Verhuizen van 6 naar 12 raamskast

Hoe pak je het bijenhouden goed georganiseerd aan. Bijenwoningen, gebruiksvoorwerpen bij het houden van bijen.
Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Verhuizen van 6 naar 12 raamskast

Bericht door Toxiq » di 13 aug 2019, 14:44

is het nog verstandig om de avond voor overhangen het vlieggat van de styreen kast dicht te zetten zodat zoveel mogelijk bijen iig meeverhuizen naar de andere kast

mick
Berichten: 458
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 13:12
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Retie, Kempen
Contacteer:

Re: Verhuizen van 6 naar 12 raamskast

Bericht door mick » di 13 aug 2019, 14:54

Euh, neen.

Je plaatst de 12 ramer toch op de plaats van de 6 ramer? Dan is er geen enkel probleem.
De vliegbijen gaan sowieso naar de 12 ramer, de opzittende komen er ook met raam en al in te hangen en degenen die tegen de wand hangen die kieper je er als laatste bij.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Verhuizen van 6 naar 12 raamskast

Bericht door Toxiq » di 13 aug 2019, 14:57

Dat klopt, maar vliegen bijen uitsluitend op locatie ? geur en kleur spelen ook mee toch ?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Verhuizen van 6 naar 12 raamskast

Bericht door tomer » di 13 aug 2019, 17:54

Toxiq schreef:
di 13 aug 2019, 09:48
Er word hier nog volop gevlogen, vorig jaar kwamen de bijen begin oktober nog terug met veel stuifmeel
Moeten de bijen die nieuwe ramen nog uitbouwen, of heb je al uitgebouwde ramen?
Ja hier wordt ook nog volop gevlogen en komt er stuifmeel binnen, maar dat wil niet zeggen dat er nectar binnenkomt. En zelfs al is er bij jou nog dracht van ???, dat wil niet zeggen dat je volken in deze periode nog gaan groeien. Het is al half augustus, de dagen worden korter, de bijen slaan een voorraad op en maken zich klaar voor de winter. Het broednest gaat nu enkel nog maar krimpen of wordt hoogstens nog een tijd in stand gehouden, maar uitbreiden...? :think:
Overwinteren in een dadant zesramer gaat perfect! Ze zitten liever krap in een polystyreen dan te ruim in een houten kast. Dat is mijn mening, je doet maar wat je wil. Wil je het toch nog proberen, dan zou ik het raam per raam doen en geen 6 nieuwe ramen ineens geven (dus met vulblok werken).
In september en oktober is er hier nog wel veel dracht van mosterd, phacelia, klimop enz, maar nu komt er bij mij in ieder geval niets binnen en ramen uitbouwen gaat (zelfs met bijvoeren) moeizaam.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Verhuizen van 6 naar 12 raamskast

Bericht door Toxiq » di 13 aug 2019, 21:23

We hebben voldoende uitgebouwde ramen

vorig jaar door omstandigheden nog later in het seizoen 2 kleine volkjes uit een kielerkastje in een grote kast gehangen met uitgebouwde ramen en een lading bijen, dat waren de beste volken dit jaar, die waren begin dit jaar al stevige volken

Vorig jaar was lang warm, dat is natuurlijk niet in te schatten hoe dat dit jaar word

De bijen die omgehangen worden zullen 2 ramen krijgen en sluitblokken en bijgevoerd worden met honing

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Verhuizen van 6 naar 12 raamskast

Bericht door tomer » wo 14 aug 2019, 00:16

In dat geval... :handgestures-thumbup:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verhuizen van 6 naar 12 raamskast

Bericht door Jaap v.Popering » do 15 aug 2019, 09:50

Ik heb de gewoonte gehad om voor het inwinteren de kantramen te verwijderen tegen de schimmel .
Ik ben daarmee gestopt omdat in de lente bleek dat bij de meeste volken die ruimte benut was en vol gebouwd met een raat waar ik niets mee kon .

Ik bedoel ....Ook kunstraat inhangen voor het inwinteren behoort indien nodig nog steeds tot de mogelijkheden .

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Verhuizen van 6 naar 12 raamskast

Bericht door Toxiq » do 15 aug 2019, 19:55

Wij hebben Dadantkasten, die hebben bovenin een dampplaat, nu zit de meeste vocht in de hoeken
(Ik wil voor komende winter eens proberen ramen te maken waar geen (kunst)raat in zit maar een damplaat, tevens pakken wij de kasten aan de buiten zijde in, hier door hoop ik verschillen binnen/buiten vooral in de hoeken te verkleinen en zo minder condens in de hoeken te krijgen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten