vloeibare honing verkopen?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Ingrid
Berichten: 4
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 21:53
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

vloeibare honing verkopen?

Bericht door Ingrid » di 20 aug 2019, 21:57

Als beginner vraag ik me af of andere imkers soms hun vloeibare, en daarmee bedoel ik pas geslingerde en onbewerkte, honing te koop aanbieden. Ik weet dat er na een tijdje laagvorming of grove kristallisatie kan optreden, maar mijn zomerhoning van vorig jaar is een half jaar vloeibaar gebleven. Ik weet natuurlijk niet hoe dat dit jaar zal zijn. Maar omdat ik het zonde vind om het pure product te enten, zou ik het liefst de honing in de meest pure vorm verkopen. Het gaat om niet veel, een kleine 40 kg, en ik vraag me af of het wel de moeite loont om het hele entproces te doorlopen. Door te enten voeg ik toch ook iets toe dat niet van mijn bijen afkomstig is...ik vraag me dus af of er onder jullie nog zijn die hun honing vloeibaar verkopen.
Alvast bedankt!

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: vloeibare honing verkopen?

Bericht door Toxiq » di 20 aug 2019, 22:14

als je honing zoekt, wij hebben honing staan, 1,5 week geleden geslingerd.
nog 82kg op emmer

Ingrid
Berichten: 4
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 21:53
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: vloeibare honing verkopen?

Bericht door Ingrid » di 20 aug 2019, 22:25

Dat bedoelde ik niet, ik vroeg me gewoon af of het mogelijk is mijn honing in vloeibare toestand te verkopen...

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: vloeibare honing verkopen?

Bericht door oldtimer » di 20 aug 2019, 23:00

Ingrid,

Mijn honing verkoop ik in de meest pure vorm, zo geslingerd, meermalen gezeefd de pot of emmer in.
Ik denk ook dat heel veel imkers dat doen. Dus die 40 kg van jou :handgestures-thumbup: gewoon in potjes of kleine emmertjes doen en verkopen.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: vloeibare honing verkopen?

Bericht door Hans van der Post. » wo 21 aug 2019, 09:35

Ingrid schreef:
di 20 aug 2019, 21:57
Als beginner vraag ik me af of andere imkers soms hun vloeibare, en daarmee bedoel ik pas geslingerde en onbewerkte, honing te koop aanbieden. Het gaat om niet veel, een kleine 40 kg, en ik vraag me af of het wel de moeite loont om het hele ent proces te doorlopen. Door te enten voeg ik toch ook iets toe dat niet van mijn bijen afkomstig is...ik vraag me dus af of er onder jullie nog zijn die hun honing vloeibaar verkopen.
Alvast bedankt!
Met enten van honing voeg je fijn gekristalliseerde honing aan de vloeibare honing toe en niets anders. Je blijft dan elke dag roeren totdat de honing in het honingvat aan het kristalliseren is. Dan wordt het tijd om de potten te vullen.
!Hans.

Toxiq
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 06 sep 2017, 16:29
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: vloeibare honing verkopen?

Bericht door Toxiq » wo 21 aug 2019, 10:23

Dat is het proces van cremehoning maken, is dat correct hans ?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: vloeibare honing verkopen?

Bericht door Fish » wo 21 aug 2019, 11:05

In mijn regio is er bijna geen crèmehoning te vinden. Alles puur, vloeibaar, rauw, ongeroerd en wat je maar wilt. Over het algemeen geldt dat als je honing snel kristalliseert, dat je hier beter crèmehoning van kunt maken. Hier blijft de honing zeker wel een jaar of langer "vloeibaar"; dit komt voornamelijk door de dracht. Een plant met verhoudingsgewijs veel glucose ten opzichte van fructose kristalliseert sneller, zoals bijvoorbeeld bij de brassica-familie (Koolzaad). Blijkbaar staat dat hier niet zoveel.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: vloeibare honing verkopen?

Bericht door Hans van der Post. » wo 21 aug 2019, 11:30

Toxiq schreef:
wo 21 aug 2019, 10:23
Dat is het proces van cremehoning maken, is dat correct hans ?
Dit is de wijze van crème honing maken, een pot gekristalliseerde honing op een emmer van 10/15 kg.
De gekristalliseerde honing in een schaal verdunnen met vloeibare honing en dan het geheel in het vat en roeren maar.
!Hans.

Ingrid
Berichten: 4
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 21:53
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: vloeibare honing verkopen?

Bericht door Ingrid » wo 21 aug 2019, 12:11

Bedankt allemaal voor de snelle reacties.
Vertellen jullie aan de kopers dan erbij dat de honing op termijn wel gaat kristalliseren, zij het na een jaar pas? Of dat er zich laagvorming kan voordoen?
Op mijn etiket heb ik staan 'koel, donker en droog bewaren'. Maar dan gaat hij misschien sneller kristalliseren?
Ik onthou dat ik de vloeibare honing kan verkopen mits ik de kopers juist informeer.
Is dit hoe jullie het doen?

Ingrid
Berichten: 4
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 21:53
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): carnica
Contacteer:

Re: vloeibare honing verkopen?

Bericht door Ingrid » wo 21 aug 2019, 12:12

oldtimer schreef:
di 20 aug 2019, 23:00
Ingrid,

Mijn honing verkoop ik in de meest pure vorm, zo geslingerd, meermalen gezeefd de pot of emmer in.
Ik denk ook dat heel veel imkers dat doen. Dus die 40 kg van jou :handgestures-thumbup: gewoon in potjes of kleine emmertjes doen en verkopen.
oldtimer, vertel jij erbij aan de koper dat de honing kan kristalliseren en dat hij niet om een jaar te bewaren is? Of hoe doe jij dat?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten