Bijen bevruchtingskastjes

Over bijenrassen en over alle aspecten van koninginnenteelt.
Plaats reactie
De Woldimker
Berichten: 119
Lid geworden op: di 08 mar 2011, 17:49
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Steenwijkerwold
Contacteer:

Bijen bevruchtingskastjes

Bericht door De Woldimker » za 17 aug 2019, 19:05

Ik maak elk voorjaar een verzamelbroed afleggers voor de koninginnenteelt en om er dan later een paar jonge reserve volkjes van op te zetten ,
Maar zouden deze bijen uit een verzamel broedaflegger ook gebruikt kunnen worden om er bevruchtings- kastjes mee te vullen , is hier ervaring mee of gaat dan de leeftijd van deze bijen daar een rol in spelen

Lippe

Re: Bijen bevruchtingskastjes

Bericht door Lippe » wo 21 aug 2019, 18:59

Mij is geleerd voor bevruchtingskastjes jonge bijen van open broed te nemen. Deze hebben de juiste leeftijd om een Q te verzorgen. Velen gebruiken ook honingkamerbijen. Dat heb ik dit jaar ook geprobeerd bij een aantal EWK’s en ik zie eigenlijk geen verschillen. Echter heb ik ook niet zo’n groot aantal dat ik fatsoenlijk een vergelijking kan maken. Voor bevruchtingsstations is het mijns inziens handiger om HK bijen te nemen, want hier zit geen dar en Q tussen. Ik vind het zeven van de bijen namelijk een rotklusje.

In jouw geval ga je bijen nemen die geen broedzorg hebben gehad en dus nog lekker vet zijn. Zou goed moeten gaan gevoelsmatig. Uiteindelijk zal de leeftijd van de bijen een rol gaan spelen, maar hier heb ik geen ervaringen mee.

Weten de ervaren telers dit? Ik ben namelijk ook wel benieuwd.

Dylan Elen
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:21
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 40
Bijenras(sen): Mellifera (Zwarte bij)
Locatie: Bern (CH) / Tessenderlo (B)
Contacteer:

Re: Bijen bevruchtingskastjes

Bericht door Dylan Elen » do 22 aug 2019, 17:06

Dat kan prima, ik doe het zelf al verschillende jaren zo.

dag 1 (zaterdag): maken verzamelbroedaflegger
dag 9 (zondag): redcellen breken, 2 uur later teeltraam inhangen
dag 15 (zaterdag): gesloten doppen inkooien
dag 22 (zaterdag): doppen zijn uitgelopen, 's morgens of 's avonds de ramen afkloppen in een emmer (evt. door moerrooster als je naar een paringsstand wilt gaan) en dan bevruchtingskastjes vullen

Heb je niet onmiddellijk tijd om de bevruchtingskastjes te vullen, dan kan je de koninginnen (in de koninginnenkooitjes, voorzien van wat extra suikerdeeg en enkele begeleidbijen) ook enkele dagen bewaren op de toplatten van de verzamelbroedaflegger.

Dit jaar heb ik op die manier zo 83 koninginnen op gang gezet, geen problemen ondervonden van dat daar ook oudere bijen tussen zitten.

Groeten,
Dylan
ZwarteBij.org - SICAMM - RNSBB

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten