Zonder honger de winter door

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

Plaats reactie
Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Zonder honger de winter door

Bericht door Fieke01 » do 22 aug 2019, 10:19

Alweer een vraag van een "Bleuke".
Ik hoorde tijdens de cursus horrorverhalen over volkjes die in de winter een hongersdood stierven terwijl er meer dan voldoende eten voorhanden was in de kast maar de bijen waren "de verkeerde kant uit gedraaid" en hadden het eten niet gevonden.
Nu is dit misschien een hele domme vraag maar als je een zak voederdeeg bovenop legt, vinden ze dat dan altijd?
Is dit een manier om zulke noodlottige situaties te voorkomen?
Ik wil zo graag dat mijn 2 volkjes onze eerste winter samen overleven.

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Zonder honger de winter door

Bericht door Fieke01 » do 22 aug 2019, 11:18

Inderdaad, er wordt momenteel volop gevlogen op de heide en de kasten doen het echt heel goed.
Mijn piepkleine afleggertje van een maand geleden heeft ondertussen al 4 volle ramen bijen en heel veel broed.
Ik vraag me af wanneer ik die mag behandelen tegen varroa. Hoe lang voor het inwinteren kan dat nog?
De grote kast is al met succes behandeld.

Lippe

Re: Zonder honger de winter door

Bericht door Lippe » do 22 aug 2019, 15:32

Die jonge afleggers broeden veel langer door, soms wel tot de vorst invalt in november. De winterbijen worden dus ook wat later geboren en je zou dus later kunnen behandelen, maar ik zie het nut daar niet van.
Mij is ooit geadviseerd om de volken op dezelfde stand tegelijk te behandelen om herbesmetting te voorkomen.

Fieke01
Berichten: 53
Lid geworden op: di 30 apr 2019, 13:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Zonder honger de winter door

Bericht door Fieke01 » vr 23 aug 2019, 11:17

Lippe schreef:
do 22 aug 2019, 15:32
Die jonge afleggers broeden veel langer door, soms wel tot de vorst invalt in november. De winterbijen worden dus ook wat later geboren en je zou dus later kunnen behandelen, maar ik zie het nut daar niet van.
Mij is ooit geadviseerd om de volken op dezelfde stand tegelijk te behandelen om herbesmetting te voorkomen.
Daar zit zeker een punt in, maar gevoelsmatig had ik de indruk dat dit volkje nog een beetje te fragiel was om mee te behandelen vorige week.

Lippe

Re: Zonder honger de winter door

Bericht door Lippe » vr 23 aug 2019, 11:48

Ik heb meermaals adviezen gelezen dat je voor dit soort jonge volkjes niet zo'n agressief middel moet gebruiken, maar bijvoorbeeld VarroMed.

Arjanhovestadt
Berichten: 20
Lid geworden op: di 26 feb 2019, 22:10
Imker sinds: 2017
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Zonder honger de winter door

Bericht door Arjanhovestadt » di 03 sep 2019, 22:56

Beste collega imkers,

Ik heb nog weinig honing voor de winter in mijn kast. De hedera dracht komt er nog aan. Is er een mogelijkheid om het opslaan van honing te Stimuleren? Ik kan wel bijvoeren, maar laat het liefst de bijen het werk doen. Het zijn 2 volken die moerloos waren die nu met een volk met moer zijn samengesteld. Dat is een maand geleden gebeurd.

Groet Arjan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten