De zwermen van tegenwoordig zijn flink zwaarder zijn dan in 1790-1800

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

De zwermen van tegenwoordig zijn flink zwaarder zijn dan in 1790-1800

Bericht door Atlas2 » ma 15 jul 2019, 11:59

Dag Albert,

In het onderwerp Behuizing voor Bijen Boomstam Volken (BBV) in aanbouw viewtopic.php?f=5&t=34309&p=228713#p228713
heeft Albert gereageerd middels vermelding in een oud geschrift aangaande het bijenhouden in die dagen (1790?)
https://books.google.nl/books?id=DYRbAA ... 22&f=false
Hier kwam ik tot de ontdekking dat, als mijn berekeningen een beetje kloppen dat:
De zwermen van tegenwoordig flink zwaarder zijn dan in 1790-1800.
In dit stukje spreek men over ponden bijen. :
bijenzwermen in 1790.png

Heb even gerekend en de ponden die destijds gebruikt werden (een uniform stelsel was er immers nog niet) komt ongeveer overeen met die van tegenwoordig. Daarbij ben ik ervan uitgegaan dat de bijen van nu even groot en zwaar zijn als in vroeger tijden.
Lezen we het citaat dan zien we dat men met 2 kilo bijen (20.000st) van een goede zwerm spreekt en men daar in vroeger tijden dus tevreden mee was.
en verder lezen we:
een gemiddelde zwerm 1-1,5 kilo, 10-15.000 bijen
een sterke zwerm is 2-2,5 kilo, 20-25.000 bijen.
Dat is toch heel anders wat ik dit jaar heb ervaren:
We hadden hier een aantal kasten te vullen van beginnende imkers (je eerste zwermpje moet je krijgen!). Dat had ik laten weten aan de vereniging en zodoende heb ik een flink aantal zwermmeldingen gekregen.
IMG-20190704-WA0007.jpg
De meeste van deze zwermen waren boven de 3 kilo. Eentje (heb ik gewogen) en was 4,3 kilo zwaar. De laatste was nog zwaarder; hierbij had ik een normale korf meer dan halfvol met bijen; zeker 4,5 maar het kan ook 5 kilo geweest zijn.
Heb hier een fatsoenlijke zwermkieps liggen maar die gebruik ik al niet meer: ze passen er soms domweg niet in!
Halve korf vol bijen.png
De vraag doet zich voor wat er is gebeurd in de afgelopen 200 jaar en waarom de zwermen zo zwaar (Té zwaar?) zijn geworden:
Ook nu nog rekenen we met een 10.000 bijen per kilo ongeveer net als toen ("6 ponden 28608 Bijën"), dus daar kan het haast niet in zitten. Alhoewel ik nog even gedacht heb dat door het kustraat maken rond in de 20e eeuw de bij flink vergroot is.

Toch geeft dit te denken: Zijn de zwermen van heden ten dage dubbel zo groot?
Wat zijn jullie ervaringen met zwermgroottes?
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: De zwermen van tegenwoordig zijn flink zwaarder zijn dan in 1790-1800

Bericht door jossmits » di 16 jul 2019, 18:14

Ik vermoed dat toen de kasten en korven een stuk kleiner waren dan nu. Bekende kasten van toen waren de keys-kast en de Bevan-kast. Die hadden een stuk kleinere inhoud dan nu bijv de Dadant -kast. Een kleinere kast betekent dan ook meestal een kleinere zwerm.


Jos

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: De zwermen van tegenwoordig; zijn die zwaarder en groter dan in 1790-1800?

Bericht door Atlas2 » di 16 jul 2019, 19:37

Dag Jos,
k vermoed dat toen de kasten en korven een stuk kleiner waren dan nu
Kan dat ook niet andersom geweest zijn?:
Men heeft kleinere volken en zwermen gehad destijds en dienaangaande ook kleinere kasten en korven nodig gehad?
Daar komt bij: werd de bij ook niet als 4,6 bij, in plaats van de huidige 5.6, geboren toen?
Ook de Udelerkorfkast wordt nu als veel te klein ervaren maar....was die ooit eens wel passend en geschikt gemaakt voor die toenmaals -wellicht- kleinere volken?
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: De zwermen van tegenwoordig zijn flink zwaarder zijn dan in 1790-1800

Bericht door jossmits » di 16 jul 2019, 21:36

Is het zo dat de bijen van nu echt groter zijn. Is dat echt gemeten?
Ik vermoed dat de kasten groter zijn geworden omdat imkers dachten dat grotere kasten grotere volken opleveren en dat grotere volken meer honing opleveren.
Ik heb tot voor kort met warre kasten geimkerd en dat ging prima. Warre kasten zijn ongeveer net zo groot als bevan kasten. Of die zwermen uit warre kasten groter of kleiner waren dan uit Dadant kan ik niet zeggen. Nooit echt op gelet.
In het wild hebben de bijen overigens nog steeds een voorkeur voor een "kast"van ongeveer 40 liter: zie Thomas Seeley "honey bee democraty".


Jos

Atlas2
Berichten: 129
Lid geworden op: do 04 apr 2019, 19:17
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Oost-Nederlandse Zwarte
Contacteer:

Re: De zwermen van tegenwoordig zijn flink zwaarder zijn dan in 1790-1800

Bericht door Atlas2 » di 23 jul 2019, 18:18

Jos,
Is het zo dat de bijen van nu echt groter zijn. Is dat echt gemeten?
Dat mogen we wel aannemen ja. Men is er niet voor niets mee begonnen grotere cellen in de kunstraten te gaan persen.
Deze waren bedoeld voor een groteren bij met als bedoeling dat de honingmaag groter zou worden en de tong langer zodat er meer meegenomen kon worden en uit de bloemen (zie rode klaver) er diep weg de nectar gehaald kon worden.
Tegenwoordig zijn er bewegingen te merken in bijenland die weer terug willen naar die oorspronkelijke 4,6-4,9 mm doorsnede per cel.
Ook om andere redenen maar vooral omdat dit een kortere -lees 1dag- broedtijd van de bij oplevert en zodoende de varoarijping in de weg gaat zitten die wel vaart bij de huidige lange uitbroedtijd van die grote bij, is de theorie.
Voor wat betreft het gewicht en grootte van de zwermen: ik had al aangetoond dat er in de ponden geen verschil zit in vroeger tijden en nu. Dienaangaande is haast zeker vast te stellen dat het gewicht van de zwermen van tegenwoordig flink wat meer is.
kijk hieronder toch eens; dit is toch een geweldig dikke zwerm?
IMG-20190704-WA0007.jpg
Groet,
Atlas2
2TBH met 4volken, 2spaarkasten, 2korven,

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: De zwermen van tegenwoordig zijn flink zwaarder zijn dan in 1790-1800

Bericht door Tieme » wo 24 jul 2019, 13:18

De volken worden tegenwoordig groter en dat heeft niets met de celmaat te maken maar wel met de grotere kasten en het type bij. Een aanzienlijk dele van de imkerpopulatie probeert met zwermtrage bijen te werken die grote volken opbouwen.
Grotere volken leveren grotere zwermen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: De zwermen van tegenwoordig zijn flink zwaarder zijn dan in 1790-1800

Bericht door Hans van der Post. » wo 24 jul 2019, 23:39

Tieme schreef:De volken worden tegenwoordig groter en dat heeft niets met de celmaat te maken maar wel met de grotere kasten en het type bij.
Een aanzienlijk dele van de imkerpopulatie probeert met zwermtrage bijen te werken die grote volken opbouwen.
Grotere volken leveren grotere zwermen.
En zo is het maar net.!!
!Hans.

MH1995
Berichten: 83
Lid geworden op: do 25 dec 2014, 12:56
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Zwarte bij
Locatie: Horst aan de Maas
Contacteer:

Re: De zwermen van tegenwoordig zijn flink zwaarder zijn dan in 1790-1800

Bericht door MH1995 » zo 13 okt 2019, 19:43

Er kunnen een aantal redenen zijn waarom dit zo is:
Men had toen Zwarte bijen, Zwarte bijen maken kleinere volken. Dit zie ik ook aan mijn volken, 1 vol raam gesloten broed met maar 30% bezetting aan bijen is normaal, geen idee hoe ze dat bolwerken, het verbaasd me nog steeds.
We zijn gaan selecteren op grotere volken, terwijl men toen selecteerde (weliswaar onbewust) op kleinere volken, de grootste volken werden geslacht. Rob van Hernen, een korfimker met 150-300 volken, heeft wel een de grootste en zwaarste volken juist niet geslacht (hij zwavelt ze niet af, maar klopt ze af en gooit volken met de beste moer bij elkaar) en dit gaf hem altijd problemen, de exacte reden weet ik niet meer.
Kleine bijen hoeven niet minder te wegen, ik heb 4,9 mm bijen gewogen van 0,9-0,15 gram per bij.
Een theorie van Albert Müller en Wim van Grasstek is dat met slechte dracht je 1 of 2 grote zwermen krijgt, kans op overleven is klein en met een goede dracht veel kleinere zwermen. De dracht toen was beter.
We zijn gaan selecteren op zwermtrage bijen, misschien als zo'n zwermtraag volk kan zwermen, zwermt het ook maar 1 keer en daarmee veel groter, plus alle andere genen wat bijvoorbeeld in de Buckfast zit wat zich heeft verspreid.
De pond is geen vaste meetstaaf en kon heel lokaal anders zijn. Ik vermoed dat, dat ook de rede is waarom je officieel geen pond gehakt kan kopen. In Amsterdam is het bijvoorbeeld 550 gram, terwijl dit in Eindhoven 430 gram is. Dat was toen niet zo'n probleem, waarschijnlijk kwam bijna niemand zo ver, maar tegenwoordig kan dit niet meer. Mogelijk is het gewicht in het boekje toch anders dan wij denken.
Of meerdere van deze eigenschappen. Zelf heb ik trouwens nooit zwermen geschept van die uitzonderlijke grootte zoals jij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten