Schrijven in de oudheid op wastafels

historische aspecten van- en filosoferen over bijen en bijenteelt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Schrijven in de oudheid op wastafels

Bericht door Bart de Coo » vr 16 aug 2019, 20:26

Bijenvrienden!,

Hier heb ik nou best lang naar gezocht. Ik wist wel dat er in de oudheid en de middeleeuwen op wastafeltjes geschreven werd en dat je de letters in principe best makkelijk kon uitwissen, maar de details, daar kwam ik moeilijk achter.

Blijkbaar heeft The British Library (Vlakbij station King Cross in Londen) een tentoonstelling over de schrijfkunst door de eeuwen heen. Op de site vind je er van alles over, zelfs een speciale site over wastafels, die gebruikt werden voor tal van doeleinden. Denk vooral aan onderwijs en een primitief soort ‘kladpapier’. De gelijkenis met iPads is trouwens treffend!

Ik neem mij toch voor om er eens een na te maken. Moet je er als het even kan een ijzeren of koperen ‘stilus’ bij maken die je in een vlammetje uit zo’n Romeins olielampje houdt om de letters uit te wissen.

Aan het einde staat dat de onderzoeker het wastafeltje ondersteboven in de vlam houdt om de tafel te wissen. Wij imkers weten dat hij ‘s zomers ook in de zon gelegd kan worden.

https://blogs.bl.uk/digitisedmanuscript ... blets.html

Groet,

Bart

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Schrijven in de oudheid op wastafels

Bericht door gerard.b.w.vos » za 17 aug 2019, 14:02

In Boekbindcentrum "de Hummelhoeve" te Echten is een wastafelschrijftablet in de collectie opgenomen.
www.boekbindcentrum.com

Wanner ik in de buurt ben zal ik er eens een plaatje van maken.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Schrijven in de oudheid op wastafels

Bericht door Franschman » wo 21 aug 2019, 23:52

Beste Beeliever,
Mij is bekend dat bij een terpafgraving in Nederland door de bekende archeoloog van Giffen een wastafel werd gevonden, die de verkoop aangeeft van een koe aan een Romein. Waar deze wastafel zich nu bevindt is mij niet bekend. Het moet waarschijnlijk ergens in Friesland zijn.
Ik heb ooit een foto van deze wastafel in een boekje gezien over terpen.

Overigens werd ook geschilderd met gekleurde was in het verleden . Noemde men dat niet encaustische techniek ?
Bijenwasverf werd in het verleden toegepast bij oude iconen ( Catharinaklooster van Petrus) en de befaamde Egyptische Fajoemportretten die de overleden persoon zo waarheidsgetrouw mogelijk moesten weergeven. Vooral de opvallend grote ogen spelen daarbij een rol.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten