Hoe lang blijven bijen boos?

Praktijk-onderwerpen.

Moderator: Hans van der Post.

MarcoA
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 23 aug 2019, 17:04
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: Hoe lang blijven bijen boos?

Bericht door MarcoA » ma 26 aug 2019, 21:41

Bedankt voor alle hulp en tips in tijden van imkerstress :wink:
De bijen waren na 4 dagen al wat rustiger. Ik merkte dat de bijen ook een andere aanvliegroute namen, wat misschien de reden was dat ze meer 'om m'n oren' hingen dan normaal. Zodoende heb ik wat gesnoeid en hoop dat dit ze wat meer verspreid.

Er is nog steeds 1 bij die mij opzoekt en volgt, alsof hij mij nog niet vergeten is. :) Het ziet er naar uit dat ze weer wat afkoelen, zelfs met dit weer!

DontPanic
Berichten: 111
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Hoe lang blijven bijen boos?

Bericht door DontPanic » di 27 aug 2019, 08:37

MarcoA schreef:
ma 26 aug 2019, 21:41
Bedankt voor alle hulp en tips in tijden van imkerstress :wink:
De bijen waren na 4 dagen al wat rustiger. Ik merkte dat de bijen ook een andere aanvliegroute namen, wat misschien de reden was dat ze meer 'om m'n oren' hingen dan normaal. Zodoende heb ik wat gesnoeid en hoop dat dit ze wat meer verspreid.

Er is nog steeds 1 bij die mij opzoekt en volgt, alsof hij mij nog niet vergeten is. :) Het ziet er naar uit dat ze weer wat afkoelen, zelfs met dit weer!
Heb ooit ergens gelezen dat als je een kledingstuk dat gedragen is door de imker bij de kast legt, ze deze geur leren 'kennen' en dan minder fanatiek zullen reageren. Weet iemand of dit daadwerkelijk werkt?

Het klinkt plausibel gezien het uitstekende reukvermogen van bijen, en het feit dat ze snel geuren leren te herkennen (bijv. bij detecteren van explosieven).

Lippe

Re: Hoe lang blijven bijen boos?

Bericht door Lippe » di 27 aug 2019, 13:45

Geen idee of dat werkt. Wat ik wel weet is dat bijen agressiever kunnen worden als de imker bijvoorbeeld met handschoenen werkt waar al honderden bijen hun gifblaas in hebben geleegd. Zelf eens meegemaakt dat ik s'ochtends op de stal was en in mijn schouder werd gestoken.
S'avond nog even een kast bij huis opengetrokken en werd exact op dezelfde plek gestoken. Er dreigde onweer, waardoor ze wat prikkelbaarder waren. Vond het opmerkelijk dat ze me precies weer daar staken. Er zat blijkbaar nog alarmferomoon op/in mijn schouder was mijn conclusie.

Wat ik in meerdere artikelen heb gelezen is dat de bijen hun imker inderdaad herkennen. Wat daar voor wetenschap achter zit, geen idee. Logischerwijs zou ik zeggen dat wanneer je in de zomer 6 weken niet bij de kasten komt, er geen bij meer leeft die je eerder heeft gezien.

Verder heb ik ooit in Het Bijenboek van Joustra uit 1941 een voorbeeld gelezen dat bijen hun imker herkennen. Er wordt geschreven dat wanneer er roof plaatsvind op de stal, alleen al het arriveren van de imker de volgende dag het roven weer kan opstarten.

Tot slot nog even het aspect van rondsnuffelende bijen. Nu schraalhans keukenmeester is zijn de speurbijen af en toe lastig. Dit heeft in mijn beleving niet altijd met agressiviteit te maken. Van een hoge varroabesmetting of voertekort worden bijen ook agressiever. Mijn ervaring is dat ieder volk zijn eigen karakter heeft. Wij zijn ook wel eens chagrijnig toch :lol:

Gebruikersavatar
Cor Van Pelt
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 24 mar 2006, 15:29
Imker sinds: 1970
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Buckfast en bastaard
Locatie: Lethbridge,Alberta,Canada
Contacteer:

Re: Hoe lang blijven bijen boos?

Bericht door Cor Van Pelt » wo 28 aug 2019, 04:42

........ Als het inderdaad een" hij" is die na zit,hoef je niet bang te zijn. Mannen steken niet!!

Groeten uit Alberta.
Cor Van Pelt.

Gebruikersavatar
Imkerij Witharen
Berichten: 112
Lid geworden op: ma 17 dec 2012, 23:38
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 19
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Witharen
Contacteer:

Re: Hoe lang blijven bijen boos?

Bericht door Imkerij Witharen » zo 08 sep 2019, 11:27

Hier in augustus elk jaar de zelfde ervaring.
Volken zijn defensief en verdedigen hun voorraad.
Ook de mooie P-volken zijn minder aardig dan in de zomer bij volle dracht.
Dat is nu eenmaal zo.

Zélfs van een Buckfast imker die normaal zonder bescherming werkt, hoor ik deze info.
Het blijven bijen. Die steken voor verdediging.

Volken die hélemaal nooit wat doen, zijn m.i. te ver door gekweekt en zullen ook vást andere eigenschappen hebben die ik niet wil.

Succes

Jannes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten