuwe oogst.
Vettigheid verwijderen doe je met een ontvetter :)
Zijn het gewoon vingerafdrukken, dan is een doekje om brilglazen mee te kuisen bvb voldoende.

Suus
Berichten: 19
Lid geworden op: di 05 jul 2016, 07:49
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Carnica en Buckfast
Contacteer:

Re: Vettigheid van potjes verwijderern

Bericht door Suus » za 13 jul 2019, 12:13

Over de "vettigheid". Ik denk dat, als de honing schoon en droog opgeslagen is, er geen vettigheid op de potjes zal verschijnen. Ik neem aan dat het wat aanslag is, zoals je ook wel eens op een autoruit ziet ontstaan. Dan kun je het met een vochtig doekje gewoon verwijderen. Is het echt vet, dan zou ik twijfelen aan de opslag en deze potten niet meer verkopen aangezien de potten niet luchtdicht verzegeld zijn.

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Vettigheid van potjes verwijderern

Bericht door Eddy Geurtsen » za 13 jul 2019, 12:23

De reactie van Tomer vind ik niet op feiten berustend. Als ik honing oogst, krijgt die emmer direct een productiedatum opgeplakt. Als ik de honing daarna in de pot doe, zorg ik dat elke lichting apart wordt opgeslagen, vergezeld met de productiedatum en bijzonderheden, zoals van welke bijenstand afkomstig enz.
De oogstdatum verwerk ik in de productiecode die op het etiket komt te staan, afhankelijk van het vochtgehalte bepaal ik de houdbaarheid en die komt ook op het etiket te staan.
Als imkers hun datum van "potten" als productiedatum hanteren, doen ze het niet goed.
Sorry voor dit "off topic", maar ik las een beschuldiging in de genoemde reactie die ik wilde weerleggen.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Vettigheid van potjes verwijderern

Bericht door tomer » za 13 jul 2019, 15:41

Is nochtans correct volgens de wetgeving. Ik vind het zelf niet uit.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Vettigheid van potjes verwijderern

Bericht door Hans van der Post. » zo 14 jul 2019, 21:39

tomer schreef:Is nochtans correct volgens de wetgeving. Ik vind het zelf niet uit.
Misschien in België maar hier niet!
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten