Varroabehandeling starten afleggers

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Desertfox
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 07 aug 2019, 16:01
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door Desertfox » wo 07 aug 2019, 16:42

Beste collega-imkers,

Sinds 22/06 en 13/07, heb ik 2 Buckfast volken met een F1 koningin + afleggervolk.

Ik ben begonnen met de inwintering doormiddel van suikerwater te voederen sinds vorige week.

Nu vroeg ik me af of ik varroamijtbehandeling moet starten met thymovar gezien ik geen varroamijten tegenkom op de varroaplank?

Dat is natuurlijk leuk maar ik kan nog niet inschatten hoe de varroa zal oprukken in de komende maanden.

Mvg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door Hans van der Post. » wo 07 aug 2019, 21:39

Desertfox je vind geen varroa op de vliegplank. Neem aan dat je een kast hebt met een "lade" die je onder de bodem kunt in en uitschuiven.
Heb je daar al eens op gekeken? Daar vind je vast wel de varroa mijt.
Lees ook even de gebruiksaanwijzing van de verpakking van thymovar daar zal je wel lezen hoe dit te gebruiken.
!Hans.

crunx
Berichten: 329
Lid geworden op: vr 12 jun 2015, 15:26
Locatie: Overijssel // Twente
Contacteer:

Re: Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door crunx » wo 07 aug 2019, 22:06

Zoals Hans zegt, en ik aanneem wat jij bedoeld is dat er op de "varroalade" onder je kast geen varroa hebt aangetroffen.
Dit is mogelijk, dit wil echter niet per definitie zeggen dat er geen zijn. Maar dat even terzijde.

Wat betreft inwinteren, suikerwater zal vertraagder worden opgenomen wanneer je een product als thymovar in zet.
Dit geeft niet maar hou daar rekening mee. Je hebt echter nog tijd dus niets aan de hand

Desertfox
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 07 aug 2019, 16:01
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door Desertfox » wo 07 aug 2019, 22:21

Ik bedoelde dus ook de lade onder de kast, daar waar varoamijt dient geteld te worden. Maar er zijn geen mijten te zien, is behandelen dan uberhaupt nodig? Kwestie van de jonge volken niet teveel te belasten als het niet nodig is. Of is zowiezo behandelen nodig?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door oldtimer » wo 07 aug 2019, 23:20

Ik behandel nooit tegelijkertijd met voeren of inwinteren. Voor mijn gevoel is dat zoiets als spookrijden :o
Behandelen in augustus : JA
Voeren om in te winteren tegelijkertijd : Nee natuurlijk.
Bijen nemen ook veel minder of geen voer op als je tegen varroa behandelt.
Bedenk maar dat ze die stank boven hun kop hebben, dan heb je helemaal geen trek ik eten :lol:
Alexander (Lex)

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door tomer » do 08 aug 2019, 00:09

oldtimer schreef:
wo 07 aug 2019, 23:20
Ik behandel nooit tegelijkertijd met voeren of inwinteren.
Behandelen in augustus : JA
Voeren om in te winteren tegelijkertijd : Nee natuurlijk.
Bijen nemen ook veel minder of geen voer op als je tegen varroa behandelt.
Thymovar moet er 6 tot 8 weken opliggen, dus ja...wanneer ga je dan voeren?

Het is niet omdat je geen mijten op de schuif ziet, dat er geen zijn. Heeft de vorige eigenaar van de volken ze al behandeld in juni (in de veronderstelling dat het afleggers zijn die tijdens de broedloze periode behandeld werden)? Dan zou je de behandeling misschien wel kunnen overslaan.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door oldtimer » do 08 aug 2019, 07:39

tomer schreef:
do 08 aug 2019, 00:09
Thymovar moet er 6 tot 8 weken opliggen, dus ja...wanneer ga je dan voeren?

In September :handgestures-thumbup:

Daarover nog een feitje.
De temperaturen en winters schuiven op, het klimaat is aan het veranderen. Om die reden kunnen we later invoeren..
Alexander (Lex)

Desertfox
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 07 aug 2019, 16:01
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door Desertfox » do 08 aug 2019, 10:02

In alle lectuur van de opleinding en imkersbond staat dat de inwintering tegen half augustus - half september moet klaar zijn. Dat valt dan moeilijk te combineren met Thymovar behandeling die in dezelfde periode moet gebeuren? Zou de varroamijtinfectie niet beperkter zijn gezien er geen darrenraad in mijn kast heeft gezeten?

Lippe

Re: Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door Lippe » do 08 aug 2019, 17:23

Ik heb in mijn carrière nog maar slechts 4x ingewinterd, maar mijn ervaringen tot nu toe zijn dat je binnen 14 dagen 12kg voer in een sterk volk hebt gevoerd mits de temperatuur niet te ver is gezakt. Te laat zijn en de volken op te natte ramen inwinteren is ook niet goed ivm risico op gisting.

En de literatuur is inderdaad achterhaald is mij geleerd. Half september ingewinterd zijn streef ik naar en absoluut niet eerder. Slechts later als de weersverwachtingen goed zijn.

Ik blijf de grote volken nog een liter per week voeren om de broednesten op peil te houden (carnica stopt eerder als de flow opdroogt) de kleine volken kleine beetjes steeds. Dit alles s'avonds bij schemering ivm risico op roverij. De eerste week september gaan de bakken vol, iets later als de weersverwachting het toelaat.

Jonge moeren dit jaar geboren en helemaal de moeren die na de langste dag zijn geboren broeden nog lang door en kun je nog zat op sterkte en ingewinterd krijgen.

Varroabestrijding doe ik zelf met hiveclean. Voordeel is geen wachttijd met voeren. Mij is geleerd te zorgen dat de generatie bijen die de winterbijen moeten verzorgen al varroavrij moeten zijn om goede vitale winterbijen te krijgen. In augustus wil ik dus klaar zijn met behandelen. Aanstaande zondag gaat bij mij de 2e hiveclean behandeling er in.

Desertfox
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 07 aug 2019, 16:01
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Varroabehandeling starten afleggers

Bericht door Desertfox » vr 09 aug 2019, 09:49

Ben gisteren even bij de imkerwinkel geweest en ben op hun aanraden een varroabehandeling gestart met Apilife Var (Thymol product). Gezien ze al voeding gekregen hebben kennen ze de weg al naar de voeding en zou verder voeden geen probleem mogen zijn. Een kuur zou 20 dagen duren. Ik ga ze proberen te blijven voederen met 2.2 kg per week tot ik 15 september aan 15kg suiker per kast zit. Dan hebben ze op een rustig tempo de voeding gekregen en zijn ze behandeld tegen varroa. "fingers crossed" dat ze gewoon de voeding gaan blijven opnemen. :pray:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten