Natuurlijke selectie en fittest

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Natuurlijke selectie en fittest

Bericht door Tieme » wo 24 jul 2019, 13:19

Heb je het dikke boek van de Lusby's al gelezen?

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Natuurlijke selectie en fittest

Bericht door LWPisa » wo 24 jul 2019, 15:48

@ Klaas133,

Bij mij (alles op natuurbouw) hangt de hoeveelheid darrenraat af van de leeftijd en de sterkte van het volk. Ik, wel mijn volken, volgen een 2 jaars cyclus. In het eerste jaar groeit het volk en bouwt alleen werksterraat, in het 2e jaar haalt het honing, groeit het en bouwt darrenraat.

Honing win ik door broedafleggers, bij goede dracht stoppen ze alles vol met honing, ook de uitgelopen darrenraat. Dat snijd ik er allemaal uit, de jonge koninginnen die tijdens de dracht zijn ontstaan krijgen de lege ramen terug, die ze, in hun 1e jaar zijnde, uitbouwen tot werksterraat. Om vervolgens in het 2e jaar een broedaflegger, honing en een jonge koningin te leveren, die dan weer...

Gr, L

Lippe

Re: Natuurlijke selectie en fittest

Bericht door Lippe » wo 24 jul 2019, 21:34

Klaas133 schreef:Vraagje ivm niet gebruik van kunstraat:

Als groen sukkeltje ben ik erin geslaagd om een pak gebroken kunstraat aan te schaffen. Wellicht van het schap gevallen...
Er werd me aangeraden gewoon de grootste stukken te gebruiken. Intussen ben ik erachter dat de bijen gewoon een subtiel zetje nodig hebben: een klein brokje om te starten volstaat; zolang het tussen goed uitgebouwde ramen wordt geplaatst, zullen ze ook dit raam mooi dichtbouwen.

Naast profijtig ook interessant om enkele dynamieken vast te stellen:
Begin van het jaar resulteerde dit in volledige ramen darrenraat (na het uitlopen heb ik deze als honingramen proberen aanwenden, dat was minder succesvol) .
Nu (bij een aflegger en een afgevlogen volk toen er zwerm drift was) zijn het werkster cellen bij de vleet en zie ik amper darrenraat.

Heeft dit te maken met de periode van het jaar? Hoe bepalen de bijen dit?
Kan ik er van uit gaan dat ze zelf richting een kleinere maat zullen bewegen?
De opbouw 'van groot naar klein' vind ik niet in mijn ramen terug (ik draai nog geen jaren mee, dus kan uitzonderlijk zijn...)

Boeiend topic.
Het al dan niet bouwen van darrenraat en het vervolgens na uitlopen volsjouwen met honing is op de eerste plaats afhankelijk van de staat van het volk maar ook de tijd van het jaar speelt een rol.

Een zwerm zal bijvoorbeeld nooit direct darrenraat bouwen. Op het moment dat darrenraat wordt volgegooid met honing dan zijn de zwermgedachten van het volk over. Lees de literatuur er maar eens op na.
Het aanbieden van strookjes voorbouw in april bij een sterk volk resulteert dan in excessief darrenraat zoals jezelf constateert.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten